Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De Ovanliga 2  (läst 3094 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
De Ovanliga 2
« skrivet: 02 dec-06 kl 13:57 »
Nu har Åke Mokvist skivit/fotograferat en ny bok om ovanliga och originella människor i Sverige. Underbar och inspirerande läsning :D !
Han berättar om hur det gått för några av dom som var med i den första boken, bl.a. Emelie som kan prata med djuren, och den lilla envisa damen Helena som brunnit inne under konstiga omständigheter. Några "nya" original är oxå med; Charlotte som vill bli nunna fast hon är gift och har barn, och har trakasserats av muslim-hatare (!) för att hon har nunnedok på huvudet.

Slukade boken från pärm till pärm!

Edit: Såg inte att det redan fanns en tråd om denna boken..oops! Blir så när man är för lat för att scrolla...
« Senast ändrad: 12 dec-06 kl 11:58 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anette i bugared

• -
Re:De Ovanliga 2
« Svar #1 skrivet: 19 jan-07 kl 18:43 »
Jag hade den stora förmånen att få träffa och lära känna Helena som du nämner som en av de personer som det skrivs om i boken. En oerhört inspirerande kvinna. Att vinna hennes förtroende var en stor gåva. Hon hade så mycket att berätta och hennes livsöde var både fantastiskt underbart och vansinnigt hemskt.
En stark personlighet som man aldrig glömmer.

Anette i Bugared
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #2 skrivet: 19 jan-07 kl 18:48 »
Måste skryta lite  :-[  träffade faktiskt Åke Mokvist på bokmässan i Göteborg i höstas och köpte en sprillans ny bok av honom (och fick den förstås signerat - ännu mera skryt! ;) ).

Pratade en stund med honom och undrade hur kontakten med dessa "annorlunda" människor hade påverkat honom. Han berättade då att han hade helt tänkt om vad gäller hans eget boende.
Han hade en bekväm lägenhet i stan, men upptäckte att han egentligen trivdes mycket bättre i sommarstugen, så han sade helt sonika upp lägenheten och flyttade in i stugan :)

Ja, det var lite kuriosa bara... Jag älskar också dessa underbara böcker! :)
Why be normal when you can be yourself?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 10:57 »
Åh, så avis jag blir på er båda :D !!

Helena Langenhed måste ha varit en redig personlighet, men så hemskt att hon dog på det viset :'( ....men vissa kanske inte tålde att hon var sin egen och inte krusade någon.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare (2 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser