Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halshuggning  (läst 4402 gånger)

Praefatio

• Västergötland
Halshuggning
« skrivet: 25 jul-12 kl 21:43 »
Är det tillåtet att halshugga kaninen efter bedövning, istället för att skära av halspulsådrarna? Finns det någon annan anledning att inte göra det?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Halshuggning
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 22:00 »
Det är ok vilket som,huvudsaken är att bedövningen sker först.
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 22:02 »
Det är som man föredrar att göra, som sagt först kolla att bedövningen har funkat.  Själv försöker jag få så lite "slabb" som möjligt, och då är maginnehåll inte precis det jag vill ha ut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Praefatio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 22:23 »
Så bra! Nu har ju inte vi några köttkaniner än men jag har fått för mig att jag kommer att ha lättare att hugga än skära av halsen, av någon outgrundlig anledning. Visst knäcker man inte nacken av kaniner vid slakt (efter bedövning)? Tänker att man då slipper hela problemet med slabb överhuvudtaget. I lagen står det väl visserligen att avlivningen ska ske medelst avblodning...

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 22:28 »
Knäcka nacken?  Förstår inte.  Men gör som du känner, så länge kaninen är medvetslös kan du göra vad du vill med den.  När blodet har runnit ut (Gösta säger ungefär 60 mi) så ska den vara död, stämmer.

Du vet väl att kaniner kan sprattla ganska mycket under avblodningen?  Det kan bli blod på ganska många föremål i närheten, inklusive slaktaren.

Praefatio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 22:37 »
Ja, alltså att överhuvudtaget inte döda genom att tappa på blod, utan att bryta nacken av kaninen istället som man gör på fisk. När jag skriver ut det så inser jag dock att det är ett onödigt risktagande, det kan gå fel. Bättre att avbloda.

Är medveten om att djuret kan sprattla vid slakt, har varit med vid hästslakt där det också blir våldsamma kramper. Det är inte blodet i sig jag är orolig över, det är mest en fix idé om att det skulle kännas mindre brutalt att halshugga helt enkelt. Jag tror att jag har sett för många kriminalserier på TV helt enkelt, och associerar halsavskärning till mord och halshuggning till slakt av smådjur :) Den fix idén lär utrotas när jag slaktat några gånger.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 22:42 »
Ett ordentligt slag med en hammare mellan ögonen räcker för att få en kanin att ligga still...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-12 kl 01:21 »
Kaniner har rätt segt skinn, och man ska igenom mycket päls, och det kommer nog inte att bli lätt med en yxa.  :-\ Det är nog svårt på en del kaniner att komma igenom skinnet med spetsen på en spetsig, vass kniv, jag skulle aldrig ens drömma om att testa att hugga huvudet av en bedövad kanin som slår med bakbenen...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

nordik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jul-12 kl 03:16 »
Urban Survival Livestock: Raising Rabbits Part 4

det här måste vara det mest effektiva sättet att döda en kanin på....

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 26 jul-12 kl 07:47 »
OK, för egen del försöker jag pricka rätt på endast pulsådrorna bakom struparna, för att få ut blodet.  Om jag skadar strupen, så kan det komma ut maginnehåll, och det är mycket kladdigare.  Själv har jag väl läst fler historiska skildringar än sett krim-filmer, så "halshuggning" är för mig "göra sig av med oppositionella personer" - "Stockholms blodbad"  och sånt.

Men bara du bedövar ordentligt, och har klart för dig att det kan bli sprattel, så ska du nog klara det.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 26 jul-12 kl 10:19 »
Är det tillåtet att halshugga kaninen efter bedövning, istället för att skära av halspulsådrarna? Finns det någon annan anledning att inte göra det?

Ja, om den väger mindre än 1 kg, och är medvetslös (enl L 22)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 26 jul-12 kl 10:30 »
Urban Survival Livestock: Raising Rabbits Part 4

det här måste vara det mest effektiva sättet att döda en kanin på....

Får inte väga mer än 1 kg i Sverige enl L22

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jul-12 kl 10:55 »
Kaniner har rätt segt skinn, och man ska igenom mycket päls, och det kommer nog inte att bli lätt med en yxa. (...)  jag skulle aldrig ens drömma om att testa att hugga huvudet av en bedövad kanin som slår med bakbenen...  :-\

Instämmer! Även om kaninen inte slår med bakbenen skulle jag testa halshuggning. Har för mig att kaninen efter bedövning måste avblodas genom att halspulsådern skärs av innan slakten fortsätter - utom för undantag i L22. Jag brukar greppa med tumme och pekfinger om nacken/ryggraden på den bedövade kaninen. Alldeles intill ryggraden på halsen sticker jag in kniven och skär av halsen. Avblodning går snabbt och enkelt.

Gösta

« Svar #13 skrivet: 26 jul-12 kl 11:54 »
Så kallad hemslakt av kaniner förr utfördes genom att ta kaninen i bakhasorna och slå huvudet mot huggkubben. Därefter höggs huvudet av. kaninen släpptes sedan och fick ligg och sprattla tills blodet var tömt. Samma sak görs fortfarande med höns.
Om det är tillåtet? Vid hemslakt av enstaka djur förbjuds inte denna metod som jag kan se det. Riskerna är att missa med yxan men kan ni hugga ved så är det väl inga problem med träffen. Däremot blir det ganska kladdigt på platsen eftersom kaninen har ganska mycket muskelrörelser vid blodtömning.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #14 skrivet: 26 jul-12 kl 12:08 »
På sidan 24 i L22 står följande i klartext:
Kaniner, gnagare och tamillrar med en kroppsvikt om 1 kg eller därutöver får inte avlivas genom dekapitering

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 jul-12 kl 12:24 »
Det var lustigt,hugger man av huvudet så går ju halspulsådrorna av så det borde ju vara samma sak? En vass yxa med tyngd kapar huvudet lätt,.
Gäss och myskankor har ganska kraftiga halsar med och det går bra med yxan..
Fjäderfän och kaniner

Praefatio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 jul-12 kl 13:48 »
Tack allihopa för era tankar och erfarenheter! Det är så skönt att ha hittat ett forum där man faktiskt kan ställa såna här frågor utan att folk tycker att man är ett monster. Ni får ursäkta om mina funderingar och frågor reflekterar min okunskap! Jag har aldrig slaktat själv, jag har bra koll på själva djurhållningsbiten men inte på slaktmomentet.

Som jag förstår det så är det alltså både olagligt och opraktiskt att hugga av huvudet som avlivningsmetod. Hur är kaninen placerad när ni skär av pulsådrarna? Liggandes på ett bord? Hänger ni upp dem först? Kan man göra som jag tror att jag läste ang hönsslakt här på alternativ.nu, att man tar en större slalomkon i plast, skär av nederdelen och sticker ut kaninens huvud där? Tänker att det blir betydligt mindre flygande blod och grejer om man har kroppen omsluten under avblodningen.

Tusen tack nordik för videon, den var oerhört informativ och intressant! Vad fina de små njurarna var där de låg inbäddade i fettet. Men får man verkligen använda den metoden i Sverige? Där knäcker man ju av nacken på djuret först. Det kändes ju väldigt praktiskt - bedöva, hänga upp/knäcka av nacken, och sedan tappa på blod. Snabbt, effektivt och relativt okladdigt.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #17 skrivet: 26 jul-12 kl 14:20 »
1. Sätt kaninen på ett bord eller motsvarande.
2. Bedöva genom att slå med lämpligt föremål i huvudet.
3. Lägg den medvetslösa kaninen med huvudet utanför kanten på bordet och stick eller skär av pulsådrorna. Se till att ha en riktigt vass kniv! När blodet går ur kaninen kommer den att rycka lite, men absolut inte så att man inte kan hålla den. Det är inte några stora mängder blod som kommer och det sprutar inte hej vilt omkring.
4. När kaninen stillat hänger du upp den i baktassarna så att allt blod kommer ut.
5. Fortsätt slakten genom att flå, ta ur osv.

Eftersom du inte har slaktar förut tycker jag att du ska be om hjälp de första gångerna. Du kanske kan få vara med när någon i din närhet ska slakta?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 26 jul-12 kl 16:48 »
Monster är vi allihopa, allihopa ...  För vi köper inte så många djurplågade Kronkycklingar... ;)

Okunskap är botbart, här på alternativ brukar vi utbyta kunskaper och erfarenheter.  Samtidigt har vi trevligt. :)

Eventuellt sprattlande brukar öka fram tills blodet har runnit / pumpats ut, så det är bäst att sticka så snart som möjligt efter att du kollat att bedövningen har funkat.  Jag använder ett grässtrå eller baksidan av stickkniven för att kolla ögonreflexen.  Ett djur med medvetande blinkar eller försöker blinka om man rör vid hornhinnan.  Pupillen ska inte heller röra sig.

Gösta

« Svar #19 skrivet: 26 jul-12 kl 20:34 »
Mycket ska man se innan ögonen ramlar ur skallen. Det klippet var nog bland det klantigaste jag sett på länge. Också rena lögner. Kaninen som hängdes upp var redan död. Varje person som hanterar kaniner kan tydligt se på bilderna att kaninen redan var död. En kanin som lever och hålls på det sättet hänger heller inte passiv! Man kunde också se att inget blod fanns när huvudet skars bort. Syns också tydligt att sista biten av tjocktarmen närmast analen är kvar. Kaninen var också väldigt fet med tjocka späcklager i buken.
För övrigt är den typen av avlivning förbjuden i landet.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser