Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterhusering  (läst 888 gånger)

8zw

• Södermanland
Vinterhusering
« skrivet: 24 jul-12 kl 16:18 »
Håller på med burbygge och placeringen hur de ska bo i vinter vilket jag är lite kluven till. Det kommer vara 1 våningsbur på 2 våningar och sen en hage. Problemet är att jag inte vet var jag ska placera husdelarna.
Ett alternativ är att sätta husen på höger sida och då kan jag stapla alla 3 hus på varandra MEN då skymmer jag ljuset från fönstret och det skulle vara rätt synd.
Eller så sätter jag de till våningsburen på vänster sida och då blir hagen mindre.
I hagen är det redan bestämmt att en hona ska bo men är lite tveksam till den andra honan och hannen.
Hört att kaniner blir tryggare av att bo högt så visst vore det väl bäst med att en av honorna får bo på andra våningen om det även är tänkt att hon får ungar där? Hur är risken med att ungar hoppar ut från en övervåning? Hoppar de inte eller hoppar de ut endå och skadar sig? Rymning borde väl dock vara ett mycket störra problem om de bor i buren på golvet?
Men ett + om honan bor på undervåningen och hannen på övervåningen är att huset till honan blir mycket lättare att titta in i då jag inte behöver stapla andra hus på det. Och det kan då sättas på höger sida utan att det skymmer ljuset så mycket. Honan i hagen kan då använda taket till det huset som sitthylla och kommer såklart också ha ett eget hus vid sidan om.
Behöver hannen ens nått hus eller räcker det med att han har en hylla eller liknande? Kanske går bra med ett hus med bara 3 väggar och tak eller en tunnel? Den kan isåfall vara inuti buren.

Annars kan honan bo högst i våningsburen och jag sätter in huset i buren. Det går dock bort en del yta då men hon kan ju hoppa upp på taket av huset och även gå in så det kanske bara är ett +?

Vart rätt mycket text och nog lite luddigt skriver men men:)
Vad tror ni blir bäst?

http://img811.imageshack.us/img811/3382/burarna.png
Dålig ritning gjort i paint. Hoppas ni ser vad det ska föreställa:) Sedd uppifrån.
Påfågelduvor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser