Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver akut hjälp ang häst!  (läst 1944 gånger)

Pride

• -
Behöver akut hjälp ang häst!
« skrivet: 08 aug-12 kl 01:18 »
Hej, jag behöver hjälp med lite saker ang. häst.
Så här ligger de till, jag har fått en häst att ha som sällskap till min sköt häst under sommarbetet, men nu är ju snart sommaren över och hästen ska eventuellt tillbaka. Jag har blivit fast vid hästen och vill behålla henne. Jag har aldrig haft en egen häst, men många sköt hästar så jag kan allt förutom vad själva "ägandet" innebär både ekonomiskt och allt de andra som behövs.
Jag skulle behöva ha hjälp med vad allt kostar, alltså göra en budget. Nu till själva faktan. Hästen är ett 15 årigt fullblod, hon har används till avel, så har inte ridits på många år. Jag började rida henne under sommarn så de är inget problem med de, men jag kommer antagligen inte rida henne så "intensivt" då jag redan har en sköt häst som jag kommer fortsätta att ha hand om. Hon går på lösdrift nu under sommaren, så har endast fått havre efter ridturer.

och nu till frågorna.
Vad ska man ge för foder, kan man endast ge havre även under vintern när de står inne eller ska man ge något annat? Självklart får hon även hö då. Jag tänker att imed att hon inte rids såå mycket så behöver hon inte massa onödiga tillsatser i sin mat, har jag fel? Om hon ändå får mycket hö och har tillgång till bra bete så räcker de väl med havre och saltsten?
Hon har inte skor nu, men jag vill gärna att hon ska ha de om jag behåller henne, hur mycket kostar de och hur ofta behövs ett fullblod skos?
Om vi behåller henne så vill jag ha henne hemma och det är inte säkert att min sköt hästs ägare vill flytta sin häst så isf kommer vi få skaffa en sällskapshäst. Jag funderar på att köpa/låna en shettis. Men hur mycket kostar dem ink allt( verkning, mat, vaccination mm)?
Har ingen aning om hur man fixar nya saker(vilket jag måste göra då sadel och träns ska tillbaka till ägaren) och hur mycket kostar de? är det svårt att köpa sadel? Träns fattar jag, de är bara att hitta ett i rätt storlek, men sadel är en annan femma. Några tips? :)
om ni orkar så skulle jag bli jättetacksam om hur eran budget ser ut och vad ni ger till era hästar osv! :)

En annan sak, mina föräldrar är, enligt dem, "rädda" för hästar. Vilket inte är helt omöjligt då de är stora djur som man ska ha respekt för. Men om jag är borta så behöver jag dem för fodring och uttag/ intag osv, har ni några bra tips att få den att bli mindre rädda? Detta är ganska viktigt för de använder det som motargument när vi pratar om att behålla hästen. Problemet är att de inte sett hur hästen egentligen är, då hon och min sköt häst har blivit väldigt "fasta" vid varandra och kan bli lite oroliga (inte lika mycket längre dock, det blir bättre och bättre) när de kommer för långt ifrån varandra, vilket inte gör saken bättre utan bygger på mina föräldrars "rädsla". Juste, är de någon som har tips på hur man får hästen blir mer "fast" vid mig än vid hästkompisarna? De låter kanske lite konstigt, men jag har försökt jobbar på de har bla gjort tillits övningar, och de har blivit bättre men behöver fler exempel övningar så hon blir lugn med mig hela tiden inte bara 55 % av tiden... :p

Detta blev en riktig novell hoppas ni orkar läsa allt, det viktigaste är dock de första frågorna :) Kan ni svara på de andra så är jag väldigt tacksam! :D

mli79

• Skåne
SV: Behöver akut hjälp ang häst!
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 12:20 »

En häst klarar sig långt på bara hö, men fullblod kan ibland vara svårfödda och behöva lite extra. Antingen lite extra så som ett mer näringsrikt hö, eller något tillskott i form av kraftfoder. Det bästa du kan göra är att ta en analys på höet och sen räkna på innehållet och se om du verkligen behöver ge något extra. Eller rättare sagt, hur mycket hö som hästen ska äta för att få i sig allt den behöver. Ju mer hö ju bättre. Havre är enligt mig kanske inte så nödvändigt, det är mycket energi för en häst som inte rids så mycket. Om mineralerna i höet inte räcker så räkna med lite extra i mineralfoder.

Vad skoning kostar är väldigt beroende på vart i landet du bor, men allt från 600-1500 var 8:e vecka. Dyrare på vintern om du ska ha snösulor.

Utrustning är skitsvårt. Om du behöver täcken så går täckena på nån tusenlapp st. Träns är som du skriver lite lättare, och det kostar inte mer än några hundralappar, sen tillkommer några hundra till för bett. Sadel är en hel vetenskap, där råder jag dig att söka hjälp av någon som har stor erfarenhet. En sadel ligger på mellan 5000-15000 skulle jag tro, beroende på märke och ålder.
Sen kan du behöva benskydd också, det går på nån tusenlapp till.

En shettis kostar betydligt mindre i foder då den nästan garanterat klarar sig på bara hö och mineraler. Men den måste också verkas var 8:e månad.

Sen tillkommer kostnader som försäkring som går på ett antal hundra i månaden, vaccinationer, träckprov + avmaskning, tandkoll osv.. Det blir lätt många tusen om året i bara "underhåll".

Att inte ha backup från sina föräldrar i form av att de kan hjälpa till med hästarna kan vara ett stort problem. Vad händer om du blir sjuk? Bryter armen? Vill åka bort över en helg? Träffa kompisar? Dina föräldrars rädsla måste respekteras, det är inte alla som vill vara nära hästar. Men om dom är villiga att träna lite, dvs att vara med mer i stallet, kanske gå nån NHkurs tillsammans med dig så underlättar det.

Jag känner att inlägget blev lite snurrigt, hoppas att du kan få ut nåt vettigt ur det :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 17:29 »

Om jag räknar på hö (3:-/kg), mineraltillskott, försäkring, hovslagare, avmaskning, vaccination och årlig tandkoll utslaget på en månad blir det 2 500:- Sen tillkommer stallplats, och om du har hästen hemma så tillkommer istället strö, el, värme, staket, förslitningsmaterial mm. Det är bara för en häst, en shettis kanske kostar en 1000:- för samma saker.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 aug-12 kl 18:13 »
Jag har haft hæsten på stællen dær man fixade in och utslæppet genom att spænna upp elband løst mellan stall, uthus, traktorredskap eller vad som råkade passa, och sedan låta hæstarna gå ut och in sjælva. På Alstrums gård finns mest Islænningar men æven ett par ponnyer och ett par stora hæstar. Folk turas om att slæppa ut dom på helgerna. Några ær rædda før att leda dom stora hæstarna men på det hær sættet kommer alla ut dit dom ska. Man tycker att dom som har egen islænning till slut skulle bli så hæstvana att dom leda vilken normalt funtad hæst som helst, men hos vissa sitter rædslan djupt. Vore jag dig skulle jag inte våga læma hæstarna i førældrarnas vård utan att någon hæstvan fanns till hands før trots allt kan ju saker och ting hænda. Till ex att dom rymmer. Vem ska fånga dom då?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 aug-12 kl 18:25 »
Kanske bäst att du försöker lyssna in om dina föräldrar i själva verket menar att de är rädda för arbetet, för att bli "bundna" av stora levande varelser, inte rädda för själva hästarna.  Om det är så, måste du leta reda på någon annan som kan byta av dig vid sjukdom etc.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser