Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  märka får som ska flytta?  (läst 2256 gånger)

mollemi

• Halland
märka får som ska flytta?
« skrivet: 01 aug-12 kl 17:27 »
Hej alla! har en fråga om märkning. min syster ska få 3 lamm av min flock, hur gör man .
ska jag märka dom innan jag flyttar dom eller ska hon märka dom? det är hög tid att märka lammen nu så om nån har svar så blir jag glad:)

Fårtokig

• Skåne
SV: märka får som ska flytta?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 17:32 »
Hej! Vad trevligt. Oberoende ålder ska djur som lämnar där de är födda enligt reglerna vara märkta i båda öronen med se.nr från där de är födda + individnr. Annars kan ni inte göra förflyttningen heller..

mollemi

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 19:28 »
Ok tänkte nästan att det va så, men ska min syster märka om dom eller hur gör man? ;D Verkar som urdumma frågor men jag har läst o läst o inte blivit mkt klokare.... transportdokument vet jag att man ska ha sen antar jag att jag för in i mina journaler att dom har flyttats? Den finns ju oxå en flik med "tillfälligt ute" i journalpärmen men den ska man väl int använda när det är permanent flytt.....

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 aug-12 kl 20:08 »
De ska inte märkas om av din syster! Hon skriver in deras nummer i sin stalljournal. Och i din stalljournal skriver du in, på samma rad som när de kom till dig, fast på högersidan. Där står varför de utgått och lite annat.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-12 kl 21:08 »
Du måste också skicka in ett förflyttnings dokument till jordbruksverket  ::)

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_3.pdf

och din syster måste skicka in att hon har mottagit fåren

Fårtokig

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 aug-12 kl 12:37 »
Har du e-legitimation gör du enkelt förflyttningen på nätet :-)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 02 aug-12 kl 16:43 »
Du måste också skicka in ett förflyttnings dokument till jordbruksverket  ::)

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_3.pdf

och din syster måste skicka in att hon har mottagit fåren

Och det ska göras inom en vecka efter förflyttningen.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

mollemi

• Halland
« Svar #7 skrivet: 02 aug-12 kl 22:06 »
Tusen tack för svaren, nu vet jag hur vi ska göra! Ska även tipsa min syrra om denna sida ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
Plummer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser