Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus i N-S vs Ö-V läge.  (läst 2913 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Växthus i N-S vs Ö-V läge.
« skrivet: 01 aug-12 kl 15:40 »
Jag har fått höra av en gammal man att man ska sätta en härsa i N-S läge, dvs så att bredsidan är vänd mot Öst och väst. Detta pga att härsan ska få ett jämt ljus hela dagen, den starkaste solen under dagen var inte så viktig.
Jag funderade då om ett växthus skulle kunna placeras så. Då skulle växhuset få det mesta av kvälls- och morgonsol, men minnimera intaget av den starka solen mitt på dagen.
Har någon gjort detta? vad är era tankar om detta?
Sugen på te? www.tealovers.se

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Växthus i N-S vs Ö-V läge.
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 15:48 »
Sommartid tror jag inte att orienteringen har så stor betydelse. Kan nog vara vettigt att minska instrålningen mitt pådagen.

Men vinter, tidig vår och sen höst gäller det att ta tillvara ljuset mitt på dagen. Det är bara då det är ljust. Att då ha långsidan mot solen är bäst.

Så det hänger nog på om man avser att utnyttja växthuset på annan tid än bara sommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser