Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter upp sina ungar  (läst 1467 gånger)

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
äter upp sina ungar
« skrivet: 18 jul-12 kl 07:48 »
Hej
det finns kanske tidigare trådar om detta men jag tänkte fråga
Har en gotlandshona som brukar få fina kullar och vara en bra mamma....
Men dom senaste två kullarna har hon sonika ätit upp eller bitit ihjäl?
Börjar fundera på att ta bort henne nu, men hon är himla snäll och vacker.

Jag kan inte se att hon blivit störd, hon är i en bra bur med bra hus osv.....
Hur lätt kan dom bli störda.. jag har haft kycklingar i samma rum, kan det göra henne störd så hon bit ihjäl dom?
HAr gett henne lucern för kalcium men hon biter ändå ihjäl sina ungar... hon bäddar och gör jätte fint men sedan biter hon ihjäl dom en efter en under en veckas gång.. så makabert... någon som har fler ideer på vad man kan göra, eller ska jag leta ny avelshona?
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: äter upp sina ungar
« Svar #1 skrivet: 18 jul-12 kl 08:54 »
Leta ny hona :/
Kaninuppfödare och pelargontant.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: äter upp sina ungar
« Svar #2 skrivet: 18 jul-12 kl 08:56 »
Nej, vad tråkigt. Hade det varit min kanin och hon hade gjort det två gånger hade jag nog bytt ut henne, det känns inte som om det är så stor mening att försöka igen då om du inte kan komma på nåt speciellt som kan ha ställt till det.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: äter upp sina ungar
« Svar #3 skrivet: 18 jul-12 kl 09:45 »
Orsaken till att kanin honor äter/ bite ihjäl sina ungar kan vara någon brist (salt tror endel)men kan även bero på att dom blir febriga / stor smärta.

Det är svårt att veta vad det beror på.

Men om du ska försöka en gång till så ge henne Sälg eller pil eller ex alvedon brus i vattnet dvs feber nedsättande första veckan.

Fungerar inte detta så skulle jag ge upp och skaffa en annan hona.

Vänliga hälsn / Maria





Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
SV: äter upp sina ungar
« Svar #4 skrivet: 18 jul-12 kl 17:17 »
ja, ska nog pröva en gång till och ta bort kycklingarna och ge henne sälg  :-\ och alvedon,,.... men tror jag ska leta ny hona också.. vet ni någon i närheten av växjö som har gotlandskaniner?
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser