Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saab 96 diesel på Blocket!  (läst 3071 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Saab 96 diesel på Blocket!
« skrivet: 22 jul-12 kl 00:08 »
Via saabklubbens forum hittade jag en intressant annons på Blocket:
http://www.blocket.se/vasternorrland/SAAB_96_D4__Valdigt_ovanlig__41598172.htm?ca=11&w=3

Det handlar alltså om en Saab 96 från 1970-talet som konverterats med dieselmotor från VW passat och femväxlad låda från Audi. Min första tanke är att detta är ett bygge av någon bekant till Torbjörn...!  ;D ;)

Nu har jag redan andra saabsaker på gång så det blir inget köp av D96:an för min del, men det låter annars som en mycket vettig snålbil. Nu sabbar jag kanske förutsättningarna att bemötas av en pratglad figur när jag uppmärksammar annonsen i detta forum, men jag undrar verkligen hur killen fått plats med en femväxlad audilåda. Jag har själv funderat på en sådan låda för att få ner varvtalet rejält men förkastat idén eftersom lådan är säkert 40cm lång bakom drivaxlarna. Det borde vara ganska trångt om fötterna i dieselsaaben.

Beträffande saab-96:ornas påstått bra aerodynamik är jag numera ganska tveksam. Den till synes snyggt avsmalnande rumpan tycks vara på tok för brant och knubbig för att ge bra aerodynamik och vad jag förstått är bakdelens form ofta av större betydelse än framdelens när det gäller vanliga personbilar. Men det är ju kanske en helt annan diskussion...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

• Gäst
SV: Saab 96 diesel på Blocket!
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 00:17 »
"Lacken däremot är ingen höjdare(rollad),ser dock nära ut på bra håll."  ;D

Jag har faktiskt funderat på ett liknande bygge i flera år, men baserat på en folkvagnsbubbla. Större delen av baksätet skulle ju gå åt eftersom audilådan pekar åt motsatt håll som originalet. Men med adapterplatta kanske man kan få på en trecylindrig dieselmotor från exempelvis smart på originallådan. Då har man en skattefri bil som drar 0,5l per mil, säkert med låg skatt också. Kanske inte lika bra aerodynamik som saaben, och krocksäkerheten är nog inte heller något vidare.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 23:24 »
Krocksäkerheten blir åtminstone i godtagbar 70-talsklass om man utgår från en 1303:a för ett sådant bygge.
Men finns det inte plats att vända på slutväxeln i en Audiväxellåda? Det går definitivt att göra det i växellådan till Citroën GS/GSA, och sådana lådor finns även femväxlade.
En annan möjlig femväxlad låda för motorn bakom drivaxeln skulle ju kunna vara från någon Renault med längsmonterad motor, t ex R18, R20 eller äldre R5.

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 08:12 »
Nu är det ganska längesen som jag hade isär någon sådan AudiLåda men jag är rätt tvärsäker på att det inte gick att vända kronhjulet.  Däremot kan man ju vända hela lådan uppÅner för att få den att gå åt andra hållet.

Men annars är det just en AudiLåda som jag sett som det mest idealiska för en Saab D4. Men från en Tdi, de har bäst utväxling.  Denna gissar jag på (borde ringa och fråga..) att den har en vanlig bensinväxellåda, pga den höga förbrukningen på 0,5.  Borde varit mycket lägre.
När jag hade en gammal Jetta med en slut dieselmotor och halvhyfsad utväxling så var förbrukningen kring 0,39 vid lugn genomtänkt normalkörning.
Saaben som ändå har såpass lågt luftmotstånd och låg vikt  borde med Tdi-växellåda ligga på allra högst 0,35. 
0,3 iförbrukning kring 85-90 knyck borde vara möjligt.  8)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #4 skrivet: 26 jul-12 kl 20:59 »
Efter att ha försökt läsa på om aerodynamik i bilsammanhang börjar jag misstänka att saabgurkorna inte alls är så bra om man annars kan tro. Det finns en del skarpa kanter från front och framskärmarna ner mot undersidan, det blir rejält med turbulens av läckaget från vindrutan ut mot sidorna och rumpan sluttar på tok för brant. 15 grader sägs vara en "säker" vinkel enligt grabbarna på http://ecomodder.com

Vad gäller alternativa växellådor för en VW-bubbla, finns inte gamla svansmotor-transporters med femväxlat? Själv busade jag för 20 år sedan till min Fiat 126 med turboladdad fyrcylindrig tusenkubikare och femväxlad låda från Renault 5 GTS från 1982. En sådan låda borde absolut passa fint i bubblan. Jag vet inte hur smalt det är mellan bärarmsfästena på bubblorna men på lilla fiaten var det så trångt att jag blev tvungen att bygga om lådan så att växelaxeln gick ut uppåt genom locket rätt genom baksätet. På originalvis går växelarmen annars ut på vänster sida av locket en liten bit framför drivknuten.

Sedan får man inte glömma möjligheten att vända en växellåda uppochner! Med en del pluggande, sågande och adapterande är det säkert möjligt med ett flertal lådor. I detta sammanhang vore en Saab V4-låda intressant med tanke på frihjulet men då får man å andra sidan fyrväxlat och en tråkigt låg utväxling...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 26 jul-12 kl 22:05 »
Jo, det finns femväxlade lådor till transportergenerationen T3. Men de är vad jag vet inte särskilt högt växlade på femman, möjligen kanske någon turbodiesel kan ha en mer intressant utväxling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
JHe, Bokohammare, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser