Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som inte har betongplatta i stallet, vad har ni?  (läst 6339 gånger)

Rutagården1885

• -
Ni som inte har betongplatta i stallet, vad har ni?
« skrivet: 29 jul-12 kl 22:13 »
Vad finns det för funktionella, djurvänliga,bekväma och smidiga alternativ till betongplatta i ett stall?

Mina trådar här på alternativ förökar sig men vi är mitt i planeringsstadiet av att bygga om en del av vår lada till hästvänlig. Hästarna kommer dock att leva på lösdrift men det är alltid smidigt att ha tillgång till något under tak också. (självklart kommer det att finnas vindskydd i hagen)

Så, om man inte gjuter en betongplatta, hur gör man då?
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Broberg

• Gäst
SV: Ni som inte har betongplatta i stallet, vad har ni?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-12 kl 22:18 »
Vad finns det för funktionella, djurvänliga,bekväma och smidiga alternativ till betongplatta i ett stall?

Mina trådar här på alternativ förökar sig men vi är mitt i planeringsstadiet av att bygga om en del av vår lada till hästvänlig. Hästarna kommer dock att leva på lösdrift men det är alltid smidigt att ha tillgång till något under tak också. (självklart kommer det att finnas vindskydd i hagen)

Så, om man inte gjuter en betongplatta, hur gör man då?

Nr 2 är det där stampade jordgolvet, enligt mig.

Rutagården1885

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jul-12 kl 22:27 »
Nr 2 är det där stampade jordgolvet, enligt mig.

Du menar att det är det näst bästa efter betonggolv?
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sv: Ni som inte har betongplatta i stallet, vad har ni?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-12 kl 22:48 »
För hästen är jordgolvet förstbästa. Det är vi människor som tycker om att rengöra betonggolv hellre.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rutagården1885

• -
SV: Sv: Ni som inte har betongplatta i stallet, vad har ni?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-12 kl 22:53 »
För hästen är jordgolvet förstbästa. Det är vi människor som tycker om att rengöra betonggolv hellre.

Jo, men inte bara rengörandet av golv, jag tänker på smidighet för veterinär och hovslagare också..?
Eller är det Ok att liksom inte ha något stenaktigt?

Hur blir det med urin mot jordgolv?

Kan inte några typer av sten/betongplattor fungera väl?
Golvet kommer ju inte bli hårt belastat, det är ju bara vi människor och två shetlandsponnyer som ska kliva runt på det.

::)

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jul-12 kl 22:58 »

Jo, det har du rätt i.

Frances

• Västergötland
Sv: Ni som inte har betongplatta i stallet, vad har ni?
« Svar #6 skrivet: 29 jul-12 kl 22:59 »
Jodå. Funkar kanon med plattor, har haft det till travhästar i uteboxar. Över förväntan bra.

Varken veterinär eller hovslagare har några åsikter om stensatt golv. Det är bara om du har tävlande travhästar som hovslagaren behöver exakt vågrätt yta.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennim

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-12 kl 23:02 »
Läste runt mycket när vi skulle bygga våran stall för 3 hästar. Fastnade för vanliga trädgårdsplattor som folk hade bara goda saker att säga.
Nu har vi haft såna 4 år och har inget att klaga. Billigt och lätt.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 29 jul-12 kl 23:13 »
Att ha kullerstensgolv till hästar funkade inte så bra. Det krävdes ett tjockt lager med sågspån innan det blev bekvämt för hästarna
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Rutagården1885

• -
« Svar #9 skrivet: 29 jul-12 kl 23:18 »
Läste runt mycket när vi skulle bygga våran stall för 3 hästar. Fastnade för vanliga trädgårdsplattor som folk hade bara goda saker att säga.
Nu har vi haft såna 4 år och har inget att klaga. Billigt och lätt.

Åh! Kan inte du visa en bild på ditt stall?
Blir plattorna lätt hala?

Rutagården1885

• -
« Svar #10 skrivet: 29 jul-12 kl 23:21 »
Jodå. Funkar kanon med plattor, har haft det till travhästar i uteboxar. Över förväntan bra.

Varken veterinär eller hovslagare har några åsikter om stensatt golv. Det är bara om du har tävlande travhästar som hovslagaren behöver exakt vågrätt yta.

Ålrajt. Ja våra hästar planeras absolut inte att behöva tävla för vår skull :) (jag är verkligen ingen tävlingsmänniska, mer än vid sällskapsspel, hehe) Men är det inte viktigt för alla hästar med raka fötter?

Rutagården1885

• -
« Svar #11 skrivet: 29 jul-12 kl 23:22 »
Att ha kullerstensgolv till hästar funkade inte så bra. Det krävdes ett tjockt lager med sågspån innan det blev bekvämt för hästarna

Jaha, när kullersten låter inte bra. Det blir väl lite väl mycket puckelpist..

Jennim

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-12 kl 23:25 »
Åh! Kan inte du visa en bild på ditt stall?
Blir plattorna lätt hala?

Kan ta bilder imorgon. Plattorna är inte släta utan har yta av småstenar så inte hala.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 jul-12 kl 23:53 »
Ålrajt. Ja våra hästar planeras absolut inte att behöva tävla för vår skull :) (jag är verkligen ingen tävlingsmänniska, mer än vid sällskapsspel, hehe) Men är det inte viktigt för alla hästar med raka fötter?

Jo, det är det, men dom flesta andra är inte så millimeternoga, eftersom det inte påverkar deras ekonomi direkt att hästen står en grad fel på höger framfot.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
praktejder, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser