Förluster är en hård insikt.

När jag i unga dagar lekte så tog jag en borrmaskin som var på 220 volt 500-600 W / 3000 varv och satte fast en järnpinne i chucken,
I den andra änden på pinnen satte jag fast en annan borrmaskin, på 220 volt och ca 400 W.
Borrmaskin nummer ett satte jag i sladden i väggen.
Borrmaskin nummer 2 (den mindre B&D-makinen) så satte jag dit en glödlampa på 25-40 W nånting, också 220 volt.
Döm om min förvåning när jag tryckte in knappen på den första och glödlampan knappt glödde!!

Den var usel som generator!
Borrmaskin nummer 2 hade växel så jag satte den på 1000varvs lågväxeln så den fick rejält högt varv när den andra borrmaskinen orkade övervarva den lilla maskinen, då lyste lampan. Men bara motsvarande kanske drygt halva nätspänningen 120-130 volt

Förlusterna var alltså enorma, gick säkert mycket mera än de 5-600 W som första borrmaskinen var märkt med och fick sen ut kanske 10-20 W effekt i den andra sladden

En mycket besvärlig upptäckt för den unge Herr Misse

Tjo tjim!
Kanske en konstig fråga för många men mina kunskaper om motorer och generering av el är inte allt för bra.
Jag har en DC motor som snurrar 11500rpm och drivs på 12V och 180ma. Om jag nu tar denna motorn och snurrar via något annat så varvtalet blir 11500rpm får jag då ut 12V och 180ma från denna motorn?
Eler hur räknar man fram hur mycket en motor kan generera när man leker med den som generator