Hej, jag behöver hjälp med lite saker ang. häst.
Så här ligger de till, jag har fått en häst att ha som sällskap till min sköt häst under sommarbetet, men nu är ju snart sommaren över och hästen ska eventuellt tillbaka. Jag har blivit fast vid hästen och vill behålla henne. Jag har aldrig haft en egen häst, men många sköt hästar så jag kan allt förutom vad själva "ägandet" innebär både ekonomiskt och allt de andra som behövs.
Jag skulle behöva ha hjälp med vad allt kostar, alltså göra en budget. Nu till själva faktan. Hästen är ett 15 årigt fullblod, hon har används till avel, så har inte ridits på många år. Jag började rida henne under sommarn så de är inget problem med de, men jag kommer antagligen inte rida henne så "intensivt" då jag redan har en sköt häst som jag kommer fortsätta att ha hand om. Hon går på lösdrift nu under sommaren, så har endast fått havre efter ridturer.
och nu till frågorna.
Vad ska man ge för foder, kan man endast ge havre även under vintern när de står inne eller ska man ge något annat? Självklart får hon även hö då. Jag tänker att imed att hon inte rids såå mycket så behöver hon inte massa onödiga tillsatser i sin mat, har jag fel? Om hon ändå får mycket hö och har tillgång till bra bete så räcker de väl med havre och saltsten?
Hon har inte skor nu, men jag vill gärna att hon ska ha de om jag behåller henne, hur mycket kostar de och hur ofta behövs ett fullblod skos?
Om vi behåller henne så vill jag ha henne hemma och det är inte säkert att min sköt hästs ägare vill flytta sin häst så isf kommer vi få skaffa en sällskapshäst. Jag funderar på att köpa/låna en shettis. Men hur mycket kostar dem ink allt( verkning, mat, vaccination mm)?
Har ingen aning om hur man fixar nya saker(vilket jag måste göra då sadel och träns ska tillbaka till ägaren) och hur mycket kostar de? är det svårt att köpa sadel? Träns fattar jag, de är bara att hitta ett i rätt storlek, men sadel är en annan femma. Några tips?
om ni orkar så skulle jag bli jättetacksam om hur eran budget ser ut och vad ni ger till era hästar osv!

En annan sak, mina föräldrar är, enligt dem, "rädda" för hästar. Vilket inte är helt omöjligt då de är stora djur som man ska ha respekt för. Men om jag är borta så behöver jag dem för fodring och uttag/ intag osv, har ni några bra tips att få den att bli mindre rädda? Detta är ganska viktigt för de använder det som motargument när vi pratar om att behålla hästen. Problemet är att de inte sett hur hästen egentligen är, då hon och min sköt häst har blivit väldigt "fasta" vid varandra och kan bli lite oroliga (inte lika mycket längre dock, det blir bättre och bättre) när de kommer för långt ifrån varandra, vilket inte gör saken bättre utan bygger på mina föräldrars "rädsla". Juste, är de någon som har tips på hur man får hästen blir mer "fast" vid mig än vid hästkompisarna? De låter kanske lite konstigt, men jag har försökt jobbar på de har bla gjort tillits övningar, och de har blivit bättre men behöver fler exempel övningar så hon blir lugn med mig hela tiden inte bara 55 % av tiden... :p
Detta blev en riktig novell hoppas ni orkar läsa allt, det viktigaste är dock de första frågorna

Kan ni svara på de andra så är jag väldigt tacksam!