Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderbord, utfodring, vad köpa?!  (läst 1887 gånger)

hursomhelst

• Småland
Foderbord, utfodring, vad köpa?!
« skrivet: 04 aug-12 kl 00:58 »
Ja, vi ska köpa ny inredning till våra mjölkfår.

Har kikat på knarrhults Foderbord, någon med erfarenhet av det?

Kravet jag har är att det ska vara enkelt att utfodra! Och jag ska kunna ge dom både grov och kraftfoder på ströbädden. Och det handlar om 30-35 tackor m lamm m lamm från jan-mars nåt sånt där.

Har även klokt på veno grindar med ätho i grinden + rundbale häck.

I vintras ställde vi in 1 bale på ströbäddeN och det gick åt 45 balar, j ca 25 ton, till 16 tackor. + några rundbalar hö.
Så man vill inte heter fodret lör för mycket...

Kom med tips så fort ni kan, har lite lätt ångest!!!!!!

Tack på förhand!!!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Foderbord, utfodring, vad köpa?!
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 11:21 »
Åk runt och titta hos olika, alla har sin egen lösning...
Ska du lägga in hela balar eller rulla upp dom ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 12:20 »
Jo alla har ju sina egna lösningar som sagt, har sett en del.

Men nu vet jag ändå inte hur jag ska göra.

Det lutar åt foderbord, och ta in balen och skaka upp den med hjälp av traktorn och balspjutet, har ingen rivare eller upprullare  :(

Gunhild

« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 20:30 »
Till ca 30 tackor räcker en bal ca en vecka. Jag skulle satsa på ett foderbord där du ställer in en bal så slipper du häva. Slättökvarn har två modeller en med slammer grindar och en annan modell. Det man ska tänka på är att grovfodert ska hackas.

Jag vet inte om man ska ge tackorna under tiden man ska mjölka dem isf får man nog tänka om.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-12 kl 12:14 »
Här går en gång längst lång väggen på fårhuset med en mathäck byggd av trä,plywood skivor bakåt, så man tar sin hink och häller kraftfoder i häcken vartefter man går . Under tiden de äter hinner man öppna hagen och ställa in ny ensilagebal i slitmans special rundbals grindar, är inte ensilaget slut så tar det kanske 5-10 minuter att mata och halma till ca 50 får.. Har också lösa " trä hoar " som ställs in så lammen hinner äta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser