Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljepanna till vad  (läst 9524 gånger)

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
Oljepanna till vad
« skrivet: 01 aug-12 kl 22:37 »
Om man skulle dra på sig en (inte alltför stor) kåk med oljeeldning. Vad är då det enklaste/billigaste/snabbaste/smartaste att gå över till?

Vattenmantlad köksspis?   ???
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Oljepanna till vad
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 22:42 »
Det billigaste kommer att vara att satsa på varma kläder och sedan bo i ett ouppvärmt hus  >:D

Blir det för kallt så funkar det att bo i tält i vardagsrummet. Det är betydligt varmare att tälta inomhus än ute på gräsmattan
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 22:43 »
Vet inte, men jag vet en del som bytt oljebrännaren mot en pelletsbrännare. Beror väl på pannans skick och så också om det är värt det.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 aug-12 kl 22:44 »
Om den har oljepanna, så har ju huset troligen vattenburen värme. Och då är ju det naturliga att gå över till pelletspanna.

Eller ved, om man nu kan få tag på det billigt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 aug-12 kl 22:50 »
Enklast och billigast är troligen en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan. Ved kräver förutom tillgång till själva veden en ny panna och möjligen en ny skorsten. Det kan löna sig ändå men är inte enkelt och billigt.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #5 skrivet: 01 aug-12 kl 22:52 »
Tack Stellan för dina fantastiska råd - ingen värme = lägst kostnad - wow!   ::)
Nollvision är fint, men jag vill inte gå dit innan det är enda alternativet  ;)

Lopt; värt och värt, men om man hellre vill ta en kostnad för att komma ifrån oljan, men inte heller investera en smärre förmögenhet...

Inväntar (hoppas på) ett tummen-pekfingret svar från någon som inger lite mer förtroende än ni eller jag själv i den här frågan  ;D

Ok, jag får ta en snabbkoll på pellets (eller ved)... tack ex & Ulric. Behöver lite referenser till bakhuvudet ifall frågan ens blir aktuell. Nog kan vi utgå från att en dylik kåk har vattenburet system draget.

De som sätter in vattenmantlad köksspis då, är de galna? Eller vad är tricket/icke-tricket med en sån ???

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 22:55 »
Det är ju till att krångla till det..eftersom du redan har en befintlig anläggning där pannan står nu. Och det är väl inte i köket?

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 aug-12 kl 22:57 »
Tack Stellan för dina fantastiska råd - ingen värme = lägst kostnad - wow!   ::)

Lopt; värt och värt, men om man hellre vill ta en kostnad för att komma ifrån oljan, men inte heller investera en smärre förmögenhet...

Inväntar (hoppas på) ett tummen-pekfingret svar från någon som inger lite mer förtroende än ni eller jag själv i den här frågan  ;D

Ok, jag får ta en snabbkoll på pellets (eller ved)... tack ex & Ulric. Behöver lite referenser till bakhuvudet ifall frågan ens blir aktuell. Nog kan vi utgå från att en dylik kåk har vattenburet system draget.

De som sätter in vattenmantlad köksspis då, är de galna? Eller vad är tricket/icke-tricket med en sån ???

:P Menar att om pannan är på sluttampen så är det ju inte värt det, att bygga om den till pellets.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #8 skrivet: 01 aug-12 kl 23:05 »
Nu är det såhär att det här huset kanske inte finns. Men om jag snubblar över det så måste jag ha viss bakgrundskoll så jag kan agera huggorm och ändå ha ett hum om vad jag gör :P

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 01 aug-12 kl 23:06 »

Efter några tusen nätter i tält så vet jag hur det funkar :)

Finns det en oljebrännare så finns det även ett vattenburet system i huset.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #10 skrivet: 01 aug-12 kl 23:07 »
Finns det en oljebrännare så finns det även ett vattenburet system i huset.
Precis.

Ett par tusen nätter i tält? Ja då ska jag vara nödd och tvungen bortom.. Väcker helt andra frågor. Hur långt skulle jag gå för att få värme?  ;D

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 aug-12 kl 23:11 »
Nu är det såhär att det här huset kanske inte finns. Men om jag snubblar över det så måste jag ha viss bakgrundskoll så jag kan agera huggorm och ändå ha ett hum om vad jag gör :P

Grunden kan ju vara att se vad som finns, och ändra minsta möjliga. För sånt här är asdyrt att bygga om

Har huset vattenburen värme, och panna i källaren, så kollar man om den går att bygga om, eller bytas mot en pelletspanna/vedpanna.

Har huset ingen vattenburen värme, utan t.ex el-element, så skaffar man lämpligen en pelletskamin som går att ha i ett av rummen, och klarar att värma hela huset.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #12 skrivet: 01 aug-12 kl 23:14 »
Grunden kan ju vara att se vad som finns, och ändra minsta möjliga. För sånt här är asdyrt att bygga om
Därav frågan jueh  ;D
Vill inte binda ris mot rygg  :P

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 aug-12 kl 23:16 »

Har huset vattenburen värme, och panna i källaren, så kollar man om den går att bygga om, eller bytas mot en pelletspanna/vedpanna.

Har huset ingen vattenburen värme, utan t.ex el-element, så skaffar man lämpligen en pelletskamin som går att ha i ett av rummen, och klarar att värma hela huset.

Men är det inte så, att om den gamla pannan är slut och inte värd att bygga om, så blir det så dyrt att man då kan börja räkna på den där kökspannan, om man nu gärna vill ha en sådan?

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 aug-12 kl 23:21 »
Men är det inte så, att om den gamla pannan är slut och inte värd att bygga om, så blir det så dyrt att man då kan börja räkna på den där kökspannan, om man nu gärna vill ha en sådan?

Jag har faktiskt inte knas på av en hel pelletspanna kostar, men har lite svårt att tro att det blir dyrare än att installera en panna i köket och dra om ledningar och grejer..?

Men det kanske är jag som är partisk..jag vill inte ha en panna i köket, helt enkelt.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 aug-12 kl 23:30 »
Jag har faktiskt inte knas på av en hel pelletspanna kostar, men har lite svårt att tro att det blir dyrare än att installera en panna i köket och dra om ledningar och grejer..?

Men det kanske är jag som är partisk..jag vill inte ha en panna i köket, helt enkelt.

Förre grannen bytte oljepannan mot en pelletspanna och med en sån där tratt till skruven som man fyller själv. Vet ej märke på grejerna, men det kostade runt 65 000 installerat. Den gamla togs bort själv. 6-7 år sen var det nog.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #16 skrivet: 01 aug-12 kl 23:31 »
Fattar jag rätt kanske man kan komma undan med en sisådär 30 lax/papp för en pelletsbrännare att monteras på (?) den befintliga pannan.

Villaoljan ligger nu på 14 tusen per kubik (redan, vilket formligen skriker - get out). Så nog vill man kolla alternativ även om installationen i sig håller några år till.

Lopt; siffrorna låter väldigt höga. Beror nog ganska mycket på vad man går över från då (att inget nånsin kan vara slam-dunk-enkelt...).

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 01 aug-12 kl 23:32 »

Det låter som en bra idé att ha en panna i köket. Jag kommer att kolla vad det kostar när jag bygger om köket nästa år. Skulle vara skönt att ha en vedspis att laga mat på

Existens!

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 aug-12 kl 23:35 »
Fattar jag rätt kanske man kan komma undan med en sisådär 30 lax/papp för en pelletsbrännare att monteras på (?) den befintliga pannan.

Villaoljan ligger nu på 14 tusen per kubik (redan, vilket formligen skriker - get out). Så nog vill man kolla alternativ även om installationen i sig håller några år till.

Lopt; siffrorna låter väldigt höga. Beror nog ganska mycket på vad man går över från då (att inget nånsin kan vara slam-dunk-enkelt...).

Men ni hade ju samma siffror Lobt pratade om att byta hela pannan, och du om att sätta på en brännare på befintlig panna.

Det låter som en bra idé att ha en panna i köket. Jag kommer att kolla vad det kostar när jag bygger om köket nästa år. Skulle vara skönt att ha en vedspis att laga mat på

Jupp..plus allt skräp och ved stående i köket... ;)

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #19 skrivet: 01 aug-12 kl 23:40 »
Men ni hade ju samma siffror Lobt pratade om att byta hela pannan, och du om att sätta på en brännare på befintlig panna.

Jupp..plus allt skräp och ved stående i köket... ;)
Heh, ok, bra. Då lägger jag det, ungefärligen, i bakhuvudet :-[
Ved/skräp? Luktar gott. Kvast ftw. Det dåliga är om man måste hemifrån om dagarna gissar jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser