Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rank båt  (läst 6974 gånger)

stellasmatte

• Norrbotten
Rank båt
« skrivet: 14 jul-12 kl 11:14 »
Jag undrar vad man kan göra åt en plastbåt som är farligt rank? Båten är nästan ny, jag köpte den från en fabrik i Finland som nu har lagts ner. Plastbåten är en sk. Mård 550.

tinna.m

• Skåne
SV: Rank båt
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 11:55 »
Sätta på en eller två utriggare, vatten/sten som ballast, byta den mot en annan (inte rank hos er då..).
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 11:58 »
Om den är av riktig glasfiber kan man köpa material på biltema och plasta en köl själv

kurt

« Svar #3 skrivet: 14 jul-12 kl 14:41 »
Om det är en som syns på länken nedan, så verkar det vara en smal båt som är avsedd att ros,

http://www.nettivene.com/soutuvene/mard/440014

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-12 kl 17:07 »
Den där typen av båtar är kända som "finndränkare" här i trakten eftersom de på ett naturligt vis reglerar beståndet av inflyttade inlandsfinnar. Dessa tar nämligen ofta båtar med sig hemifrån ut till kusten då de flyttar hit;).......Ursäkta mig alla finnar men jag kunde inte hålla tillbaka den historien......

Nu känner jag inte till just det där fabrikatet men de flesta finndränkarna är bra båtar för sitt ändamål. Bra roddbåtar för att ro långa sträckor på åar och träsk och insjöar. De brukar kännas ranka för en ovan men då man blir van med dem märker man att relingen inte går under vattnet i första taget. Så skall en bra insjöroddbåt vara. På öppna vatten är de livsfarliga men bättre insjöbåtar finns inte sedan man har blivit van med dem.

Moderna flatbottnade snurrebåtar är raka motsatsen. De känns hur stabila som helst men då de kränger över en viss punkt bär det omkull direkt. Dessutom är de dåliga att ro.

Om du använder båten i skyddade vatten är den sannolikt bra som den är men om du bor vid kusten skall du sälja den inåt landet illa kvickt och tacka försynen för att du ännu lever.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

stellasmatte

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 14 jul-12 kl 17:12 »
Livsfarlig! säger jag som gjorde en saltomortal förra sommaren och nu inte vågar sitta i båten. Blodig och blåslagen!

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 14 jul-12 kl 19:45 »
Är du säker på att det inte är du som är ovan?
Hur skulle det vara att lägga 2 eller 3 sandsäckar som barlast på bottnen under bänkarna tills du har blivit van med båten? 100 kilo sand gör stor skillnad i en liten båt. Om ett par år behöver du knappast sandsäckarna längre för då är du van med båten.

Jag har själv en 14 fots roddbåt som är ganska vinglig att röra sig i men sedan jag blev van med den är det inga problem. Den kränger nämligen inte mera än så relingen är 8-10 cm över vattenytan och sedan är det stopp fastän man sitter på relingen. Så skall en bra roddbåt vara men folk som inte känner båten brukar bli vettskrämda. En vinglig båt vakar bättre i branta vågor och är därför mycket säkrare i dåligt väder än en mera flatbottnad båt som känns stadig i lugnt vatten men tar vågorna över relingen och sjunker i dåligt väder. Den är också lättare att ro eftersom den inte drar upp så mycket vattenvirvlar i aktern och håller kursen bättre då man ror.

Jag är ingen båtbyggare men har alltid varit intresserad av att jämföra hur olika båtar rör sig i vattnet. Jag kan ju ha fel förståss.......

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

« Svar #7 skrivet: 15 jul-12 kl 07:29 »
De här breda båtarna som är så vanliga i Sverige är ju hopplösa att ro, dessutom tar vinden tag i dem, årorna är bara med symboliskt, de kan bara köras med motor.

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 15 jul-12 kl 15:12 »
Det är nog så att det är ovana att hantera en sådan båt,jämför med kajak och eskimoer.Dom kan mer eller mindre hantera den hur som helst.Den ovane skulle kapsejsa med en gång.
Det som gör att båten känns rank är vattenlinjearian och undervattenskroppen,man kan ändra den genom att sätta på en slingerköl eller öka på vattenlinjearian.Ta ett plaströr typ avloppsrör och fäst i vattenlinjen då har du ökat vattenlinjearian.Men du har därmed förändrat båtens egenskaper som roddbåt.Om du barlastar båten så ökar du stabiliteten,och därmed även rullningshastigheten,under förutsättning att barlasten ligger under flytpunkten,annars riskerar du att kapsejsa.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser