Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vem har tagit mina gäss?  (läst 1507 gånger)

cgl

• Småland
vem har tagit mina gäss?
« skrivet: 07 aug-12 kl 11:37 »
tre gäss har försvunnit i natt och har nu 2 kvar var av ena har skadad hals kan dock inte se några bitmärken på halsen den är bara lite svullen och till tuffsade fjädrar. de har gått lösa på nätterna tillsammans med ankorna som också har ällingar. ankorna och gässen håller till på gårdsplanen mellan huset och lagården. Är det räven som har vart i farten och tagit 3 gäss på en natt? och isf varför inga ankor? 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: vem har tagit mina gäss?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-12 kl 11:45 »
Omöjligt att svara på vad det var, men har ni räv i närheten, så är den huvudmisstänkt. Och då kan ni vara glada att den inte tog alla. Stäng in djuren rovdjurssäkert, annars fortsätter den säkert att hämta kött från det lättillgängliga skafferi som ni gett den.

Jag missade dörren till ett hönshus för någon månad sedan. Resultatet blev 15 döda hönor och 2 döda tuppar  :'(. Och då är jag ändå väldigt medveten om rovdjursrisken, jag har högt staket runt hela tomten, och stänger alltid (utom den gången då jag uppenbarligen var förvirrad  >:( ) in djuren rovdjurssäkert på nätterna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-12 kl 11:47 »
Kan det vara människor?
I Stockholm har det förekommit att människor tar svanungar, för att äta antar jag. Några gånger har jag tagit hand om en halvstor unge, vars syskon försvunnit, med skador på halsen.

Men det beror på hur du bor antar jag. Hoppas de kommer tillrätta oskadda!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-12 kl 12:27 »
Har räven varit i farten så har du säkert spår av fjädrar i närliggande buskage eller längs med stigar..
Räven tar gäss utan problem,.
Fjäderfän och kaniner

tobias karlsson

• Småland
« Svar #4 skrivet: 07 aug-12 kl 15:12 »
har hittat den ena gåsen utan hals och huvud vilket får en att tänka på lodjur men troligvis räv med tanke på att det finns ganska många här i skogarna. en andra gåsen är hittad levande och den femte saknas fortfarande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser