Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabardervin  (läst 4681 gånger)

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
Rabardervin
« skrivet: 17 jul-12 kl 08:21 »
Förra året provade jag rabarbervin. Mmm vad gott det blev.
Så i år satte jag naturligtvis en ny sats och förväntansfull smakade jag igår. BLÄÄ vad har hänt vinet smakar ingen rabarber utan bara spritvatten.
Varför blir det så ? Någon som har nån idé, Vad tror ni man kan göra för att rädda det?
Fick en idé om att blanda med rabarbersaft men den kanske inte är så lyckad/ LIDHEM
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Dea

SV: Rabardervin
« Svar #1 skrivet: 17 aug-12 kl 21:55 »
Jag har aldrig gjort rabarbervin men det låter gott och jag tycker mycket om rabarbersaft/sylt. Förutsatt att du har använt exakt samma proportioner och recept som sist kan det ju vara så att rabarbern var mer mogen när du skördade den i år? Det är ju nämligen den fina syran som ger den goda smaken, samma sak gäller för äpplen  - dvs helt mogna är inte bra . Syran är viktig och lägger sig med tiden. Smakade du på rabarbern innan du startade beredningen? Glömde du ev. att ta i vinsyra/citron denna gång? Kanske för mycket vatten i förhållande till råsaft/frukt?? Vad använde du för jäst?

Broberg

• Gäst
SV: Rabardervin
« Svar #2 skrivet: 17 aug-12 kl 22:05 »
Kokte du rabarberna först eller kan vildjästtyper ha funnits kvar och ha gjort det starkare än förra gången? Gjorde rabarbervin förr och det blev som lagom grogg i styrka. Fast det smakade förstås rabarber också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
MariaK, karsan, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser