Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inte Värpfoder ?  (läst 21971 gånger)

MrsB

• Småland
Varför inte Värpfoder ?
« skrivet: 30 jul-12 kl 17:52 »
Ser att det är väldigt många som inte vill ge värpfoder till sina höns.

Jag är väldigt nyfiken på varför ni inte vill ge värp.

Har alltid gett värp och tycker inte att mina höns har farit illa av det. Har aldrig haft någon höna med äggledarinflammation eller diverse problem med äggläggandet. Får alltid bra med ägg och tycker själv att jag har välmående hönor. Är aldrig sjuka och uppnår en ganska hög ålder.

Skulle väldigt gärna vilja ha era synpunkter på värpfodrets vara eller icke vara?  ;)

Jag är kanske helt fel ute som alltid har gett värp. De kanske hade varit lika välmående ändå?

Förstår er som blandar ert eget foder med allt som hönan behöver (protein o s v)  men ni andra som bara ger vete, havre, korn och matrester?

Kan hönan verkligen hitta så mycket ute i naturen så hon tillgodoser sig själv med vad hon behöver?

Nyfiken på era svar?

fräsen

• Gäst
SV: Varför inte Värpfoder ?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-12 kl 08:40 »
Jag tycker värpfodret ger dålig smak på äggen.
Jag ger helsäd, havre, korn, vete, snäckskal och matrester.
Även jag har lantras och de är ju lixom framavlade på att klara sig på det som gården kan ge.
Värper bra gör de och är väldigt ruvvilliga.
Kan tänka mig att värphybrider kräver en helt annan mat än mina får, men så är jag heller inte intresserad av industridjur/mat ;)

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 31 jul-12 kl 09:58 »
De flesta studier visar att det största problemet med höns/kycklingar är proteinbrist. Värpfodret innehåller högvärdiga proteiner. Under sommaren kan hönsen ofta hitta gräs, frön och insekter som fyller proteinbehovet och har man hönsen helt frigående kan man minska fodermängden. Om man, som vi gör, har tilläggsbelysning så hönsen även värper vintertid så är värpfoder ett bra sätt att ge hönsen ett bra sammansatt foder. Att själv blanda föder är ju möjligt men besvärligt att få tillräcklig mängd protein. 

TheoA

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 15:13 »
Ger man bara värpfoder kan man lika gärna köpa äggen tycker jag :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 16:06 »
Jag undviker "färdigmat" till familjen och nu även till hönsen. Jag blandar foder själv och jag ser till att få med protein också. Jag vill att mina höns ska äta så naturligt som möjligt och jag har tid att studera ämnet och se till att näringen blir bra. Men jag har bara 7 Blommehöns, så det är inte så arbetsbetungande hellre.

Jag är mycket tveksam till olika tillsatser i mat och foder. Allt i värpfoder är kanske inte naturliga råvaror?

Men jag har full förståelse för de som helst använder värpfoder och tycker att det är bäst!
MVH Rosita zon 1

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 01 aug-12 kl 15:08 »
Värpfoder är framtaget för att ge maximal avkastning (vinst) på sina höns, inte nödvändigtvis för att hönsen skall må bra. Om man även betänker att dessa specialfoder är ganska nyligen framtagna så inser man ganska lätt att hönsen klara sig bra även utan. Det är ju inte så att höns genom histoiren farit illa av vanvård. Tvärt om så är det idag vi vanvårdar dem genom att tvinga dem leva i djurfabriker där det enda intresset som finns är maximal avkastning.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 15:22 »
Nåja..att höns behöver protein visste man redan på 40-talet.

Att låta djur leva på svältkost är ett modern påfund när man vill vara 'gammaldags'.

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 01 aug-12 kl 15:42 »

Att låta djur leva på svältkost är ett modern påfund när man vill vara 'gammaldags'.

Vad menar du nu? svälter man hönorna för att man vill vara gammaldags? Jag fattar faktiskt inte vad du menar....kan du berätta vad man ska fodra med,så vi/jag får reda på det så våra stackars hönor slipper skramla runt som benrangel,och vi känna oss riktigt gammeldags........
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

TheoA

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-12 kl 15:52 »

Alla höns svalt alltså innan 40-talet? Konstigt att det finns höns idag då..  ::)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 aug-12 kl 15:52 »
Vad menar du nu? svälter man hönorna för att man vill vara gammaldags? Jag fattar faktiskt inte vad du menar....kan du berätta vad man ska fodra med,så vi/jag får reda på det så våra stackars hönor slipper skramla runt som benrangel,och vi känna oss riktigt gammeldags........

Ja, det är en vanlig uppfattning bland nya djurägare nu att om man vill vara gammaldags och utfodra djur så som det gjordes förr, då ska dom bara få spannmål och gräs och matrester.
Det har inget med gammaldags djurhållning att göra. Man har i minst 60 år vetat att djur som ska producera måste ha ett bra sammansatt foder med protein för att ge något tillbaka. Läser man gamla lantbruksböcker, så är det frikostigt med soja och annat som dom blandat i maten. Även antibiotika upptäckte man ju rätt snart att man kunde blanda i fodret, men det har vi ju som väl är slutat med.

Att folk utfodrar fel är ju bara att titta här för att förstå. Vad är det nu..10 trådar som handlar om samma fråga..*varför värper mina höns inte? *

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 01 aug-12 kl 16:01 »
okej!!! fast jag tror att de flesta vill sina djur väl och kanske inte vet hur de ska göra med tex.foder. Jag ger mina allfoder,krossat korn, torkade ärtor och majs. men är det inte lite skillnad på höns raser också? vissa av de urgammla raserna är ju bättre på att söka sig mat?fast då får de kanske inte i sig så mycket protein som de ska ha? Jag har i ärlighetens namn ingen aning om mängd foder per dag,utan jag kollar hur de mår och hur de värper så får de efter det  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Henevi

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 01 aug-12 kl 16:03 »
Och jag började precis fundera över om mina höns är lite för runda :o ;D

Om nu hönsen värper bra, inte ser ut som benrangel samt är allmänt pigga och hälsosamma så är min slutsats att dom får rätt foder vare sig man ger värpfoder eller inte.

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 01 aug-12 kl 16:09 »
Och jag började precis fundera över om mina höns är lite för runda :o ;D

Om nu hönsen värper bra, inte ser ut som benrangel samt är allmänt pigga och hälsosamma så är min slutsats att dom får rätt foder vare sig man ger värpfoder eller inte.

Det tror jag är en sund inställning  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 aug-12 kl 16:18 »
Det tror jag är en sund inställning  :)

Men om man ska vara petig ;) så är det bara att titta i hönsboken, så står det tydligt att om man ska hitta de höns som värper bra, så ska man titta efter det som ser allmänt luggslitna ut. Inte de runda fina.. :)

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 01 aug-12 kl 17:20 »
Höns kan få mycket mat men ändå sakna protein. På samma sätt som man kan se fet och välmående ut med en diet av pommes och läsk så kan en höna se fet och välmående ut med en proteinfattig kost!

Apropå proteinbrist - citat från Jordbruksverkets hemsida: "Den största utmaningen med att ge 100 procent ekologiskt foder är att hönsen får i sig för lite av aminosyran metionin. Metioninbrist kan ge ökad fjäderplockning och hackning, ökad sjuklighet och dödlighet, samt ökad foderförbrukning och sämre foderutnyttjande."

Dentaku

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 01 aug-12 kl 18:38 »
För folk med mindre hobbybesättningar borde det ju vara lätt att öka på metioninhalten i fodret genom att grodda en del av säden man ger, inte minst vetet. Jag tänkte göra det i vinter.
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 aug-12 kl 19:39 »
Jag tror inte metioninhalten i spannmål ökar av groddning.

fräsen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 aug-12 kl 20:06 »
Ärligt talat, förr fick mina värpfoder o jag ser faktiskt ingen skillnad i antalet ägg/höna, även om jag inte har bokfört det.
Däremot märker jag en betydande skillnad i smak.
(prova t.ex att knäcka ett köpeägg i en skål o lukta, huuuuu sen äter man inte det ..)
Så numera om det blir ett glapp mellan ruggning av gammelhönsen o när kycklingarna börjar värpa så äter vi inga ägg helt enkelt. (Till viss del även beroende på att jag inte vill stödja äggindustrin)

De sk värphybriderna ska klämma ur sig helst minst ett ägg om dagen så det är klart det går åt mkt protein då..

Dentaku

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 01 aug-12 kl 20:10 »
Jordbruksverket rekommenderar just spannmålsgrodd som proteintillskott. Groddning ändrar sammansättningen av proteinet i kärnan och råproteininnehållet ökar tydligen.
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

FM

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 02 aug-12 kl 01:13 »
Som jag förstått det så är höns duktiga på att reglera sitt kost o vad de behöver själva, så ger man ett färdigfoder så äter de så mycket som behövs. Beroende på fodrets sammansättning äter dom olika mycket av det. Koncentrat mindre än ett "färdigt". Med andra ord med ett lågt näringsvärde måste de äta mera.

På sommaren kanske de kan klara sig på spannmål o jaga insekter, mask och sådant men på vintern så blir det nog en för dålig kost. Förr gav man vell leverolja, fisk och sådant som kompliment bla?

Ska man dessutom ta kycklingar efter sina höns är det viktigt att dom får i sig rätt näring för att få bra resultat o friska djur.

Jag ger mina färdigfoder, har värpfoder o allfoder o kycklingstart till kycklingarna ;) Mina höns (olika raser) springer lösa nu,  så sitter o studerar hur de äter. Ofta äts lite färdigfoder för att sedan ut o leta annat smaskigt o sen kanske lite mer färdigfoder och så en ny raid. Inte bara hedemororna som springer o äter i buskarna :P

http://cru.cahe.wsu.edu/CEPublications/FS002E/FS002E.pdf   intressant om bajs :)

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser