Tjopp! Kanske tycker någon att detta inlägg är att betrakta som reklam och bedöms det som illa passande på Alternativ.nu respekterar jag om någon moderator plockar bort det.
Jag tänkte pusha för lilla söta Fiat 126 om ecobilprojekt. Dessa 600-kilos tremeters svansmotorbilar såldes bara mycket begränsat antal i Sverige under 1975. De flesta vettiga fiatälskande människor lade glatt till 2000:- och köpte en Fiat 127 istället, en riktig bil.

Men som många vet licenstillverkades 126:an i stora antal i Polen under många år ända in på 1990-talet. Antalet Polski-Fiat minskar snabbt men än finns många bilar kvar till låga priser. För några tusenlappar får man en fullt körduglig bil utan större fel och för under 10.000 får man en i nyskick.
Polen är förvisso ett EU-land men deras 126:or kräver en del extra kostsam byråkrati att importera har jag hört. Här kommer mina personliga intressen in! För många år sedan köpte jag en ruskigt risig italiensk Fiat 126 med schyssta papper med avsikt att "renovera" med en komplett bil hemkörd från Polen. Det blev inget av detta och hellre än att nu skicka de sista plåtbitarna på skroten hoppas jag hitta någon som är intresserad av att fullfölja denna idé. Till följd av detta har jag lagt ut registreringspappren och plåtbitarna på Tradera. Om jag så bara får en enda krona blir jag överlycklig av att slippa skrota något användbart.
http://www.tradera.com/fiat-126-italiensk-sverigesald-1975-med-papper-auktion_100105_160501714Som framgår av auktionsbeskrivningen finns ingen gräns för hur mycket ny eller främmande plåt man använder vid renovering av en bil. Det enda som räknas är att den nya karossen har samma form och betydande utrustning som originalet och att registreringsskyltar och chassinummer stämmer. Saab har tidigare sålt kompletta karosser som reservdelar vid svåra krockskador och lär t.o.m. ha stansat in nya chassinummer på kompletta nya bilar som ersättning för ohjälpligt krockade rallybilar.
Den som känner sig lockad kan ta en titt på polska Ebay. 126:an är en kul liten bil att meka med och lämpar sig bra för motorbyten och diverse andra experiment. Redan i originalskick är de bensinsnåla men de slår förstås inte moderna småbilar. Registrerad som 1975:a är de dessutom skattebefriade och försäkringen slår de flesta andra bilar.
Eventuellt kan jag tänka mig att sälja min nästan kompletta bil också, men då är prislappen en helt annan. Den bilen är registrerad för en större motor och man kan nog komma undan med rätt mycket eget i den karossen. Femväxlad renaultlåda har den också. Gjorde 200 blås med turbo i sina glansdagar. Man får räkna med att tjata snällt och sött då jag inte bestämt mig hur jag vill göra med denna bil.
Har jag inspirerat någon? OBS! Denna diskussionstråd får inte bli en bilauktion, här talar vi främst om Fiat 126 som möjlig eco-bil, deras befintliga teknik, pappersexercis och andra mer generella frågor.