Plog - potatiskupare från 1800-tal?

Startat av RäddförDamien, 04 Aug-12 kl 18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Brukspatronen

Var ett tag sedan jag tittade på den men jag tror jag har något mer eller mindre likadant som denna liggandes hemma på gården. Ska ta mig en titt på den imorgon. Även jag tänkte på potatiskup när jag såg den.

RäddförDamien

Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Brukspatronen

Famlade ut i mörkret för att titta, den stod lite illa till så det blev inge kort. Men skaklarna är då avsedda för en människa och inte en häst och den hade en "kombinerad" bill /kup eller hur man ska säga så den är nog definitivt till för att dra potatisfåror och kupa med. Dock har den samma vridbarhet i skakelfastsättningen.

RäddförDamien

Intressant för skaklarna är ju tämligen små/korta på min med. Dbs: var min för en liten häst eller skulle den dras av människokraft?? Hur uppfattade du den?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Brukspatronen

Mina skaklar har en "tvärslå" längst framme så den går inte att koppla på en häst men en människa kan krypa in mellan och skjuta på. På så sätt skiljer den sig från en modern i stål där man ska dra den.

Broberg

Citat från: EresKi skrivet 05 Aug-12 kl 22:21
Intressant för skaklarna är ju tämligen små/korta på min med. Dbs: var min för en liten häst eller skulle den dras av människokraft?? Hur uppfattade du den?

Det var vanligt med små arbetshästar förr. Olika typer i russtorlek. Passar de russ Dbs?

kbh

Citat från: Lopt skrivet 05 Aug-12 kl 22:48
Det var vanligt med små arbetshästar förr. Olika typer i russtorlek. Passar de russ Dbs?
Ja  och även en mycket liten nordis typ  för var ju alla hästar betydligt mindre än dom är i dag som vi ofta tyvär glömmer i olika sammanhang.

Torptomten

På "svältorna" i södra Västergötland kunde man ibland inte ha något annat dragdjur än den egna lilla mjölkkon, jag kan tänka mig att vridbarheten kunde underlätta för dragdjuret genom att människan lättare kunde styra undan "rotfasta" stenar.  Men det går ännu idag att köpa finurliga små harvar , rister och åder liksom plogar för GET från amish- folket i USA.
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Brukspatronen

Nu så har jag äntligen fixat kort på eländet... :) Tror det ligger till som så att det i grunden är ett liknande åder som TS men att det nån gång i tiden modifierats för att kunna dra potatisfåror med.

Brukspatronen

Ett par bilder till

kbh

Ja exakt strumpa så föreställde ja mig ådret förutom handtaget som är svängt men det är nog mest petitesser i frågan :)

Brukspatronen

Syns faktiskt att "handtaget" gått av någon gång och man då skarvat i det nya och skruvat fast det :)

kbh

Citat från: strumpa skrivet 14 Aug-12 kl 20:45
Syns faktiskt att "handtaget" gått av någon gång och man då skarvat i det nya och skruvat fast det :)
A på så vis :)

torpjens

Hej...

Plockat bort några inlägg som inte tillförde diskussionen något.

Vänligen
Torpjens  (:)  (Moderatorshatt på)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

anders50

Citat från: torpjens skrivet 14 Aug-12 kl 22:00
Hej...

Plockat bort några inlägg som inte tillförde diskussionen något.

Vänligen
Torpjens  (:)  (Moderatorshatt på)

Förde det inte till diskussionen att kärringen brukade dra årdern? På den sista årdern är det ingen häst som varit mellan skaklarna!

Broberg

Citat från: anders50 skrivet 14 Aug-12 kl 22:17
Förde det inte till diskussionen att kärringen brukade dra årdern? På den sista årdern är det ingen häst som varit mellan skaklarna!

Håller med du.
Fixa tillbaks nu Torp-Jens!

Broberg

Annan modell.

RäddförDamien

En naiv och okunnig fråga: hur fäster man det som hästen drar med....någon form av skaklar behövs väl? Är det här en gammal modell?

RäddförDamien

Citat från: Fabrikens skrivet 14 Aug-12 kl 19:14
Nu så har jag äntligen fixat kort på eländet... :) Tror det ligger till som så att det i grunden är ett liknande åder som TS men att det nån gång i tiden modifierats för att kunna dra potatisfåror med.

Men det ser väldigt välbevarat ut. Så fint!

RäddförDamien

Citat från: anders50 skrivet 14 Aug-12 kl 22:17

Om med kommentaren menas "husmodern" så kan det mycket väl vara så. Annars minns jag det som att du kallades kärring i en tråd så det är bara att dra Anders!  ;D

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

909 Gäster, 1 användare
Linda