Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opererad kanin  (läst 7890 gånger)

Skånelantis

• Skåne
Opererad kanin
« skrivet: 18 jul-12 kl 21:24 »
Jag har en sällskapskanin som i förrgår blev opererad för en juvertumör. Enligt veterinären var tumören rejält stor, men operationen gick bra. I morse hade hon själv tagit alla stygn och käkat en hel del skinn också. Det blev såklart ilfärd till veterinären som sydde ihop, och satte på en tratt. Nu har hon alltså tratt på sig, och vi vågar knappt ta av den, av rädsla för att inte få på den lika bra igen. Kaninen är väldigt envis och bitsk av sig. Kaniner måste ju äta ofta, men än så länge måste vi mata henne med maskrosblad, för att hon ska få i sig något. Hö, kan jag också tänka mig att hon kan få i sig, om hon vill, men pellets är ju omöjligt med tratt på huvudet. Likaså vatten. provar att emellanåt spruta vatten i hennes mun. Finns här någon som kan ge lite tips på hur ni gjort i liknande fall?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Opererad kanin
« Svar #1 skrivet: 18 jul-12 kl 21:39 »
Vattenautomat, sådan med metallrör och kula, borde den kunna dricka ur även med tratt.

En sällskapskanin behöver inte pellets, särskilt inte på sommaren, så det är inget bekymmer om den inte kan äta sådant. Fri tillgång på hö ska den ha, och gärna en massa grönt, så att den får upp aptiten, och får i sig en massa nyttiga vitaminer.

Om den fått mycket pellets tidigare, så kan det faktiskt vara en orsak till tumören, fetma ger hormonförändringar som kan ge cancer, så för framtiden kan det vara bra att se över kaninens kost, och se till att hålla den kring nedre gränsen för normalhull, det minskar risken för återfall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 jul-12 kl 22:21 »
Men hundar brukar ju kunna äta och dricka även med tratt?  Om skålen står på en upphöjning - typ upp-och-ner-vänd burk?

Att bli matad med maskros kan väl vara bra för läkningen, men även stråfoder borde väl gå att servera så det går att komma åt trots tratten?  Visst måste det väl vara bäst om hon kan välja själv när hon ska äta och dricka?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 18 jul-12 kl 23:09 »
Tratt och kanin är problematiskt.

Den kommer ju då definitivt inte åt att äta sin avföring, som de normalt plockar i sig direkt från anus. Den ingår ju som en väsentlig del i kaninens kosthållning.

Jag har inget bra råd att ge, tyvärr.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #4 skrivet: 19 jul-12 kl 04:56 »
Det finns vattenflaskor med ganska långt rör (av märkena Biba och Trixie), det borde ju fungera med tratt.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jul-12 kl 15:07 »
Ah, pseudo-idisslingen.  Tänkte jag inte på ...  :-[  Men det måste ju vara ännu värre att äta upp alla stygnen med hud och allt?

Äter dom verkligen inte pluttarna om dom har legat på marken?

sisel

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 jul-12 kl 19:01 »
Det finns ett rehabiliteringsfoder, Critical Care, som är framtaget just för kaniner och gnagare (och reptiler?) som av en eller annan anledning inte äter (vanligt efter operationer). Det är oerhört viktigt att tarmrörelserna inte avstannar, vilket lätt händer om djuret inte äter grovfoder. Det i sin tur kan leda till magsäcksöverfyllning som är en otroligt smärtsam död för en kanin.
Hos mig har detta mirakelpulver räddat livet på mer än en kanin, och jag ser till att alltid ha det hemma. Man blandar med vatten och ger med spruta i munnen. Större djursjukhus brukar ha det och om du, Skånelantis, bor i Skåne så vet jag att ex.vis Fågelkliniken saluför det.
Lycka till!

Skånelantis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 jul-12 kl 20:11 »
Tack för alla svar!
 Det har gått bättre än väntat...än så länge. Hon kommer åt hö, maskrosor och div. blad själv. Jag matar henne ibland så hon inte ska "glömma" att äta, och sprutar in vatten i hennes mun flera ggr om dagen. Men hon verkar inte speciellt törstig, så hon får nog i sig ganska bra med vätska i den gröna maten.
Jag vågar inte ta av henne tratten än så länge.  Precis efter att hon vaknat upp ur sista narkosen, försökte hon börja bita av stygnen....veterinären ville testa...så då fick han sätta på tratten direkt. Och eftersom hon är en väldigt egensinnig och ilsken kanin vill jag inte bråka med henne för mkt.
Jag ska erkänna att jag inte hade tänkt på att hon inte kommer åt sin egen avföring, men ibland får man välja mellan pest och kolera. Och även om jag testar att ta av henne tratten ett tag, så är det ju inte säkert hon bajsar precis då! Ca 12 dagar ska det visst ta innan det är läkt...Stygnen behöver egentligen inte tas, men med tanke på vad som hänt, får jag nog ta och fixa det själv. Sen kan jag tänka mig att det kliar ett tag efteråt också, så då ska hon ju egentligen ha kvar tratten ännu lite längre??? STackars liten..
Nån som har erfarenhet av hur länge det dröjer innan man kan ta stygnen?

Gösta

« Svar #8 skrivet: 21 jul-12 kl 17:16 »
Om du ska ha en tratt på kaninen i 12-14 dagar så är risken uppenbar att den svälter igäl eftersom den inte får i sig sin spillning för matsmältningen där de flesta näringsämnen sitter. Dessa kan inte tas upp i första genomgången av fodret. Borde veterinären ha upplyst om!
Gösta

Skånelantis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 jul-12 kl 20:32 »
Nu blir jag riktigt orolig! Vet inte vad jag ska göra??!!
Provade att ta av henne tratten idag. Hon tvättade sig ca 5 min, sen började hon dra och slita i stygnen.
Jag hade hoppats att hon kunde vara utan tratt när jag är hemma och kan ha henne under uppsikt, men det funkar alltså inte.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 21 jul-12 kl 22:05 »
"Uppfinna" en tratt som träs över magen?  För det var på magen stygnen sitter?  Som ett extra stadigt bandage.

Bara en fundering.

Skånelantis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 jul-12 kl 22:29 »
Problemet är att stygnen sitter i princip över hela nedre delen av magen, alltså nästan ner till könsorgan och ändtarm. Så för att komma åt rumpan, blir det svårt att inte komma åt stygnen. Jag testade ännu en gång nu ikväll, eftersom jag blev så orolig över vad som skrivits här tidigare. Jag satt precis bredvid, och tog tag i henne var gång hon försökte dra i stygnen, och hon lyckades få upp ett så det rinner vätska ur det. Hon är ju så fruktansvärt stark!!Känns alldeles hopplöst detta. Börjar inse att jag kanske tog fel beslut när jag opererade henne.

Flemming

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 jul-12 kl 22:59 »
Försökte hitta lite nyttiga artiklar om kanin med krage...
Hittade ett snarlikt svar men det handlar om marsvin.

"Om ditt marsvin inte kan ta sina “pluttar” direkt från analöppningen pga kragen, kan ni ta några färska, mosa och blanda med lite uppblötta pellets"
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/marsvin-efter-urinstensoperation

Nu har jag ingen kunskap om detta är rätt,så ni som läser och kan,vad tror ni ?
Sisel skrev om Critical Care vilket bl.a. finns på Djursjukhuset i Malmö och skulle det vara slut överallt,då kan jag nog få tag i en förpackning hos importören som finns strax utanför Malmö.

Då är nästa fråga till er som kan,ersätter CC allt som har med "pluttar" eller är det endast ett komplement ?

Skånelantis,ge inte upp det löser sig men börja med att torka det vätskande såren,så att det inte torkar in i pälsen eller på sikt infekterar såret.
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #13 skrivet: 22 jul-12 kl 07:07 »
Har du sett sådan spillning i buren? Det kan ju hända att hon själv lyckas äta upp den trots att hon har tratt på.
Om hon inte fått i sig den själv så skulle jag testa att kombinera det som Trollmor och Flemming skrivit, att sätta upp matskålen på något upphöjt och ha blindtarmsbajs i maten.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Skånelantis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 jul-12 kl 16:55 »
Tack för tipset. Veteriärsidan verkar ju va full av fakta och tips!
Jag har  faktiskt inte sett några "druvklaspluttar" vilket ju måste innebära att de blivit uppätna...antingen av sjuklingen eller av hennes käre sambo! "L"...Där tändes ett litet hopp för mig, att hon kanske får i sig nyttigheterna ändå, fast att de tar en omväg ut på golvet först! Hon verkar ganska pigg, trots omständigheterna....har lärt sig att manövrera med tratten, så hon får mat i sig. Hon protesterar när jag försöker spruta vatten i hennes mun, vilket jag också tyder som att hon inte är törstig.
Nu är det bara att hålla alla tummar och tår!

sisel

• Småland
« Svar #15 skrivet: 22 jul-12 kl 17:02 »
När det gäller katter vet jag en del som syr någon slags "body" som de klär på katten så att den inte kommer åt stygn på magen. Skulle det kanske funka?
När det gäller vatten kan du ev. testa med vattenmelon, det brukar mina kaniner gilla (eller så är hon, som du säger, inte törstig).

Andromedae

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 22 jul-12 kl 22:51 »
En av mina kaniner jag hade förut åt inte avföringen direkt från rumpan jämt, ibland vände han sig om och åt och förhoppningsvis är det det din tjej gör också.
Hoppas det går bra med läkningen.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 22 jul-12 kl 23:08 »
Tänk vad man kan få lära sig på det här forumet!  Jag skulle inte alls ha något emot en bild på sjuklingen, så jag får se hur en tratt fungerar på en kanin.  När hon ska äta, till exempel.

Skånelantis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 23 jul-12 kl 08:03 »
Är så tacksam för alla synpunkter och tips! Vad skulle jag göra utan er!
Visar gärna en bild, men vet inte hur!? Ska jag bara trycka på "infoga bild" ikonen och sedan skriva bildens nummer?

SannaF

• -
« Svar #19 skrivet: 23 jul-12 kl 08:40 »
Tryck på "bilagor och andra tillval"  sen "bläddra" då kommer du in på din dator, leta rätt på bilden och dubbelklicka. Tänk på att bilden inte får vara större än 192kB.
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 3 användare (2 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser