Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkko och köttko  (läst 1933 gånger)

trassla

• Gäst
mjölkko och köttko
« skrivet: 02 aug-12 kl 12:10 »
Jag skall om några månader få hem en fjällnära kvigkalv, just för självhushåll. Funderar på att köpa en köttkvigkalv, för köttet skull, och för att de skall ha sällskap. Har läst på några ställen att man skall ha antingen eller, men visst kan man ha dessa två kor (kalvar) ihop?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: mjölkko och köttko
« Svar #1 skrivet: 02 aug-12 kl 12:24 »
Jag skall om några månader få hem en fjällnära kvigkalv, just för självhushåll. Funderar på att köpa en köttkvigkalv, för köttet skull, och för att de skall ha sällskap. Har läst på några ställen att man skall ha antingen eller, men visst kan man ha dessa två kor (kalvar) ihop?
Nog skall det gå bra, så länge det inte gäller avel ska det inte vara något problem. Vi hade många olika raser tillsammans när jag var liten.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Olika rastyp
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 08:54 »
Jag har har prövat och vill inte ha mjölkras djuren ihop med köttras djuren. Varför? 1-Vill inte ha fjälltjur till limousinkorna!  2-fjällkorna blir bortjagade från vatten och foderhäckar 3-fjällungdjuren skulle bli fettberg på limousinungdjurens foderstat eller utmärglade när dom aldrig fick äta.. ^^  4-krångligt: fjällen ska in o mjölkas men först i kön står alla köttraskorna :/
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 aug-12 kl 12:50 »
Det går alldeles utmärkt att slakta och äta ett överskottsdjur från fjällnära. Visst är de små, men lättfödda och de ger ett alldeles utmärkt och fintrådigt kött. Deras benstomme är inte heller så grov som på köttraser. Frågar du mig, så tvekar jag inte en sekund på svaret. Skaffa två fjällnära!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-12 kl 19:57 »
trassla; eftersom du bara ska ha två så kvittar det vilken ras,du fodrar säkert så att båda växer och någon tjur verkar du inte behöva bekymra dig för  ;)

Jag har en hereford och en korsning holstein/charolais...den ena ska ätas medans den andre ska få träffa en tjur när det är dags,just nu är de bara 11 veckor och trivs bra tillsammans :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare
Susanna Ramirez, Smålandstokarna, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser