Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man lättast in hönsen i hönshuset över natten?  (läst 10880 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Mina silkeshöns vill inte sova inomhus på natten utan de stannar hellre ute. Jag har fångat in dem flera gånger på kvällen men fortfarande går de inte in frivilligt på kvällen. De brukar vara inne i hönshuset på dagen för att äta men när de skymmer så vill de ut och de sover under några rhododendron-buskar. Finns det något att göra för att få in dem?

Jag trodde ett tag att de var rädda för de andra hönsen så jag byggde ett hönshus till. Men fortfarande det samma. De är inne i det nya hönshuset på dagen och på kvällen kryper de under några buskar.

Några tips?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

tinna.m

• Skåne
SV: Hur får man lättast in hönsen i hönshuset över natten?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-12 kl 23:51 »
Mata inte dagtid, mata kvällstid inne.  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Terra77

• -
« Svar #2 skrivet: 07 aug-12 kl 23:54 »
Mata dem i  hönshuset på kvällen så de känner sig "hemma" där....sittpinnar kan ju vara bra, men, dessa kanske inte vill/kan komma upp??? kanske föerdrar sova under något (typ rodendenronbusken)??? Kanske idee prova att ta in något de kan sova under så kan du sen vänja dem sitta på pinne??
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 aug-12 kl 00:04 »
När jag har skaffat nya så har de fått varit inlåsta några dagar. Och som de andra skrivit, mata inne på kvällen.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-12 kl 00:09 »
Mata inte dagtid, mata kvällstid inne.  ;)

Funkar inte... De väntar till nästa förmiddag för att gå in och äta maten. Hönsgården är stor så det finns mycket att äta utomhus.

Mata dem i  hönshuset på kvällen så de känner sig "hemma" där....sittpinnar kan ju vara bra, men, dessa kanske inte vill/kan komma upp??? kanske föerdrar sova under något (typ rodendenronbusken)??? Kanske idee prova att ta in något de kan sova under så kan du sen vänja dem sitta på pinne??

Kanske skulle det funka att bygga ett tredje hönshus över rhododendronbusken... Det sitter ofta på grenar uppe i busken.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 08 aug-12 kl 00:10 »
Hur många gånger har du fångat in dem och burit in dem? Vanans makt är stor, till slut borde de gå in självmant.

Har du tillräckligt med fönster i hönshuset? Höns har dåligt mörkerseende, det kan vara så att de tycker det är otäckt att gå in efter att det har börjat skymma.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 00:18 »
Hur många gånger har du fångat in dem och burit in dem? Vanans makt är stor, till slut borde de gå in självmant.

Har du tillräckligt med fönster i hönshuset? Höns har dåligt mörkerseende, det kan vara så att de tycker det är otäckt att gå in efter att det har börjat skymma.

Jag fångade in dem ca 10 gånger men efter det lärde de sig vart i rhododendronbusken de skulle gömma sig för att jag inte ska kunna nå dem. Mina höns är inte så dumma...

Mina andra höns går in i hönshuset vid 7-tiden och silkeshönsen går till rhododendronbusken en timme senare. Är det soligt så ligger alla hönsen under busken på dagen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 08 aug-12 kl 00:23 »
Ja, det låter ju klurigt... Jag tycker det låter som en lite väl bökig lösning att bygga ett nytt hönshus. Du kanske ska låsa in dem i sitt eget hönshus i 2-3 dagar?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Terra77

• -
« Svar #8 skrivet: 08 aug-12 kl 01:10 »
Mina ungdomar som bott för sig själva länge fick jag bära in i 14 dagar innan de självmant gick in i hönshuset på kvällen...så, som nämnts tidigare, vanans makt är stark....

(men jag slår mig inte för bröstet har själv ett gäng kycklingar som efter renoveringen i hönshuset bestämt sig för sova i ett träd om nätterna..jag kommer inte åt dem..tror de kommer in när det blir kallare...eller hoppas)
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #9 skrivet: 08 aug-12 kl 21:25 »
Jag skulle nog också prova att ha dem inlåsta ett tag faktiskt. Eller testa först att ha en lampa tänd i hönshuset när det skymmer ute så att det ser trevligare ut där än i rhododendron. För längesen hade jag en liten grupp hönor som vägrade gå in för natten, de satt i en buske sommar som vinter. När de lärde sig att jag kom och plockade in dem satte de sig bara högre och högre upp tills jag inte nådde... Men sen tänker jag, om du har en hönsgård, är det så farligt om de är ute då?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 08 aug-12 kl 21:34 »
Men sen tänker jag, om du har en hönsgård, är det så farligt om de är ute då?

Inte nu kanske, men på vintern, om de envisas med att inte gå in...

Jonte76

• -
« Svar #11 skrivet: 08 aug-12 kl 21:37 »
      Köp lite ärter eller majs eller nått annat gott som du bara ger på kvällen . när jag kommer till mina höns så springer alla in

nordik

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 aug-12 kl 21:45 »
släng in käk till de inomhus sen tar du 22an och skjuter alla som inte vill gå in....

Jogar

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 aug-12 kl 22:03 »
Gräv upp rhododendronbusken  ;)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 09 aug-12 kl 22:21 »
      Köp lite ärter eller majs eller nått annat gott som du bara ger på kvällen . när jag kommer till mina höns så springer alla in

Jag matar ibland med majs men hönsen föredrar vete eller värpfoder. Mina höns brukar springa till rhododendronbusken när jag kommer...

Gräv upp rhododendronbusken  ;)

Var ska då mina ankor sova? De vill inte gå in i ankhuset...

Kringlan

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 09 aug-12 kl 22:35 »

Var ska då mina ankor sova? De vill inte gå in i ankhuset...

Det verkar vara något som går därhemma... Sover du också utomhus i Rhododendronbusken Stellan?  :-* ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 aug-12 kl 22:31 »
Det verkar vara något som går därhemma... Sover du också utomhus i Rhododendronbusken Stellan?  :-* ;D
;D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 11 aug-12 kl 14:32 »
Mina unghöns går inte gärna in , jag motar lyfter in dem till de lärt sig.
Går aldrig och lägger mig innan alla höns är inne bakom lås och bom .
« Senast ändrad: 22 aug-12 kl 15:27 av Lycka »
Hedemorahöns

peppz

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 aug-12 kl 15:04 »
mat inne i hönshuset på kvällen och bra belysning där inne som tänds ett par timmar innan skymmning och fortsätter vara tänd ett par timmar efter att det blivit mörkt, fungerar nästan alltid, de enda som jag haft problem med var en silkestupp och två mandarinänder....
Kennel SweetCaileanz

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 22 aug-12 kl 15:29 »
jag har en dvärgtupp som envisas med att inte gå in i sitt lilla hus.Hans två damer de går in.
I går kväll smet han ut då jag skulle mota in honom.
I natt har han varit i skogen men i morse var han hemma igen,
bara att släppa in  ;D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser