Huvudmeny
down

Solcellssystem till villa

Startat av Thomas2012, 03 Aug-12 kl 00:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Thomas2012

Hej,

Jag är sugen av att skaffa ett solcellsystem, kan ni rekommendera någon hemsida?

Har någon köpt någonting av dem? Skulle ni kunna ge mig lite råd?

Tack på förhand!

Mvh
Thomas

torbjorn

Börja med att fundera på vad du ska ha solcellerna till. Är ditt syfte att ha egen elproduktion parallellt med elnätet för att inte behöva köpa så mycket energi (och leverera tillbaks till nätet när du själv har överskott), eller är tanken att ha en fristående "off grid" -lösning?

fishyerik

ebay.de

Där kan man ofta köpa solcellspaneler för under 1€/W nominell effekt inklusive frakt.

Två saker man ska kolla noga är, att de skickas från Tyskland och att de har mycket hög sälj-bedömning. Självklart ska man även kolla pris inklusive frakt, att det är nya paneler osv.

Efter vad jag läst kan man få ca 0,75 kWh per installerad nominell watt i höjd med mälardalen, så betalar man motsvarande 7,5 SEK per watt tar det 10 år innan panelerna betalat sig jämfört med elpris på 1:-/kWh, oräknat montering, övrig utrustning och ränta.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av någon av de försäljarna.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

sydtobak

Här är några länkar http://24volt.eu/index.php http://egenel.etc.se/ 24 volt har jag handlat mycket av och jättebehjälpliga med råd.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Vi slutar med Google-annonser för att finansiera hemsidan.
Här kan du lämna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Online just nu

560 Gäster, 2 användare
torpjens, donderboss
Som ni alla märker ser forumet galet ut just nu. Det är första steget i en stor uppdatering och jag filar på att snygga till det lite så man känner igen sig. Alla buggar, knepigheter och önskemål  postas i denna tråd  /Petter

* Forum

* Om Tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg