Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig rädda mitt jordgubbsland  (läst 8715 gånger)

MrAsp

• Västmanland
Hjälp mig rädda mitt jordgubbsland
« skrivet: 16 jul-12 kl 13:40 »
Hejsan.

Flyttade till hus för 3år sedan och fick ett 60kvm jordgubbsland på köpet. Egentligen så är allt
trädgårdsarbete utöver det man sköter med åkgräsklipparen ointressant för min del.
Har insett att man hinner inte jobba heltid, renovera huset och hålla trädgården i schakt samtidigt.

Men vill iallafall göra ett försök att rädda jordgubbslandet. Har blivit så fruktansvärt bortskämd med hemmaodlat.
Tanten som bodde på gården innan har inte gjort något alls utomhus de sista åren. Så de har vuxit precis som de vill.
Rader i landet existerar knappt, och det är ogräs i massor. Tistlar,brännässlor,citronmeliss, maskrosor mm .  Vet man inte om att det är ett jordgubbsland så är det svårt att se typ :P

Hur gör man lättast för att rädda ett sådant land? Rensa för hand har jag gjort i dagar i sträck vid flera tillfällen under våren och sommaren.
Men det tar några veckor så är det tillbaks, och värre( känns det som).
Min tanke var ifall man skulle bestämma vart man skulle ha rader. Sen gräva upp imellan och lägga plast,väv,duk etc.  Och sen rensa ut ogräset som är kvar bland
planterna förhand. Ska man sedan lägga plast,väv,duk över plantorna med? och snitta upp hål och trä igenom?!

Som ni kanske förstår så är mina fingrar allt annat än gröna. Har inte bra koll på sånthär alls. Men vill endå kunna ha ett jordgubbsland som man inte
måste spendera hela helgen varje vecka med att rensa :(

Hur skulle ni har gjort? Och vad för produkter skulle ni använt?

Tack på förhand
Vid pennan, MrAsp

tinna.m

• Skåne
SV: Hjälp mig rädda mitt jordgubbsland
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 14:05 »
Plocka upp så många plantor du anser dig vilja ha och orka rensa, lägg åt sidan.
Rensa landet från allt, plantor, ogräs, rubbet.
Sätt i fina rader. Gör en eller två tomma rader där du nästa år kan sätta småplantor.
Ta varje år bort de rader som är förvuxna, en eller två, och låt dessa bli nya rader nästkommande år.
Annars går det att köpa hem öl & något att lägga på grillen, ringa runt och be om hjälp.  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kurt

« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 14:11 »
Planterar man jordgubbarna i markduk, så behöver man sedan inte hålla på och rensa så mycket

http://www.cartinafinland.fi/sv/picture/14364/jordgubbsodling.html

MrAsp

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-12 kl 08:37 »
Hejsan.

Tack så jättemycket för svaren. Lite frågor från amatören :P
Men om man plockar upp plantorna och lägger åt sidan. Dör de inte då? Eller hur ska man förvara dem då?
Kan detta göras även nu under sommaren när de blommar?
Släpper markduken igenom vatten?  Och vart köper man markduk till vettigt pris?!

Agenda:
1. Plocka upp alla plantor som ska behållas.
2. Kör över landet med jordfräs.
3. Ordna rader och klä landet med markduk.
4. snitta markduken och och plantera plantorna igen.

Ser det bra ut?!

Kommer säkert mera frågor senare ;)

// Vid pennan, MrAsp

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jul-12 kl 08:54 »
Hejsan.

Tack så jättemycket för svaren. Lite frågor från amatören :P
Men om man plockar upp plantorna och lägger åt sidan. Dör de inte då? Eller hur ska man förvara dem då?
Kan detta göras även nu under sommaren när de blommar?
Släpper markduken igenom vatten?  Och vart köper man markduk till vettigt pris?!

Agenda:
1. Plocka upp alla plantor som ska behållas.
2. Kör över landet med jordfräs.
3. Ordna rader och klä landet med markduk.
4. snitta markduken och och plantera plantorna igen.

Ser det bra ut?!

Kommer säkert mera frågor senare ;)

// Vid pennan, MrAsp

Jordgubbar är rätt seglivade och växer snarast som ogräs. Så sparar du plantorna i nån liten grop där du kan vattna emellanåt så inte rötterna torkar ut, så kommer dom att klara sig fint.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jul-12 kl 17:31 »
Jordgubbsplantor som lagts åt sidan tänkte jag nog skulle bli jordade senare samma dag..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 17:46 »
Jordgubbar är rätt seglivade och växer snarast som ogräs. Så sparar du plantorna i nån liten grop där du kan vattna emellanåt så inte rötterna torkar ut, så kommer dom att klara sig fint.

Jag har haft plantor liggande i en spann med lite vatten i flera dagar när jag glömt bort dem :-[ och de har klarat sig fint.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 18:08 »
Jag har haft plantor liggande i en spann med lite vatten i flera dagar när jag glömt bort dem :-[ och de har klarat sig fint.

Här har dom legat betydligt längre än så... ;)

Annars är det ju lämpligt att förnya landet genom att ta sticklingar. Här brukade vi klippa sticklingarna precis när dom började få små vita rotstumpar. Då var det smidigt och man kunde bara springa med en sax och klippa loss dom och ta i en korg. Sen bar vi hem dom och planterade i brätten med plantjord och hade dom stående i några veckor så dom fick rota sig ordentligt, och sen gick det fint att plantera ut i mitten av augusti. Brukade plocka runt 7-8000 plantor per år, men om det blev så mycket billigare vetekatten..hade några anställda som gjorde det och jag vill minnas att dom fick 1 kr/st för hela momentet, dvs både plocka och plantera. Och på den tiden kostade plantor annars 1,30 ungefär..så nån jättevinst var det ju inte.

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 17 jul-12 kl 18:20 »
...Man får bara passa så inte allt ogräs kommer upp i hålen man snittat  :o ...

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jul-12 kl 18:38 »
Nackdelen med att lägga plastlist och plantera just jordgubbar i, tycker jag är att man mister alla 'gratis' plantor.

I en normal odling sätter man kanske 20 000 plantor per ha.. sen efter ett par år så har man ju 40 000. Den effekten missar man ju när man odlar på list, och bör sätta lite mer ifrån början istället.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 17 jul-12 kl 18:57 »
Här har dom legat betydligt längre än så... ;)

Annars är det ju lämpligt att förnya landet genom att ta sticklingar. Här brukade vi klippa sticklingarna precis när dom började få små vita rotstumpar. Då var det smidigt och man kunde bara springa med en sax och klippa loss dom och ta i en korg. Sen bar vi hem dom och planterade i brätten med plantjord och hade dom stående i några veckor så dom fick rota sig ordentligt, och sen gick det fint att plantera ut i mitten av augusti.

Men det var ju smart, att ta dem direkt istf att vänta på att de ska rota sig mera. Så kan man samla in revorna och sedan ogräsröja rejält runt plantorna. Ska jag göra i år!

(annars brukar jag glömma av det hela och sen på våren har jag en gräslig härva med gamla plantor, revor och en oherrans massa ogräs...  :-[)

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 17 jul-12 kl 19:01 »
Kolla vilka plantor som ger mest skörd, finaste, godaste och största bären eller vad du är ute efter för egenskaper. Jag knyter litet snöre om de finaste plantorna när jag plockar bären. Ta utlöpare i första hand från dessa plantor så många du behöver, jordslå och vattna småplantorna lite lagom.
Sen kan du köra över hela åkern med din klippare (och därefter även plöja ner rubb och stubb om du har möjlighet), gödsla lite lätt, vattna och täck med markduk/presenning eller vad du har, snitta hål för dina sparade plantor och sätt i snygga rader.  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 17 jul-12 kl 19:03 »
Jag skulle plockat upp så många plantor som möjligt, fräst upp landet och planterat de friskaste plantorna med bäst rotsystem rätt glest i landet. Sen kan vi låtsas som att jag skulle täckodla med gräsklipp eller halm för att slippa så mycket ogräs.

Skulle nog väntat med detta tills efter eventuell skörd om det ser ut att bli någon sådan i år trots ogräset.

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jul-12 kl 19:06 »
Jag hade nog tagit vara på så många sticklingar (den första på revan) som jag behövde, jordslagit dem så de klarar sig till hösten, lånat en jordfräs och kört med i landet hela sommaren, gödslat framåt hösten och sen satt ut de små plantorna i september eller oktober.

Sätta i plast är inte kul tycker jag, det kommer ogräs som är svårt att tas med i hålet. Har man tillgång till jordfräs så sätter man så långt emellan raderna så att det går att fortsätta ogräsbekämpningen tills plantorna blir så stora att de kväver ogräset, och har man tillgång till halm att lägga i raderna så håller det också nere ogräset.

masa

• -
« Svar #14 skrivet: 23 jul-12 kl 11:48 »
Jag hade nog tagit vara på så många sticklingar (den första på revan) som jag behövde, jordslagit dem så de klarar sig till hösten, lånat en jordfräs och kört med i landet hela sommaren, gödslat framåt hösten och sen satt ut de små plantorna i september eller oktober.

Sätta i plast är inte kul tycker jag, det kommer ogräs som är svårt att tas med i hålet. Har man tillgång till jordfräs så sätter man så långt emellan raderna så att det går att fortsätta ogräsbekämpningen tills plantorna blir så stora att de kväver ogräset, och har man tillgång till halm att lägga i raderna så håller det också nere ogräset.

Håller med anders 50, men om det finns en möjlighet att plantera på en annan plats så är det att föredra. Har det vuxit jordgubbar länge på samma plats, så är det stor risk att jorden är "jordgubbstrött", dvs att det kan ha ackumulerats olika sjukdomar i jorden som kan angripa även nya plantor.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jul-12 kl 11:50 »
Håller med anders 50, men om det finns en möjlighet att plantera på en annan plats så är det att föredra. Har det vuxit jordgubbar länge på samma plats, så är det stor risk att jorden är "jordgubbstrött", dvs att det kan ha ackumulerats olika sjukdomar i jorden som kan angripa även nya plantor.

Ja, det är ju en viktig poäng som gäller all slags odling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser