Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö till vintern  (läst 6984 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Hö till vintern
« skrivet: 28 jul-12 kl 10:50 »
Skall ha får över vintern för första gången, finull och finull/dorset. Vilken kvalité på höet "skall" de ha? Vi pratade med en som sålde hö och han påstod att får skall ha fint (spätt) hö, han trodde han hade för grovt hö men att vi fick prova.

Vad säger ni?

Följdfråga: vet ni någon som säljer bra "fårhö" nära Hörby i Skåne?
« Senast ändrad: 28 jul-12 kl 10:52 av kackelo »
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hö till vintern
« Svar #1 skrivet: 28 jul-12 kl 10:55 »
Han har rätt, får äter inte grova timotej stammar som det finns i t.ex hästhö.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #2 skrivet: 28 jul-12 kl 15:36 »
Någon som vet någon som säljer fåhö i Skåne (helst nära Hörby)?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #3 skrivet: 11 aug-12 kl 12:01 »
Hur löser ni fodret på vintern? Det verkar ju inte finnas någon som säljer fårhö!?!

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 11 aug-12 kl 12:36 »
Hur många djur ska du ha?
Det är oftast lättare att få tag på bra fårensilage, men om man har för få djur så förstörs ju balarna.
Kollade Blocket nyss och det fanns två annonser där man säljer Ängshö i Skåne.
Ängshö är ju oftast fint och örtrikt och fåren brukar gilla det.
Lycka Till med höjakten!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 11 aug-12 kl 16:10 »
Det står 24-uffoägg och väntar på att det ska bli vinter, eftersom min min hö bonde, själv har får så valde han från dom bästa ängarna till mig :)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 11 aug-12 kl 16:38 »
I våra trakter har det varit ett dåligt år för att få in hö till får, vi har tagit ett par hektar med hö men det är sannolikt för grovt för att fåren skall vilja ha det.

Vi gör som Lorita och ger våra djur ensilage. För oss som har många djur är det lättare att utfodra med och även mycket lättare att både få skördat och förvarat. Det finns ju ensilage i mindre balar, kanske kan det vara en lösning?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Nemi

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 11 aug-12 kl 19:47 »
Ja. Jag har tur som nybörjare med lamm att jag först lånade djur av någon som visade sig ha en hel massa hö. I efterhand, nu när jag vet mer om riskerna, så hade jag aldrig vågat skaffa lamm/får innan jag garanterat hö för vintern och gärna mer därtill.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #8 skrivet: 11 aug-12 kl 20:57 »
Vi har 8 får; hur mycket ensilage äter de innan det blir dåligt (dvs vad skallensilagebalarna max väga)?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 11 aug-12 kl 22:03 »
Jag räknar med att de äter 4-5 kilo ensilage om dagen (vårt är halvtorrt, ungefär 55%ts) När det är kallt håller en bal i en vecka utan problem, svårast är i början av höstsäsongen och på våren innan gräset tar fart. Då kan det handla om två-tre dagar.

Dina får äter 30-40 kilo om dagen om vi räknar med mina värden, drygt 200 kilo per vecka.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 12 aug-12 kl 09:34 »
Jag har hört en stor rundbal och får och vinter.

Jag har inte ensilage i mina balar utan det är krut torrt inplastat hö i år och då kommer dom räcka länge utan att bli dåliga om man inte blöter ner balen, jag har hästar också så det går åt en hel del, till hästarna räknar jag en bal i månaden och häst.
Länk till mina lamm 2012

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 12 aug-12 kl 15:59 »
Hur fungerar det med inplastat hö? Genomgår det ingen process alls? Och vad är vitsen med inplastat hö? Förvaras näringen bättre då eller varför gör man så?
Åsenfår, hundar och katter

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 12 aug-12 kl 16:37 »
Hur fungerar det med inplastat hö? Genomgår det ingen process alls? Och vad är vitsen med inplastat hö? Förvaras näringen bättre då eller varför gör man så?

I år är mitt hö så torrt så det kommer inte genomgå någon process, det betyder att jag bara löst en torr förvaring i plast under vintern.
Länk till mina lamm 2012

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 13 aug-12 kl 22:56 »
I år är mitt hö så torrt så det kommer inte genomgå någon process, det betyder att jag bara löst en torr förvaring i plast under vintern.

Ensilage/Hösilage ska innehålla en viss procent vatten, annars bildas inte den process som konserverar hösilaget. Om du har "kruttorrt" hö som du plastar in är risken stor att det möglar under plasten. Vanligt hö innehåller kring ca 16 % vatten och 84% torrsubstans. Hösilage för hästar brukar vara mellan 70-50 % torrsubstans (det som är kvar efter man tagit bort vattnet).

"Optimal torrsubstanshalt i paketensilage för hästar ligger mellan 45 och 60 procent. Denna ts-halt fungerar bra både ur produktions-, konserverings- och utfodringsperspektiv", skriver SLU.

Nu ska du ju även ha fodret till får och om du inte tagit in fodret än, så gissar jag att det är väldigt grovt, kanske övervuxet? Men det kanske är taget flera skördar, och iomd bladigare. Får kan inte tillgodogöra sig grovt, stråigt hö/hösilage. De svälter fastän man vräker in timotej och andra grova strån. Bättre är att köpa ensilage gjort för kor i så fall.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Fåraherden

• -
« Svar #14 skrivet: 14 aug-12 kl 22:21 »
Ensilage/Hösilage ska innehålla en viss procent vatten, annars bildas inte den process som konserverar hösilaget. Om du har "kruttorrt" hö som du plastar in är risken stor att det möglar under plasten. Vanligt hö innehåller kring ca 16 % vatten och 84% torrsubstans. Hösilage för hästar brukar vara mellan 70-50 % torrsubstans (det som är kvar efter man tagit bort vattnet).

"Optimal torrsubstanshalt i paketensilage för hästar ligger mellan 45 och 60 procent. Denna ts-halt fungerar bra både ur produktions-, konserverings- och utfodringsperspektiv", skriver SLU.

Nu ska du ju även ha fodret till får och om du inte tagit in fodret än, så gissar jag att det är väldigt grovt, kanske övervuxet? Men det kanske är taget flera skördar, och iomd bladigare. Får kan inte tillgodogöra sig grovt, stråigt hö/hösilage. De svälter fastän man vräker in timotej och andra grova strån. Bättre är att köpa ensilage gjort för kor i så fall.

Helt riktigt. Jag föredrar ensilage, det vill säga relativt lite förtorkat gräs i mina balar. Fåren växer bäst och äter bäst med gräs slaget före midsommar.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Anna36

• Halland
« Svar #15 skrivet: 21 aug-12 kl 14:56 »
Vi har 7 får och de får ensilagbalar på höst/vintern/vår, det är stora balar (dålig koll på vikten)och de räcker i 10-12 dagar. När det blir varmare fram på vårkanten så hinner de inte äta upp balen innan den blir dålig så då får vi slänga en del... Vi köper också lite hö att komplettera med vid behov, vilket inte har behövts i någon större utsträckning. Vi har mest användt hö vid lamning när tackorna är inne några dagar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 21 aug-12 kl 17:57 »
Vi har 7 får och de får ensilagbalar på höst/vintern/vår, det är stora balar (dålig koll på vikten)och de räcker i 10-12 dagar. När det blir varmare fram på vårkanten så hinner de inte äta upp balen innan den blir dålig så då får vi slänga en del... Vi köper också lite hö att komplettera med vid behov, vilket inte har behövts i någon större utsträckning. Vi har mest användt hö vid lamning när tackorna är inne några dagar.

Du kan ta bort hö från balen på våren och lägga det torrt och luftigt på lastpallar på våren, då torkar ensilaget och blir som hö. det ökar den tid du kan utfodra med en bal
Länk till mina lamm 2012

Anna36

• Halland
« Svar #17 skrivet: 22 aug-12 kl 11:02 »
Tack för tipset!  :)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #18 skrivet: 22 aug-12 kl 14:15 »
Vi lutar åt ensilage i rundbalar, tänkte köpa 3:e skörd och be dem göra mindre balar 100-150kg så de blir mer lätthanterliga.

Det vi funderar på med ensilage är vad som händer på vintern när balen fryser och man sedan ställer in den till fåren; kan de få loss och äta foder ändå eller måste vi släppa ensilagetanken pga det?

Suss

• Egenföretagare inom fårklippning och komjölkning
    • Susannes bonnaservice
« Svar #19 skrivet: 22 aug-12 kl 19:12 »
Vi lutar åt ensilage i rundbalar, tänkte köpa 3:e skörd och be dem göra mindre balar 100-150kg så de blir mer lätthanterliga.

Det vi funderar på med ensilage är vad som händer på vintern när balen fryser och man sedan ställer in den till fåren; kan de få loss och äta foder ändå eller måste vi släppa ensilagetanken pga det?

Det finns värmemattor att köpa på tex Nordpost tror jag, som man lägger på balen för att den ska tina. De gillar inte isglass så mkt ;)
Men om du har en varm ladugård (isolerad) kan det rääcka att ställa in en bal ett dygn lr två så brukar det funka.

Sen tänkte jag bara tipsa om att finull oftast behöver mer än bara Ensilage, du beöver även ge Havre och ärtor/bönor (eller soja men det vill man ju inte ge) eller pellets. Samt mineraler och saltsten såklart men det kanske du redan visste.

Sen säger de att man inte ska ha för mkt rödklöver i ensilaget för det innehåller Östrogen och det kan fungera lite som p-piller.. Plus att de lättare kan få framfall. Vet inte om det är 100% sant men kan ju vara bra att tänka på.

Lycka till!

//Suss, mamma till 170 finullslamm i år :)
_...,,-:~Får får får? Näe får får inte får, får får lamm!~:-,,...__

Matar får, klipper får, mjölkar kor, matar hundar... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser