Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det lämpligt att ha shetlandsponny(s) här?  (läst 8831 gånger)

kolblakkur

• Skåne
SV: Är det lämpligt att ha shetlandsponny(s) här?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-12 kl 18:04 »
För 2 shettisar? Tanken är väl att dom ska ut och göra något varje dag också.
Några träd, en blåsig plats, torrt och en bit där man kan rejsa - så blir det nog bra.

Ja, för två shettisar är det för lite. Jag har själv två shettisar och skulle aldrig komma på tanken att ha EN sån liten hage. Okej om det rört sig om 2-3 stycken som är 3500 kvm vardera, det hade kanske funkat om dräneringen varit bra och betet hölls efter (ta bort ogräs och gödsla). Som sagt: jag anser att det är på tok för litet.

kbh

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 aug-12 kl 18:10 »
Tittar man på hur ridskole hästar har de så är det nog skit samma dom står ju på en liten sketen grusplan för det mesta   så var för ska det gälla andra regler för privat personer?

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 aug-12 kl 19:37 »
Ja, för två shettisar är det för lite. Jag har själv två shettisar och skulle aldrig komma på tanken att ha EN sån liten hage. Okej om det rört sig om 2-3 stycken som är 3500 kvm vardera, det hade kanske funkat om dräneringen varit bra och betet hölls efter (ta bort ogräs och gödsla). Som sagt: jag anser att det är på tok för litet.

Jag vidhåller mitt inlägg om gräsproduktionen i hagen. Hade en shettis och en shettis-russkorsning förr. En hage på ca 4000 kvm fick vara delad på två för att de höll på att explodera annars. Hade också vinterhagen på 1000 kvm som de fick tugga ner några gånger under somrarna. Gammal vall, vilken inte var gödslad på rätt många år rörde det sig om.

Visserligen var dessa väldigt bra "betare". Den äldste var van vid skogsbete. Spekade upp olika rötter och åt.. De var utlånade till ridskola ett par år och då gick de och betade i grushagen, där de andra pållarna bara stod och glodde. Hittade små, små gräsplantor.

kolblakkur

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 14 aug-12 kl 19:39 »
Tittar man på hur ridskole hästar har de så är det nog skit samma dom står ju på en liten sketen grusplan för det mesta   så var för ska det gälla andra regler för privat personer?

Så bara för att det finns hästar som lever sämre eller liknande så ska alla hästar ha det så? Det var ju logiskt.

Dessutom är det inte alla ridskolehästar som står i småhagar. Och även de får ju gå på större ytor en viss tid - sommarbete.

kbh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 aug-12 kl 19:49 »
Så bara för att det finns hästar som lever sämre eller liknande så ska alla hästar ha det så? Det var ju logiskt.

Dessutom är det inte alla ridskolehästar som står i småhagar. Och även de får ju gå på större ytor en viss tid - sommarbete.
Det har ja inte påstått men ja menar vad lagen tillåter så borde ju också trådstataren kunna av göra hur lämpligt det är inte du  och somliga andra  predikare skrika ut vad som är lämpligt  nån jäkla måtta får det väll ändå vara  huvudsaken att trådstataren håller sig inom vad lagen säger inte vad somliga tyckare anser.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #25 skrivet: 14 aug-12 kl 19:55 »
Jag skulle säga att det är för lite med 3500 kvm. Om du kan hålla dem sommatid under någon månad på annan yta vore det nog bra. Sen ska du helst dela av din hage så att du hr en vinterhage och en sommarhage ur parasitsynpunkt. Om de går året runt på en och samma yta som är så stor komer du med 100% säkerhet få problem om några år.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Kringlan

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 14 aug-12 kl 20:23 »
Dbs:
Jaha, så tycker du, men det kan du berätta lite lugnare. Det är ingen som predikar för Rutagården  och tvingar henne ha större än lagen kräver, men hon sa själv att hon ville att hennes hästar skulle ha det "bäst", ja, så sa hon.

Sen lägger jag mig inte i storleken på själva hagen.

kbh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 aug-12 kl 20:29 »
Dbs:
Jaha, så tycker du, men det kan du berätta lite lugnare. Det är ingen som predikar för Rutagården  och tvingar henne ha större än lagen kräver, men hon sa själv att hon ville att hennes hästar skulle ha det "bäst", ja, så sa hon.

Sen lägger jag mig inte i storleken på själva hagen.
Välj då gärna ett bättre sätt att förklara det  det på då  så ska du och övriga få den respekt ni förtjänar  i anat fall får ni stå ut fast ja har ju sagt mitt nu och det får räcka tillsvidare .

kolblakkur

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 14 aug-12 kl 21:19 »
Det har ja inte påstått men ja menar vad lagen tillåter så borde ju också trådstataren kunna av göra hur lämpligt det är inte du  och somliga andra  predikare skrika ut vad som är lämpligt  nån jäkla måtta får det väll ändå vara  huvudsaken att trådstataren håller sig inom vad lagen säger inte vad somliga tyckare anser.

Men vad lagen säger? Lagen säger att man istället för hage kan rasta sin häst i tex ridhus. Tycker du det är ett drägligt hästliv?

Lagen säger även att en hårt belastad hage ska vara dränerad eller ha naturliga dränerande egenskaper. En hage på blott 3500 är hårt belastad. En hage på 3500 höst/vintertid kan bli ren lervälling.

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 aug-12 kl 21:24 »
Men vad lagen säger? Lagen säger att man istället för hage kan rasta sin häst i tex ridhus. Tycker du det är ett drägligt hästliv?

Lagen säger även att en hårt belastad hage ska vara dränerad eller ha naturliga dränerande egenskaper. En hage på blott 3500 är hårt belastad. En hage på 3500 höst/vintertid kan bli ren lervälling.

Hade ingen lervälling eller extra dränering i mina hagar. Lite kladd vid foderplatsen i vinterhagen. Det löstes med ett släp grus. Det är ett par shettisar vi pratar om väl?

kbh

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 14 aug-12 kl 21:26 »

Vad ja tycker är in relevant  i sak. Då är det grus som gäller  om man inte har något alternativ att byta hage . Man kan diskutera det i det oändliga  det leder ändå inte till något . Ja tycker Ts ska följa sitt samvete  och lagen  så får det va bra med det sen .

Körven

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 15 aug-12 kl 04:58 »
Det är förlitet område 3500 kvaderat,men det går med all säkerhet ha två Shettlandsponnyn på den ytan,det är inget snack om det. Hur ofta ser man " Ridtravare" som står på betydligt mindre område med en ensilagebal och en balja skitigt vatten i rena lervällingen.
Problemet med förliten beteshage är att den blir nedsliten och besmittad med parasiter. Det är väll få som vet hur man skall sköta en beteshage. Att förvandla den till rastgård med grus kostar mer än vad det smakar,ett gruslass kommer man inte långt med.
Att dela upp området i mindre bitar och se till att det inte blir helt nedbetat utan man växelar hagar,samt att man plockar upp det mesta av hästskiten och putsar den,så skall det nog fungera.
Men det kräver att man har koll på hagen,för blir den nedbetad så tar det flera år att komma igen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

kolblakkur

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 15 aug-12 kl 07:13 »
Hade ingen lervälling eller extra dränering i mina hagar. Lite kladd vid foderplatsen i vinterhagen. Det löstes med ett släp grus. Det är ett par shettisar vi pratar om väl?

Vad bra att inte du hade lervälling. I bla Skåne är vintrarna så milda att många av våra (skåningars) hagar blir rena gyttjebadet. Oavsett häststorlek.

Fiddeli70

• -
« Svar #33 skrivet: 15 aug-12 kl 08:47 »
Som Körven precis skrev så kan man mocka ur hagen med jämna mellanrum. Jag har själv gjort det med mina hagar och det har fungerat utmärkt och jag har aldrig haft problem med parasiter heller.  Jag har heller aldrig haft problem med nedbetade hagar där hästarna trampat runt med lera upp till knäna utan har helt enkelt delat upp hagarna och varvat mellan dem. Den hage de haft som "vinterhage" har sedan fått vila mellan april och oktober och den tiden har räckt för att det ska bli en fin hage igen. Om hästarna aktiveras tillräckligt och får jobba och inte går och dräller i en hage hela dagarna så ser jag inget problem med vad många anser vara för små hagar så länge man håller sig till lagen.

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 aug-12 kl 08:55 »
Jo, här mockades hagarna rätt regelbundet. Dessutom vill man ju ta rätt på skiten till odlingar, när möjligheten finns.

Luff

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 15 aug-12 kl 14:08 »
Men det är ju inte meningen att dom ska livnära sig på gräset i hagen - det står klart och tydligt att dom ska stödfodra även sommartid.

Jag har ägt och jobbat med mycket shettis och en sak är säker. 95 % av shettisarna ska INTE gå i stora beteshagar - dom blir sjuka i fång.
Sen finns det undantag - dom som är dräktiga, unghästar upp till 3 år, att dom tävlas, körs eller rids MYCKET - men om man räknar 1 ha för en att livnära en stor häst en betessommar dvs 10000 kvm så räcker allt 3500 till att 2 shettisar kan gå och ha något att göra.
SJÄLVKLART ska dom 3500 kvm vara torra och bör mockas regelbundet - men det tror jag att TS förstår.

Jag tycker det hon beskriver ang hagens utformning låter jättebra.

Det är en himla skillnad på det skånska vädret och det i Närke.
//Luff

Nina W

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 15 aug-12 kl 14:25 »
En sak man ska tænka på då man bygger vindskydd ær att utsikten. Hæstarna vill alltid ha full koll på vad ni gør. Jag byggde ett med utsikt upp mot hagen en gång, men hæstarna ville hellre ha koll på vægen och oss! Ændå ær dom inte dær mycket på vintern, men hænder att någon till ex går in och lægger sig och vilar en stund. Dom behøver det nog bæst som skydd mot insekter på sommarhalvåret -framførallt knott.

Fång beror inte bara på øvergødning, utan också en obalans i magen. Hela våren får min hæst alltid høsilage vid sidan av, æven om han slæpps i en ny hage med mycket græs. Han æter lite av det ændå, æn fast græset borde vara godare. Tror han kænner att han behøver det. Om du funderar på om dom fått i sig nog kan du ju alltid ta ett måttband och mæta runt magen en ggr i veckan, då mærker du om dom børjat gå upp i vikt. Hæstar vill ha något att knapra på, något att gøra. Man kan lægga in sådant som ska bli ved -gærna okvistat, till dom. Lite grenar och bark blir dom inte øvergødda av! Min hæst ær en islænning och jag har inte någon større erfarenhet av shettisar.

Fiddeli70

• -
« Svar #37 skrivet: 15 aug-12 kl 18:10 »
Jo, här mockades hagarna rätt regelbundet. Dessutom vill man ju ta rätt på skiten till odlingar, när möjligheten finns.

Jag använde också skiten till odlingar men jag satte också upp en lapp i den lokala butiken att prima hästskit fanns att köpa för en billig peng o gissa om telefon gick varm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser