Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  potatisfrö, när skördas frukterna?  (läst 9391 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
potatisfrö, när skördas frukterna?
« skrivet: 24 jul-12 kl 14:15 »
Jag tillhör en av alla de som inte hann köpa potatisfrö innan EU stoppade det.
Nu har jag massor med egna potatisfrukter och undrar nu bara när man ska skörda dem? Är det någon som vet?
Ska plantan stå kvar ända tills frukten mognat, eller kan man skörda potatisen och låta potatisfrukten ligga och eftermogna på en tidning. Jag har massor av frukter något som aldrig  hänt tidigare år, så det skulle ju vara kul att kunna ta tillvara eget potatisutsäde som frö!
Blasten ser så fin ut fortfarande så plantorna verkar friska - än så länge- jag brukar få skorv på potatisarna.
Är det någon som har erfarenhet av fröodling av potatis?

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-12 kl 14:25 »
Jag har ingen aning. Men eftersom jag också har fullt med frukter på potatisblasten, är jag nyfiken på vad du får för svar.
Kanske kan man försöka skörda potatisen utan att ta upp blasten och låta dem stå tills frukten mognar?  ???

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 15:16 »
Det sägs att de skall bete sig som tomater, d v s bli mjuka, och kanske ändra färg något. Och man skall kunna skörda fröna på samma sätt som tomatfrön (jäsa i burk med vatten):

http://forums.seedsavers.org/showthread.php?t=1471

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 13:06 »
Tack Kurt, det var verkligen en intressant länk, har tagit flera timmar i anspråk.  ;D
Hade inte någon aning om att man skulle fermentera tomatfrön ??? men man ska ju lära sig nå´t nytt varje dag.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 13:20 »
I avsnitt 5 av Camilla Plums nya TV-serie "Fra Muld til Guld " visar hon hur man skördar fröer från bla tomat:

http://www.dr.dk/TV/se/fra-muld-til-guld/fra-muld-til-guld-camillas-krydderurter-5-8#!/




Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 15:39 »
Potatistomaterna (potatisfrukterna) faller till marken efter ett tag. Det är nog lämpligt att plocka dem innan de faller, men går även att plocka dem från marken. Plocka före frost är nog lämpligt också. fast de kanske tål lite... Eftermogna i fönser inne ja.

Det har funnits trådar om detta ämne på alternativ.nu förut, där bl.a. jag har skrivit en del. Hittade dessa två nu som hastigast:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=71253.0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=51402.0

Vad var det för potatisfrön som EU förbjöd, Znibban?

Tack för länk till Seed Savers forum, Kurt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 17:04 »
Impecta sålde tidigare potatisfröer från en rysk sort, som de inte längre får sälja pga EU-regler:

http://www.impecta.se/sv/artiklar/nyheter-2012/index.html

Jag tror att det handlar om förbud mot all import från länder utanför EU + ev registrering (med avgifter= för alla som handlar med potatis. I princip motsvarande öronmärkningen på kor!

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #7 skrivet: 05 aug-12 kl 00:46 »
För 4 år sedan tog jag frön från en mycket sjukdomsresistent potatissort, Sarpo Mira. Sådde i krukor året efter och fick mycket små knölar av olika färg och form. Året därpå planterade jag dessa i lite större krukor med lite större knölar som resultat. Förra året planterade jag den största knölen av varje sort som jag kunde urskilja, ca 20 st. Några av dessa gav en mycket stor skörd, men framför allt stod de emot sjukdomar bättre än några namnsorter av de ca 35 som vi har i odling.

I år har jag satt flera knölar av varje sort. Än så länge är de allra flesta friskare än alla namnsorterna och plantorna är mycket kraftiga. Det har varit angrepp av Stjälkbakterios, Gråmögel, Torrfläckssjuka och t.o.m. Potatisbladmögel, men sorterna från frö har stått emot allt detta. Inte ens sniglarna vill äta på bladverket, vilket förresten gäller även Sarpo Mira.

Jag vet inte vilken slags befruktning som hade resulterat i den frukt där jag tog fröna, det var på intet sätt kontrollerat från min sida, jag fick bara ett infall att ta frön och testa.

Det skall bli intressant att se vad skörden blir.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #8 skrivet: 03 nov-12 kl 17:59 »
För 4 år sedan tog jag frön från en mycket sjukdomsresistent potatissort, Sarpo Mira. Sådde i krukor året efter och fick mycket små knölar av olika färg och form. Året därpå planterade jag dessa i lite större krukor med lite större knölar som resultat. Förra året planterade jag den största knölen av varje sort som jag kunde urskilja, ca 20 st. Några av dessa gav en mycket stor skörd, men framför allt stod de emot sjukdomar bättre än några namnsorter av de ca 35 som vi har i odling.

I år har jag satt flera knölar av varje sort. Än så länge är de allra flesta friskare än alla namnsorterna och plantorna är mycket kraftiga. Det har varit angrepp av Stjälkbakterios, Gråmögel, Torrfläckssjuka och t.o.m. Potatisbladmögel, men sorterna från frö har stått emot allt detta. Inte ens sniglarna vill äta på bladverket, vilket förresten gäller även Sarpo Mira.

Jag vet inte vilken slags befruktning som hade resulterat i den frukt där jag tog fröna, det var på intet sätt kontrollerat från min sida, jag fick bara ett infall att ta frön och testa.

Det skall bli intressant att se vad skörden blir.

Nu är potatisen skördad. Frösorterna stod gröna tills frosten tog dem. En del sorter hade plantor som var bortemot 2 meter långa, och jag tänkte att det är väl inte mycket under. Men nästan alla varianterna har gett en enorm skörd trots att växtplatsen var olämplig med massvis med rötter från träd och snöbärshäck. Vi räknade antalet potatisar och vägde knölarna på en planta, som förmodligen var den som gav mest. Det var 27 stora potatisar, dom små tog vi inte med, och vikten var 3,6 kg. Sarpo Mira kan ge en del jättepotatisar eftersom de får växa så länge, men på frövarianterna fanns inga monsterknölar, utan lagom stor matpotatis rätt igenom.

Om dessa frövarianter behåller sina egenskaper och skördeutfall, måste vi dra ner potatisarealen till hälften, annars kommer vi att översvämmas av potatis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #9 skrivet: 03 nov-12 kl 18:24 »
Intressant! :) Undra om du bara haft tur med utfallet från dina frön? En teori som totalamatör är att potatisen förlorar vitalitet efter allt för många generationer med "rotknölsförökning" och att något av den vitaliteten den en gång hade kommer igen i dess avkommor?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #10 skrivet: 04 nov-12 kl 17:53 »
Intressant! :) Undra om du bara haft tur med utfallet från dina frön? En teori som totalamatör är att potatisen förlorar vitalitet efter allt för många generationer med "rotknölsförökning" och att något av den vitaliteten den en gång hade kommer igen i dess avkommor?

Jag resonerar exakt som du Fabrikens. Antagligen tur, man har ju hört att det sällan blir bra resultat från fröplantor. Detta är dock första gången jag har prövat, så jag har ingen erfarenhet att falla tillbaka på. Jag tänker också att så här bra kan det inte fortsätta, utan det blir mera normala förhållanden med tiden.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #11 skrivet: 05 nov-12 kl 17:53 »
För 4 år sedan tog jag frön från en mycket sjukdomsresistent potatissort, Sarpo Mira. Sådde i krukor året efter och fick mycket små knölar av olika färg och form. Året därpå planterade jag dessa i lite större krukor med lite större knölar som resultat. Förra året planterade jag den största knölen av varje sort som jag kunde urskilja, ca 20 st. Några av dessa gav en mycket stor skörd, men framför allt stod de emot sjukdomar bättre än några namnsorter av de ca 35 som vi har i odling.

I år har jag satt flera knölar av varje sort. Än så länge är de allra flesta friskare än alla namnsorterna och plantorna är mycket kraftiga. Det har varit angrepp av Stjälkbakterios, Gråmögel, Torrfläckssjuka och t.o.m. Potatisbladmögel, men sorterna från frö har stått emot allt detta. Inte ens sniglarna vill äta på bladverket, vilket förresten gäller även Sarpo Mira.


Har du fler frön kvar? Det skulle vara kul att prova! Alla mina fröer möglade ju bort till slut. Tyvärr.
Vill du sälja några till mig?

Jag vet inte vilken slags befruktning som hade resulterat i den frukt där jag tog fröna, det var på intet sätt kontrollerat från min sida, jag fick bara ett infall att ta frön och testa.

Det skall bli intressant att se vad skörden blir.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #12 skrivet: 05 nov-12 kl 20:48 »
Tyvärr, Znibban, jag har inget potatisfrö kvar, och jag undrar hur grobarheten skulle ha varit efter så lång tid.
Däremot kan du få köpa knölar av de bästa sorterna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #13 skrivet: 07 nov-12 kl 03:30 »
Masa det låter spännande med dina motståndskraftiga potatissorter.
VIll gärna köpa lite utsäde men inte förrän till våren.
Var bor du? Själv bor jag mellan Malmö & Lund.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: potatisfrö, när skördas frukterna?
« Svar #14 skrivet: 07 nov-12 kl 07:25 »
hej,

jag köper gärna utsäde, hur mycket kan du sälja och vad vill du ha för de.... Du kan skicka de omgående.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 3 användare (1 dolda)
Rörsbjär, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser