Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens julstök  (läst 14939 gånger)

Varg-älva

• Finland
Re:Dagens julstök
« Svar #40 skrivet: 12 dec-06 kl 18:55 »
Idag postade jag alla julkorten och kokar plommon till en plommonkaka....

Tingeling

• -
« Svar #41 skrivet: 12 dec-06 kl 23:17 »
Idag har jag, med hjälp av en av sönerna, bakat 71 lussekatter  :D
Och vi julpyntade klart igår......utom granen.
Godnatt från Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #42 skrivet: 13 dec-06 kl 00:20 »
Och jag har pysslat fast en stor, fin röd rosett på kransen som hänger på dörren. Kransen gjorde jag nu i helgen av björkris och mossa. Pillade dit röda bär också, inte rönnbär men väl sparrisbär!  :)
Och så hade jag dit kvistar av curryört också, det blev silvrigt och fint.
« Senast ändrad: 13 dec-06 kl 11:11 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Gryning

• Mirandas have
« Svar #43 skrivet: 13 dec-06 kl 15:58 »
Tisdag: Bakade lussekatter. (Gör man en krans av saffransdegen och fyller den med riven mandelmassa, vaniljsocker och lite vispgrädde attbnda ihop mdet med, så blir detin te så torrt!)
Onsdag: Klev ut i trädgården klockan 6.30 i nattlinne, kappa och stövlar och bröt lite buxbom i morgonmörkret. Vippade det runt den lilla luciakrans med 6 julgransljus oms jag ärvt från mor min. Det ligger på köksbordet och är fint. Mycket hög nostalgifaktor.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #44 skrivet: 13 dec-06 kl 19:37 »
Barnen sitter och dekorerar pepparkakor  :) (och jag får städa köket efteråt  ::))

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 13 dec-06 kl 22:30 »
Kommer precis hem från träningen med gospelkören. Vi ska ge en julkonsert nästa vecka och nu nynnar jag bara på alla möjliga julvisor i huvudet - och högt ;D

manna

• -
« Svar #46 skrivet: 14 dec-06 kl 13:14 »
Jag har diskat.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eulalia

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 14 dec-06 kl 13:29 »
och jag har fan inte lärt mig nånting sen föregående år, och sparat allt till den 23  :-\
fast jag har rutin på det nu...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #48 skrivet: 14 dec-06 kl 14:12 »
och jag har fan inte lärt mig nånting sen föregående år, och sparat allt till den 23  :-\
fast jag har rutin på det nu...
Den 23é vaknar jag, sträcker på mig, och konstaterar att allt som låg på min lott är klart 8).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #49 skrivet: 14 dec-06 kl 18:22 »
Det blev inte mycket att städa efter barnens pepparkaksdekorerande igår :D Ibland glömmer jag att de börjar bli stora och att mängden kladd runt dem minskar i samma takt... Så ikväll ska vi dekorera pepparkakshuset/julkrubban, så kan vi bränna oss på smält socker i morgon ::)

Och så har vi varit på julloppis på fritids och köpt andras avlagda julpynt. Kitsch-älskande snart-nioåringen gick loss och skulle köpt allt utom bonader och löpare om han bara fått chansen  ;D ;D Vi har inte riktigt samma smak...

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 15 dec-06 kl 11:58 »
Då kan jag ju inte låta bli att undra lite nyfiket:
Fred, vad ligger på din lott ?

Eulalia

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 15 dec-06 kl 12:41 »

*flin*

Mrs EliOtt

• Endast döda fiskar flyter med strömmen.
« Svar #52 skrivet: 15 dec-06 kl 13:02 »
Hjälp, vad ni är duktiga! Man får ju prestationsångest... Jag trodde att det här var ett forum för alternativ även vad gäller julfirande?  ::) Men visst, jag tycker också att det är mysigt med gamla jultraditioner, men känner mig kluven. Jag har varit sjuk senaste veckan och inte orkat göra någonting och under den tiden har jag tänkt en hel del på vad mycket onödigt vi håller på med inför julen. Men nu när jag börjar få lite krafter tillbaka kommer ångesten över allt jag INTE gjort och får jättedåligt samvete. Jag vill ju att mina barn skall tycka att det är mysigt och julfint hemma här.

Värst är alla släktingar som skall ha julklappar. Jag har bara köpt till mina barn och till min mamma och tre par stumpor till gubben än så länge och det är bara en vecka kvar  ???. Pust!

Tacksam för lite tips....

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #53 skrivet: 15 dec-06 kl 15:34 »
Hjälp, vad ni är duktiga! Man får ju prestationsångest... Jag trodde att det här var ett forum för alternativ även vad gäller julfirande?  ::) Men visst, jag tycker också att det är mysigt med gamla jultraditioner, men känner mig kluven. Jag har varit sjuk senaste veckan och inte orkat göra någonting och under den tiden har jag tänkt en hel del på vad mycket onödigt vi håller på med inför julen. Men nu när jag börjar få lite krafter tillbaka kommer ångesten över allt jag INTE gjort och får jättedåligt samvete. Jag vill ju att mina barn skall tycka att det är mysigt och julfint hemma här.

Värst är alla släktingar som skall ha julklappar. Jag har bara köpt till mina barn och till min mamma och tre par stumpor till gubben än så länge och det är bara en vecka kvar  ???. Pust!

Hej Eliott och välkommen till forumet.

Många har det stressigt i dessa dagar pga höga förväntningar och höga krav. Vare sig man stressar eller inte så blir det jul i alla fall. Du efterlyste lite tips och jag har några, kanske har folk i tråden redan nämt dessa (har inte själv läst allt i den).

Julklapps tips:
Hemmagjord presentkort. Tex. Mottagaren kan få ex antal hembakade bröd vid valfria tillfällen efter jul. (ex antal bullbak mm) Du slipper baka dessa inför julen.
Någon kan få ex antal barnvaktstillfällen. Älder släktning kan få ex antal fönsterputsningar, stor röjning mm. Någon som reser  bort kanske behöver hundvaktpresentkort, vattna blommor, ta hand om posten mm. Ge bort en spännande skattjakt till ett äventyrligt barn som får lite ledtrådar om vad som komma skall på presentkortet. Någon som du vet kommer att flytta kanske behöver flytthjälp/städhjälppresentkort.

Presentkorten kan utformas så att det finns flikar som man tar loss när man vill utnyttja sin present och lämna till dig.

Har man inte tid (eller ork) att göra all julmat så finns det färdigkokt julskinka som du griljerar i ugnen och sprider god doft i hela ditt hem. Färdiggjord köpemat kan vara en välsignelse när man tex som du varit sjuk och inte kunnat göra det man velat.

Julstädningshysterin är inte kul. Ta bara det värsta, lite skit i hörnen dör man inte av, och tänd mycket stearinljus, clementiner, nötter, julgodis och en hyacint - simsalabim - julstämning råder.  :D

Lycka till och ta det lugnt.  ;)

« Senast ändrad: 15 dec-06 kl 16:11 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #54 skrivet: 15 dec-06 kl 15:59 »

Granarna, utebelysningen, dörrkransarna, skinkan, kalvsyltan, gravlaxen, färsen till köttbullarna, rökning av korvarna, damsugningen, tvätten och snöröjningen. Innomhuspyntningen tar frugan och ungarna hand om.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #55 skrivet: 15 dec-06 kl 16:07 »
Hjälp, vad ni är duktiga! Man får ju prestationsångest... Jag trodde att det här var ett forum för alternativ även vad gäller julfirande?  ::)

Alternativ kan ju betyda så mycket... för många här tror jag det handlar om att inte köpa så mycket "färdig" jul utan pyssla och fixa med det man har hemma.  För oss handlar det oxå om att tona ned julklappshysterin (så gott det nu går med barn i huset) - visst ska vi ha klappar, men kanske inte för tusentals kronor som en del lägger ned. Eller att tända levande ljus istället för att lysa upp hus o trädgård med 1 zillion glödlampor. O.s.v.

Men visst tar det tid att fixa själv - förstår att det är stressigt när man varit sjuk.  Tänd några ljus, sniffa på en hyacint, ät en (färdigköpt) pepparkaka och fundera på om alla släktingar verkligen behöver julklappar  ;) Eller gå in i närmsta bokhandel och köp alla varsin bok... Om du bor nära ngn större stad med skojiga museer så brukar de ha fina julklappar och så slipper man trängas och springa runt!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 15 dec-06 kl 22:05 »
Alternativ kan ju betyda så mycket... för många här tror jag det handlar om att inte köpa så mycket "färdig" jul utan pyssla och fixa med det man har hemma.  För oss handlar det oxå om att tona ned julklappshysterin (så gott det nu går med barn i huset) - visst ska vi ha klappar, men kanske inte för tusentals kronor som en del lägger ned. Eller att tända levande ljus istället för att lysa upp hus o trädgård med 1 zillion glödlampor. O.s.v.

Men visst tar det tid att fixa själv - förstår att det är stressigt när man varit sjuk.  Tänd några ljus, sniffa på en hyacint, ät en (färdigköpt) pepparkaka och fundera på om alla släktingar verkligen behöver julklappar  ;) Eller gå in i närmsta bokhandel och köp alla varsin bok... Om du bor nära ngn större stad med skojiga museer så brukar de ha fina julklappar och så slipper man trängas och springa runt!

precis kristina,alternativ kan ju betyda så mycket....mina föräldrar ska bara ta hem farmor i år och dem ska inte äta någon traditionell julmat, utan dem ska käka vårulle på julafton!! hemmagjorda med eget innehåll förstås...

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 15 dec-06 kl 23:01 »
Oj då Fred, du har fått ligga i rejält då. Jag förväntade mig inte en så diger lista, den är i varje fall längre än min  :-[

Vad gäller "julstress" så kan man ju lättast nå sina mål genom att sänka kraven ;)
Hmm, jag gillar den tanken  ;D
I varje fall så har vi för en del år sedan slutat med julklappar till släkten, den äldre generationen (mor, svärföräldrar) får en liten julhälsning av oss med en korg, som jag ju är förtjust i att ge, för de kan fyllas med vad som helst; hudvård, te, honung, senap, korsord, godis.....
Min bästa affär är röda korset. Där finns det julklappar till nästan alla, och det är inte så´n trängsel.
Vad gäller julstädning, så håller jag med tidigare talare, städa LITE, tänd stearinljus och mys i massor, sen städar jag lite mer när julen har åkt ut  :)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #58 skrivet: 16 dec-06 kl 07:21 »
Jag tror man blir överväldigad om man läser allt som alla gör här men kolla på avsändarna. Alla gör inte allt! Jag gillar matlagningsbiten men har noll intresse för julgardiner.

manna

• -
« Svar #59 skrivet: 16 dec-06 kl 09:26 »

Mitt främsta tips är att du tänker efter vad det är som är så "duktigt" med att pyssla, laga mat, byta gardiner, skrubba golven, arrangera hyacinter etc. Om du får dåligt samvete över saker som du inte har hunnit/orkat göra, så är det nog tid att omprioritera en del. Och ta ett snack med familjen om vad som egentligen är nödvändigt i julfirandet! Fira storhelgerna på ert sätt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser