Bredvid muren som går längs vägen har jag verkligen slagit knut på mig själv för att förstå hur syrenhäcken kan växa uppåt liksom. Som om den höjt sig själv ovan marken. Ser inte klokt ut...
När grannen kom förbi berättade han att alkisgubben fått otaliga tillsägelse att hålla reda på sin häck för den hängde ut över den smala vägen. Inget hände och tillslut tröttnade kommunen(? vägverket?)och betalade för att en mur skulle byggas upp och häcken grävas bort.
Muren byggdes av fula betongblock(drömmer om att putsa till den och måla den vit men hiskeligt så dyr färgen var på ÖB tyckte jag! Många hinkar skulle gå åt. :/ )och det blev ca 50-70 cm vägren.
Bara det att gubben ville ha sin gamla enorma syrenhäck och satte tillbaks den!!!!!!
Därför ser hela rasket så konstigt ut! Men förklaras av att han helt enkelt bara satte hela rotklumpen på backen bredvid muren!! Den trivs också väldigt bra där trots allt!!
Den måste ha stått där ganska många år nu(tänkte inte på att fråga grannen om när det här hände)och han kan knappast ha klippt den bara för han fick en mur...
Så... Vad gäller för mig? Jag vill verkligen inte att kommunen(eller vem det nu var som bestämde det här)ska komma och säga att den ska bort. Gubben måste ju lyckats få behålla den tillslut, eller om dom aldrig kollat upp hur det gick med det hela.
Jag gick skoningslöst ut med sekatören förra veckan och "snyggade" till den så den inte hänger ut över muren. Om jag sköter det, då borde väl ingen kunna klaga?
Det är verkligen synd att det inte finns ett samlat register någonstans som följer huset som mäklare/köpare kan följa olika ärenden vad det än gäller. Jag vet ju inte vart jag ska leta för att hitta info om huset. En gammal karta från femtiotalet med tomtgränsen finns; där kan jag konstatera att huset har blivit utbyggt, boden riven och uppbyggd i annan vinkel, ingen av dom FYRA vattenbrunnarna finns utmärkt eller det borrade hålet med elsladdar ner i osv osv!!!
Jag vill ju nämligen bygga upp något; stockar eller sten i kanten och där i bättra på jorden till dom stackars rötterna i den dåliga sanden med bara sten för att plantera växter längst fram. Klätterväxter i olika former som blommar just för att syrenen bara är grön när blomningen är över men den energin kan jag ju lägga på något annat om häcken inte kan vara permanent.