Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fixa till korsnäbb  (läst 4833 gånger)

asta

Fixa till korsnäbb
« skrivet: 23 jul-12 kl 16:17 »
Sultankycklingen Berit, 8 veckor gammal, har korsnäbb. Inte mycket och hon klarar att äta och dricka utan större problem (bara solrosfrön som är för svåra att få grepp om) och hon är stor och fin. Det är längst fram på näbben som spetsen på över- och undernäbb går omlott.

Har läst att korsnäbbar går att fila till med en nagelfil. Kan jag göra det på Berit utan att riskera att skada hennes näbb? Ska man fila på något särskilt sätt för att ge mjuka och fina kanter? Hur känsligt är ett näbb för ingrepp? Kan jag spräcka näbben på henne om jag filar?  :o

Sirpa

• -
SV: Fixa till korsnäbb
« Svar #1 skrivet: 23 jul-12 kl 17:07 »
Kanske står något om det i Korsnäbbstråden
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=28098.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-12 kl 17:36 »
Som du beskriver så ska det troligen gå att åtgärda. Jag har gjort det men det är viktigt att göra så fort som möjligt. På min kyckling var undernäbben för lång och när den kortades in blev näbben bra. Var försiktig och ta hellre lite i taget så du märker om du är på väg att ta för mycket. Jag hade tänkt ta bilder före och efter men det blev inte av. Kanske du kan dokumentera och lägga bilder här? Jag har även haft ett fall med en näbb där käkarna liksom vreds åt olika håll och den kycklingn fick jag avliva tyvärr.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

asta

« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 18:07 »
Jag ska försöka fotografera henne innan och efter hon blir filad. Det är en tam och snäll kyckling så det går säkert bra att fila näbbet utan att hon blir så rädd.
Så dumt att jag inte filade ännu tidigare. Jag var rädd att småkycklingars näbb var mer ömtåliga och svåra att de formen på.

Berit har också för lång undernäbb och så går spetsarna på över och undernäbben liksom omlott.

För de som undrar så ska Berit inte användas i avel utan bara vara värphöna. Om hon får problem att äta eller dricka eller att hålla sig ren så kommer hon att avlivas!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 18:11 »
I helgen upptäckte jag att tre (3!) unghönor fått eller var på väg att få korsnäbb. Detta gör att jag misstänker att värpfoder som innehåller extra kalk kan vara orsaken till att näbbarna växer för fort? Jag tog bild på den ena där man ser att näbbarna glipar lite pga att undernäbben är på väg att bli för lång. Nästa bild är då jag klippt och filat ner den.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 18:25 »
Här är hönan som fått värst korsnäbb. Detta vågade jag inte åtgärda på en gång utan klippte bara hälften av vad som behöver tas bort på undernäbben. Nästa helg ska jag klippa lite mer. Ska även försöka klippa den yttersta delen av övernäbben också (själva böjda spetsen bara). Jag hoppas hoppas det blir bra igen. :-\ Som sagt... Bäst är att klippa snarast när man ser att det är på väg att bli korsnäbb (som bilderna ovan). Jag kommer vara mer försiktig i fortsättningen så att ungdjur inte kan komma åt hönorna mat.
« Senast ändrad: 14 aug-12 kl 18:28 av Helena R »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Korsnäbb
« Svar #6 skrivet: 15 aug-12 kl 05:39 »
Korsnäbb beror väl på arv inte mat.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-12 kl 12:44 »
Denna form tror jag kan bero på nån typ av obalans, t ex foder. Men ja det verkar finnas en ärftlig form också som jag lagt in bild på i en annan liknande tråd. Den kycklingens näbbhalvor växte åt varsitt håll som om käkarna var deformerade liksom.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-12 kl 16:46 »
I helgen upptäckte jag att tre (3!) unghönor fått eller var på väg att få korsnäbb. Detta gör att jag misstänker att värpfoder som innehåller extra kalk kan vara orsaken till att näbbarna växer för fort?

För mycket kalk? Vad jag läst kan för lite kalk vara en av orsakerna till korsnäbb.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 20 aug-12 kl 13:54 »
Menar du på små kycklingar då att skelett/käkar deformeras pga kalkbrist? Låter som en rimlig förklaring men inte på nästan vuxna ungdjur som plötsligt undernäbben börjar växa på. Jag vet alltså inte (om nu någon tolkat mig som att jag har fakta) utan det var bara min egna teori.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser