Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dc motor som generator. hur mycket ström?  (läst 5707 gånger)

HeIrAkI

• Bohuslän
Dc motor som generator. hur mycket ström?
« skrivet: 26 jul-12 kl 12:18 »
Tjo tjim!
Kanske en konstig fråga för många men mina kunskaper om motorer och generering av el är inte allt för bra.
Jag har en DC motor som snurrar 11500rpm och drivs på 12V och 180ma. Om jag nu tar denna motorn och snurrar via något annat så varvtalet blir 11500rpm får jag då ut 12V och 180ma från denna motorn?
Eler hur räknar man fram hur mycket en motor kan generera när man leker med den som generator  ???

torbjorn

• Medelpad
SV: Dc motor som generator. hur mycket ström?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-12 kl 12:56 »
Ja, i princip kan du räkna med att en enkel likströms elmaskin är reciprok, dvs att den inte bryr sig om i vilken riktning energin passerar genom den.

Tänk dock på att s k borstlösa likströmsmotorer med elektronik som sköter kommuteringen, inte utan vidare går att använda som generatorer.  Det bästa för hemmalabbande är motorer byggda med äldre teknik med kolborstar och kollektor.
Vill man ha någotsånär stabil spänning vid generatordrift bör man välja en permanentmagnet- eller shuntmotor. Maskiner med fältlindningen i serie med rotorn är besvärliga vid generatordrift.

HeIrAkI

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 27 jul-12 kl 12:26 »
Tack för ditt svar.
Jag fick läsa på om hälften om vad du sa men jag tror jag har fått en ganska klar bild över vad det är jag behöver för att leka.
Och det viktigaste av allt. Jag fick svar på min fråga. :D

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 jul-12 kl 12:48 »
...

Vill man ha någotsånär stabil spänning vid generatordrift bör man välja en permanentmagnet- eller shuntmotor. Maskiner med fältlindningen i serie med rotorn är besvärliga vid generatordrift.

Har du några exempel på var man kan hitta lämpliga motorer?

Jag har några skrotade skruvdragare liggande, en som är hel förrutom att batteriet är kass. Skulle den motorn kunna fungera som generator? Växellådan är intakt så varvtalet skulle då kanske passa för en liten vindsnurra?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 22:21 »
Motorerna i skruvdragare, såna här primitiva sladdlösa dammsugare mm är nog utmärkta att experimentera med. Det finns också gott om trevliga permanentmagnetmotorer i så gott som varje skrotbil - t ex motorer för kupéfläkt och elektrisk kylfläkt, ev hydraulpump för ABS, i vissa fall kanske torkarmotorer eller fönsterhissmotorer går att använda om man kan separera motorn från snäckväxeln utan att den blir av med för mycket lager.

Misse

• nr 9424
En Dc motor som generator blir bara minimalt med ström :P
« Svar #5 skrivet: 31 jul-12 kl 22:50 »
Förluster är en hård insikt.  :(

När jag i unga dagar lekte så tog jag en borrmaskin som var på 220 volt 500-600 W / 3000 varv   och satte fast en järnpinne i chucken,
I den andra änden på pinnen satte jag fast en annan borrmaskin, på 220 volt och ca 400 W.
Borrmaskin nummer ett satte jag i sladden i väggen.
Borrmaskin nummer 2 (den mindre B&D-makinen) så satte jag dit en glödlampa på 25-40 W nånting, också 220 volt.

Döm om min förvåning när jag tryckte in knappen på den första och glödlampan knappt glödde!! :o :o
Den var usel som generator!

Borrmaskin nummer 2 hade växel så jag satte den på 1000varvs lågväxeln så den fick rejält högt varv när den andra borrmaskinen orkade övervarva den lilla maskinen, då lyste lampan. Men bara motsvarande kanske drygt halva nätspänningen 120-130 volt :o

Förlusterna var alltså enorma, gick säkert mycket mera än de 5-600 W som första borrmaskinen var märkt med och fick sen ut kanske 10-20 W effekt i den andra sladden :P

En mycket besvärlig upptäckt för den unge Herr Misse :-[

Tjo tjim!
Kanske en konstig fråga för många men mina kunskaper om motorer och generering av el är inte allt för bra.
Jag har en DC motor som snurrar 11500rpm och drivs på 12V och 180ma. Om jag nu tar denna motorn och snurrar via något annat så varvtalet blir 11500rpm får jag då ut 12V och 180ma från denna motorn?
Eler hur räknar man fram hur mycket en motor kan generera när man leker med den som generator  ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 20:52 »
Men en nätansluten borrmaskin har ju en seriemotor, som fungerar mycket dåligt och opålitligt som generator. Om man skulle koppla bort fältlindningen och mata den separat (som fältlindningen i en bilgenerator) så skulle det nog fungera bättre.

BörjeH

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 aug-12 kl 23:01 »
Tjo tjim!

-----------Ra-----I
+                      I
 Ua                   O Ea
 -                      I
-------------------I

Problemet är spänningsfallet över ankarresistansen Ra. Efter som klämspänningen Ua är lika i de båda fallen (12 V) kommer maskinens tomgångsspänningen Ea att vara olika. I generatorfallet är spänningen högre.

Ua=Ea-Ra*Ia

Men när du kör din maskin som motor fås:

Ua=Ea+Ra*Ia

Tomgångsspänningen Ea kan du bestämma genom ett tomgångsprov (obelastad).

Så när du kör den som generator vid samma varvtal kommer spänningen att vara mindre än 12 V på grund av spänningsfallet över resistansen. Om  maskinens momentet är lika kommer strömmen att vara lika vid samma varvtal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare
mrnic, Mashakaks2852, Mashakaks7413

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser