Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örnbräken!!  (läst 9390 gånger)

Tummen

• -
Örnbräken!!
« skrivet: 22 jul-12 kl 15:25 »
Har ett stort bestånd av örnbräken som breder ut sig mer o mer för varje år.
Tips önskas på hur man miljövänligt blir av med denna växt.

Huggorm

• Gäst
SV: Örnbräken!!
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 15:53 »
Det sägs att man skall gå runt och knäcka alla stammarna. Inte helt av, utan bara knäcka dem och låta dem stå. Då stoppar man näringsflödet tillbaka till rotsystemet och ormbunkarna drar näring utan att kunna skicka tillbaka något. Som att ringbarka ett träd alltså. Men jag vet inte om det stämmer, jag är lite skeptisk. Alternativet är att gå och dra upp alla ormbunkar när du ser dem, så orkar rotsystemet till slut inte skapa någon mer grönska och dör. Jag har försökt, det går fint ett tag på våren men sedan tröttnar man på sommaren  ::)

Fundersam

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 19:44 »
Jag har försökt med ovanstående under några år. Slagit av stjälkarna med pinne, använt röjsåg, dragit upp dem mm. Vet inte vilket jag tror med på, men sammantaget så har beståndet minskat betydligt för mig. Tilläggas bör att jag fått störst skillnad där de inte hunnit breda ut sig alldeles för mycket, men skillnad är det.

Ett riktigt skitgöra, och numera brukar jag försöka trampa ner dem varja gång jag passerar ett ställe de växer på. Lättast är att ta trimmern och svepa över dem på mitten, det kräver minst arbete.

Tummen

• -
Örnbräken!!
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 19:02 »
Jag tackar för tipsen. Ska pröva med de olika metoderna.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 19:32 »
Jag tror att om ytan är så pass stor att man inte regelbundet orkar eller hinner slå ner hela, att det är bättre att ta en bit i taget. Kanske hugga med lie eller röjare en gång i veckan på 1-200m2 istället för att slå 1000m2 ett par gånger om året.

Min erfarenhet är att om man intensivt kan "plåga" ogräset så har man en chans att det ger med sig. Sen innebär ju inte det att det är borta för alltid men kanske kommit ner på en hanterbar nivå.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 23 jul-12 kl 19:54 »
Rycker du alla bladen och går över stycket en gång varje vecka så försvinner örnbräken efter ett tag. Efter 5 år så har tillväxten av nya blad minskat med över 95 %. Jag tror det tar ca 10 år innan örnbräken är helt utrotad med rycka-blad-principen

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jul-12 kl 20:39 »
Jag har märkt en tendens till att de skapar löv väldigt lågt om man ryckt bort alla ett tag, så lågt att man inte bekvämt får grepp om dem. Jäkla smart ogräs  :P

Att rycka varje vecka i tio år låter rätt jobbigt. Undrar om det är värt det? Låter man sly växa upp och skugga ihjäl ormbunkarna så är det färdigt på ungefär samma tid.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 22:02 »
Om bekämpning av örnbräken i svensk botanisk tidskrift

http://sbf.c.se/www/pdf/99(6)/Swenson.pdf

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser