Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  märka får som ska flytta?  (läst 2255 gånger)

mollemi

• Halland
märka får som ska flytta?
« skrivet: 01 aug-12 kl 17:27 »
Hej alla! har en fråga om märkning. min syster ska få 3 lamm av min flock, hur gör man .
ska jag märka dom innan jag flyttar dom eller ska hon märka dom? det är hög tid att märka lammen nu så om nån har svar så blir jag glad:)

Fårtokig

• Skåne
SV: märka får som ska flytta?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 17:32 »
Hej! Vad trevligt. Oberoende ålder ska djur som lämnar där de är födda enligt reglerna vara märkta i båda öronen med se.nr från där de är födda + individnr. Annars kan ni inte göra förflyttningen heller..

mollemi

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 19:28 »
Ok tänkte nästan att det va så, men ska min syster märka om dom eller hur gör man? ;D Verkar som urdumma frågor men jag har läst o läst o inte blivit mkt klokare.... transportdokument vet jag att man ska ha sen antar jag att jag för in i mina journaler att dom har flyttats? Den finns ju oxå en flik med "tillfälligt ute" i journalpärmen men den ska man väl int använda när det är permanent flytt.....

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 aug-12 kl 20:08 »
De ska inte märkas om av din syster! Hon skriver in deras nummer i sin stalljournal. Och i din stalljournal skriver du in, på samma rad som när de kom till dig, fast på högersidan. Där står varför de utgått och lite annat.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-12 kl 21:08 »
Du måste också skicka in ett förflyttnings dokument till jordbruksverket  ::)

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_3.pdf

och din syster måste skicka in att hon har mottagit fåren

Fårtokig

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 aug-12 kl 12:37 »
Har du e-legitimation gör du enkelt förflyttningen på nätet :-)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 02 aug-12 kl 16:43 »
Du måste också skicka in ett förflyttnings dokument till jordbruksverket  ::)

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_3.pdf

och din syster måste skicka in att hon har mottagit fåren

Och det ska göras inom en vecka efter förflyttningen.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

mollemi

• Halland
« Svar #7 skrivet: 02 aug-12 kl 22:06 »
Tusen tack för svaren, nu vet jag hur vi ska göra! Ska även tipsa min syrra om denna sida ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser