Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Änder / Ankor vad är skillnaden?  (läst 27703 gånger)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
Änder / Ankor vad är skillnaden?
« skrivet: 25 jun-07 kl 20:30 »
skillnaden and/anka är väl att ankan är tamformen o and vildformen?

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Änder / Ankor vad är skillnaden?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 21:24 »
Verkligen? Tam anka och vild and? Var passar vildänder in? Om det finns vildänder borde väl tamänder finnas?

Ja, jag vet ju verkligen inte!

Helenan

  • Gäst
SV: Änder / Ankor vad är skillnaden?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 22:06 »
Slå upp vildand i fågelboken. Finns den verkligen där? Jag tror också att vildand är just en beslrivning av att anden är vild. Det finns bla gräs and och ejder, skrak mm

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Änder / Ankor vad är skillnaden?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-07 kl 22:43 »
Ja, nu har jag ingen sådan fågelbok. Men det kan gott vara att du har rätt. Jag blev lite blank i huvvet när jag skrev rubriken och så började jag undra vad det var för skillnad egentligen.

Paulina

  • Inlägg: 152
SV: Änder / Ankor vad är skillnaden?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-07 kl 13:31 »
Har frågat min kompis som är stor uppfödare samt riktigt duktig på det här med fjäderfän. Hon sa att det är storleken som avgör om det är en and eller anka. Det har alltså inget med vildheten att höra som jag bla. spekulerade om i ett tidigare inlägg.  :)

borka15

  • Inlägg: 187
SV: Änder / Ankor vad är skillnaden?
« Svar #5 skrivet: 16 jan-09 kl 08:16 »
Jag undrar vad skillnaden är mellan and/anka?
Blir änderna aldrig lika tama?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Änder / Ankor vad är skillnaden?
« Svar #6 skrivet: 16 jan-09 kl 09:26 »
En del änder blir i alla fall lika tama som ankor. Har själv bara erfarenhet av smaragder och gräsänder. Men de har jag haft lösa på gården och de har gått in själva i stället på natten. De har heller inte flugit iväg på dagarna utan de har hållt sig här med ankorna. Men det finns fler sorters änder och jag vet att vissa måste man ha i hägn för att de inte ska dra iväg.

yrhönan

  • Inlägg: 100
    • Lökshus
SV: Änder / Ankor vad är skillnaden?
« Svar #7 skrivet: 16 jan-09 kl 14:00 »
Anka heter tamdjuren, en and är inte domesticerad. http://sv.wikipedia.org/wiki/Anka
/håller genbanksanslutna blommehöns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser