Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket "säd" äter gässen?  (läst 2132 gånger)

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
Vilket "säd" äter gässen?
« skrivet: 27 jul-12 kl 11:36 »
Om man vill locka med lite mat för att få in dem på kvällen, eller stöd mata lite när man har dåligt bete, vad äter de för säd?

Vete, havre? Hel eller krossat? På många ställen läser jag att de äter säd med vad menas med det?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Vilket "säd" äter gässen?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-12 kl 21:20 »
Hej. Jag har nyss skaffat gäss så jag är ingen expert,har frågat "min" uppfödare när jag har frågor...men ibland har man så många frågor att man känner sig dum ???

Mina gäss förväntar sig att bli insläppta vid 21 då det börjar skymma. De får lite krossad havre inomhus och verkar tycka att det är jättegott.
En del säger att det ska vara hel havre så att de inte får damm i näsan...men min krossade havre är ej dammig och det har inte vart några problem.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vilket "säd" äter gässen?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-12 kl 22:09 »
Våra har fått krossad korn att äta. Vi blöter den lite då den ges, blir lite mindre spill (inte vinter). Våra får lite på morgonen när de släpps och lite innan de går in. Våra lärde sig rätt snabbt var de övernattar typ 1-2veckor. Brukar stå och vänta för att bli insläppta när det börjar skymma om dörren inte är öppen. Bra vallning redskap tycker jag är en kratta eller två  ;D Vår hund hjälpte till så det räckte med en innan de lärde sig var de skulle. Jag skulle nog säga att inte ge för mycke vete.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilket "säd" äter gässen?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 21:10 »
Hel havre,vete,korn,majs och ärter
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilket "säd" äter gässen?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-12 kl 13:21 »
Jag skulle nog säga att inte ge för mycke vete.
Varför anser du att man inte ska ge för mycket vete?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
tuslus, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser