Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösilage med jäst  (läst 2325 gånger)

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
Hösilage med jäst
« skrivet: 21 jul-12 kl 00:17 »
Jag har dålig tillväxt på mina betesplättar och måste stödmata getterna. Har hösilage som det finns jäst i (på finska säger man jäst, vet inte om det används på svenska, men i balen finns partier med vit tillväxt som inte är mögel). Vanligtvis brukar jag ta bort de jästa partierna men igår lämnade jag dem i en hög utanför gethuset och getterna hittade det och åt upp det med stor förtjusning, de betedde sig som om det var världens godis. Är det ok att ge dem?

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Hösilage med jäst
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 09:32 »
Tillägger ännu att höet doftar gott och litet syrligt som det brukar

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Hösilage med jäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 09:55 »
Jäst i sig är ingen fara men det är en "dörröppnare" för mögel och bakterietillväxt. Jäst behöver syre liksom mögel och bakterier och har det vuxit jäst så är det bevis för att det har funnits syre kvar i balen. Du kan ge dem från balen men var uppmärksam om den blir varm eller luktar konstigt eller mögel. Doftar den däremot som hösisilage ska och inte blir varm brukar det vara ok att ge. Men som sagt kontrollera balen noga varje dag  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hösilage med jäst
« Svar #3 skrivet: 22 jul-12 kl 22:44 »
Farligt mögel luktar illa - utom de livsfarliga aspergillus-arterna!  (som gör aflatoxin)  De lär ska avge en "fresh and aromatic odour" ...

Många mögelsorter är helt ofarliga.  En del använder vi ju i livsmedel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Hösilage med jäst
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 22:48 »
Men människor är inte idisslare. Getter har en ömtålig våmflora och mögligt foder kan vara rent livhotande för dem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hösilage med jäst
« Svar #5 skrivet: 22 jul-12 kl 22:54 »
De farliga sorterna är negativa för oss också.  Rent av livsfarliga!  Det jag försökte säga var att man kan gå efter lukten - utom när det gäller Aspergillus spp.  Den är lömsk!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Hösilage med jäst
« Svar #6 skrivet: 22 jul-12 kl 23:06 »
Na mange människor har ätit mögligt bröd. Nyttigt har det säkert inte varit för dem men långt från dödligt. Getter kan däremot dö ganska lett av sådant.

Sussilo

  • Gäst
SV: Hösilage med jäst
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 09:32 »
Har hösilage som det finns jäst i (på finska säger man jäst, vet inte om det används på svenska, men i balen finns partier med vit tillväxt som inte är mögel).
Är det ok att ge dem?

För att veta vad den vita tillväxten egentligen innehåller, måste den analyseras. Om det inte går att göra skulle jag avråda från att använda balen. När det gått så långt att det luktar mögel i balen, har den varit otjänlig som getfoder ett tag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser