Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min hund?  (läst 25482 gånger)

Vargerik

• Gäst
SV: Min hund?
« Svar #20 skrivet: 31 jul-12 kl 22:30 »
Du har inte förstått det själv än, men det är en schäfer du försöker beskriva!  :)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 31 jul-12 kl 23:09 »
Du har inte förstått det själv än, men det är en schäfer du försöker beskriva!  :)

Antar/ hoppas att du skojar rejält när du föreslår schäfer !
Jag hade ungefär samma önskemål/ förutsättningar som TS.  Vi köpte en schäfer efter att ha ägt en schäfer/ labbe/ tervuerenblandning i 13 år. ( han var oslagbar dock..)
Nu, efter3 år med denna vackra schäferhane, inser vi vårt misstag. Han är SÅ stressad,(  läs understimulerad) och kan verkligen inte slappna av om inte hela flocken ( dvs vi, 2 vuxna och 3 barn) finns inom räckhåll. Får vi besök eller ett " extrabarn" ( är jourhem) , blir han helt hispig.
Han vaktar förvisso både oss och gården, men VI passar inte hans krav. Hunden är det intefel på, detär helt och hållet vårt fel som valde denna arbetande ras ! Han behöver MINST 2 timmars rejält arbete varje dag, både fysiskt och psykiskt. Jag önskar nu, i efterhand, att vi hade valt en mops eller annat som passar vår livsstil !  Att aktivera en mellanstor / stor hund 1-2 timmar på helgen, är inget alternativ. Det kommer visa sig senare... I värsta fall får man en stressad, understimulerad och agressiv individ som resultat.  Nära nog  ALLA  ( med undantag av de allra minsta raserna, de kanske inte behöver lika mkt varje dag) hundar behöver stimuleras VARJE DAG i form av ordentliga promenader samt psykiskt " jobb" .
Påstår någon något annat, skulle jag gärna vilja veta vilken " bok" det står i...
Inget illa ment på något sätt men jag känner så väl igen tankebanorna, man vill ha allt " det där", men orkar/ vill inte/ hinner inte riktigt underhålla hundens behov. Jag är ett ( väl medvetet) bevis för hur illa vi valde hundras....

Vargerik

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 31 jul-12 kl 23:26 »
Okunnig eller brukshundsklubbhjärntvättad? Bara för att du har en hispig schäfer?

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 31 jul-12 kl 23:39 »
Jag ser det som att Marielle's schäfer (RIKTIG hund i min värld) och Torpjens's blandis är högre i rang än de orkar med.
Då reagerar, enl min erfarenhet, hunden med stress.
Jag ser det som att husse matte gett hunden en för stor uppgift. Justera ledarskapet och hunden kan slapna av.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 01 aug-12 kl 00:47 »

Hej!

Har kollat runt ett varv till på schäfer, hade tidigare avfärdat dem.

Född på 60-talet, uppväxt i Stockholmsförort under 70-talet så för mig har schäfern i första hand associationer till misskötta pundarhundar eller brutala polishundar, utom en eller annan lömsk familjehund med anlagsfel. Jo, jag överdriver men jag har nästan bara negativa associationer till schäfer. Men jag ska väl inte låta det vara i vägen.

Verkar vara en trevlig och allsidig hund - behöver lära mig mer om dem.

Jag ser det som att Marielle's schäfer (RIKTIG hund i min värld) och Torpjens's blandis är högre i rang än de orkar med.
Jag ser det som att husse matte gett hunden en för stor uppgift. Justera ledarskapet och hunden kan slapna av.

Nu blir jag lite OT men som TS kanske jag kan tillåtas det...

Kan jag - som tillfällig sällan-helg-husse - ändra detta beteende? Hunden är en importerad gatukorsning (inte av mig och den är veterinärkollad - så slipper vi den diskussionen) som har haft ett delvis hårt och varierande liv. Även tillsammans med nuvarande ägare är hon allt för skarp i mitt tycke.

När hon är hemma hos oss och det kommer någon på gårn far hon upp och aggressivt fram till dörren. Jag brukar då ta henne tillbaka till soffan, säga åt henne att lägga sig och sedan själv gå och öppna. Jag inbillar mig att jag på så vis visar att det är jag - inte hon - som tar emot våra gäster (hon ligger kvar när jag gör så). Tänker jag fel? Jag försöker vara tydlig med vilka som är vänner genom att hälsa på dem med beröring, är hon aggressiv säger jag "lägg av" med fast (inte arg eller skrikig) röst, slutar hon inte sätter jag mig på huk, håller henne om nosen och säger "sluta nu" lugnt men hon ger sig inte.

Vad jag försöker säga är att vi inte avsiktligt gett henne hög rang och jag har inte upplevt att vi har några rangproblem men det kan ju bero på att hon är helt övertygad om sin egen överordnade ställning.  ???  Jag upplever henne som sagt som vaken och vänlig när hon är med få kända människor omkring sig. Hon lyder oss då men blir missnöjd när vi delar på oss.

Åker "fel" familjemedlem iväg med bil kan hon vägra att gå på promenad åt "fel håll" (annat håll än bilen for) när en mindre populär familjemedlem tar henne på promenad. Detta går över efter en halv dag.

Gissar att det inte finns någon "quickfix" för detta men oavsett det har jag i och med henne sett goda sidor hos en alert hund och jobbiga sidor hos en allt för - som jag uppfattar det - skarp hund.

Till sist - för nu - vad säger ni om Pinchern då? Av beskrivningarna låter den väldigt nära vad jag söker men jag blir lite undrande över en hund som enligt flera beskrivningar (här är en typisk beskrivning http://www.sspk.se/hundsport.php) kommer att försöka dominera, behöver en tydlig rangordning mellan familjemedlemmarna, behöver allvar och väldig tydlighet i fostran, kräver utmaningar, är svårmotiverad men ändå beskrivs som en bra familjehund och fungerande förstahund. Jag blir helt enkelt lite orolig att jag inte ska klara alla de utmaningarna. Hur tusan motiverar man? Hur gör man om man gjort fel och tappat några flockledarpoäng? Om vi inte har en tydlig rangordning mellan oss människor i familjen? Måste jag ha tänkt ut 154 utmaningar samma dag som valpen kommer hem? Hur avancerade ska utmaningarna vara? Ska jag egentligen ha en mops?  ;D

Tack för er tid!
Jens

PS: Jag bor på landet vid vägs ände med grannar inom 200 m så den kan få vara ute mycket och jag önskar att våga låta dörren vara öppen på sommaren så den kan komma och gå som den vill. Och en kommentar till Marielle: Du kanske missade att jag avsåg att promenera/motionera hunden en timme om dagen plus extra lek och utmaningar på helgen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Marielle

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 01 aug-12 kl 07:33 »
Okunnig eller brukshundsklubbhjärntvättad? Bara för att du har en hispig schäfer?

Varken eller. Läs mitt inlägg ordentligt en gång till, så kanske det går in vad jag skrivit.
Schäfrar är fantastiska hundar, i rätt händer. Jag har just beskrivit att RASEN  är krävande, inte specifikt vår hund. Han är STRESSAD, inte hispig. Jag skrev även orsaken , VI som familj har inte engagemanget ( jodå, kunskap finns, dock inte tiden) som en brukshund kräver. Jag kan väl inte beskriva det tydligare ? Vi har valt  fel ras, vi har lärt vår läxa . Felet ligger inte hos hunden utan oss. Återigen, visa mig vart det finns dokumenterat att stora arbetande hundar mår bra av att  leva som " enbart keldjur" ??  Nää, tänkte väl det.  Det kanske är bra att läsa på / skaffa sig åtminstone LITE egen kunskap innan du hoppar på andra .

Ja, du har ju iallafall läst mitt inlägg. Just vår hund ( egentligen oavsett om det är en schäfer, rottis, malinois eller andra bruks/ vakthundar) passar inte vår livsstil. Det blir, som jag beskrivit, för mkt för honom med alla " uppgifter" och förändringar i familjen. ( syftar på att vi ofta har folk hemma, ofta extra barn/ ungdomar som bor tillfälligt)  Du har absolut rätt i att ledarskapet behöver förstärkas och arbetas med bla. Det är ju precis det jag försöker förklara, vi har inte tiden och engagemanget att jobba med det ! I rätt händer och  med rätt förutsättningar, kan ALLA hundar bli fantastiska famljemedlemmar.

Marielle

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 01 aug-12 kl 07:39 »
Torpjens ; nejdå, jag missade inte den timslånga promenaden. I vårt fall, med en schäfer, dvs brukshund, räcker inte en timmes promenad om dagen. Snarare 3 x 1 timme varje dag. Plus att han springer lös hela dagarna ute. ( det räknas dock inte, men är självklart bättre än hundar som ligger instängda ensamma hela dagarna)
Lycka till i valet av hund, det är inte lätt ! Å det är en " dyrköpt" läxa att inse sitt misstag efteråt, om man väljer fel. ( nej, jag syftar inte på pengar ;))

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #27 skrivet: 01 aug-12 kl 07:50 »
Jens, vi har talats vid per telefon och om du vill träffa dragavlade hundar är du välkommen hem till mig. Definitivt!!!! :D Jag pysslar ju faktiskt med drag.

Om jag inte lyckas få dig att vilja börja med drag vill jag berätta om en helt annan ras, dvs den australiska terriern.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #28 skrivet: 01 aug-12 kl 08:20 »
Torpjens ; nejdå, jag missade inte den timslånga promenaden. I vårt fall, med en schäfer, dvs brukshund, räcker inte en timmes promenad om dagen. Snarare 3 x 1 timme varje dag. Plus att han springer lös hela dagarna ute. ( det räknas dock inte, men är självklart bättre än hundar som ligger instängda ensamma hela dagarna)
Lycka till i valet av hund, det är inte lätt ! Å det är en " dyrköpt" läxa att inse sitt misstag efteråt, om man väljer fel. ( nej, jag syftar inte på pengar ;))

Jag tycker du ger en bra beskrivning av hur en schäfer SKA vara. Det är en brukshund, en allroundhund och med det menas att de klarar alla hundsportgrenarna, inte att de är familjehundar. Vi har haft schäfer i 20 år och lite till, tränar och tävlar i bla IPO, Spår osv. Våra hundar är allroundhundar OCH familjehundar men det krävs att de får jobba rejält med skallen för att en schäfer skall bli en riktigt bra familjehund.

Det finns många schäfrar som nöjer sig med att bara lulla runt på gården men det är inte en bra schäfer. Det är något annat...

Nu kommer jag kanske att låta lite brysk så jag ber om ursäkt på en gång, detta är till TS:
Den hund du beskriver att du vill ha skulle jag söka i sällskapshundsgruppen, alltså inte en ras som är avlad från grunden för något ändamål och med dessa starka instinkter kvar utan det du söker är en familjehund/sällskap/gå på tomten att drälla. Finns en massa såna bra raser. Jag har en; Dvärg Schnauzer. eller rättare sagt 4 st. Det finns ingen som kliver in här, vi bor mitt i skogen obemärkt. Dvärgarna larmar direkt.  Men det är nog inte en ras för dig då det krävs några timmar pälsvård i veckan för att hunden skall se ut som en dvärg schnauzer. Vad jag menar är att många hundar larmar när det kommer folk, det är helt naturligt. Så att vakta en tomt klarar de flesta hundar av.

Mallen, Maleinois kan du släppa på en gång. Det är 50 gånger mer motor i den än en schäfer, därtill har många individer lätt att stressa. En malle vill jobba, jobba, jobba. jobba...och jobba lite till. Min syster har 2 mallar och hon är polis, hundförare. Jag tror inte heller att en seriös uppfödare med bra hundar släpper en malle till det liv du erbjuder.

Någon föreslog Västgöta spets och ja varför inte. En rapp lagom hund i trevlig förpackning. Tålig, relativt frisk ras som hänger med på det mesta och kan gå och drälla lite om familjen inte har tid alla dar i veckan. Det liv du vill erbjuda en hunda passar västgöta spets alldeles utmärkt.

Missförså mig rätt nu med denna text. Den aktivitet du förelår duger gott till en väldigt massa raser men just de bruksavlade kräver oftast att man ganska snabbt höjer utmaningarna i aktivitetet och bjuder på flera svårighetsgrader. Annars så tröttnar de och hittar på egna aktiviteter (inte alltid så lyckat) eller börjar med andra dumheter.

Eurasier är varken mesiga eller släta. De är fulla av liv, älskar sin familj och vill vara med på ALLT som familjen gör. Trevlga och sociala, men även helt nöjda med att bara ligga i soffan en dag om familjen inte har tid. En utmärkt gårdshund och familjehund med andra ord. Vore jag dig skulle jag titta närmare på den och kanske ringa någon uppfödare via rasklubben och höra mig för om rasen.

De andra hundarna som du hade på din lista börjar också likna något  :)

« Senast ändrad: 01 aug-12 kl 09:28 av Snuzer »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 aug-12 kl 09:19 »
Instämmer helt med Snuzers inlägg här ovan. Det är en Eurasier som du först var inne på som du ska ha. I grundandet av rasen ingår också keeshond och samojed som du funderat på, så du får ju allt i ett :)! Har en kompis som tränar eftersök med sin eurasier och det går mycket bra. En uppmärksam och trevlig ras!

bokeliden

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 01 aug-12 kl 09:42 »
Har du inte funderat på pudel?
De finns i alla storlekar, fäller inte, mycket lättlärd
Jag har själv en liten dvärg, han är polis på gården, säger till och korrigerar höns, får och andra hundar om de inte sköter sig, kan sova hos hönsen ute och håller koll, suverän spårhund, vaktar, gosig i soffan... osv... Pälsvården är inget problem eftersom han hålls kortklippt.
Pinscher har jag haft, de kräver en hel del arbete, är för djäkliga på att hitta på dumheter...
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

torpjens

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 01 aug-12 kl 10:39 »
Tack! - Till alla som tar sig tid.  Kommenterar mer sen (mobil nu)  men vill direkt tacka för insktsfulla inlägg - också Snuzers kloka.

Har du inte funderat på pudel?
De finns i alla storlekar, fäller inte, mycket lättlärd
Jag har själv en liten dvärg, han är polis på gården, säger till och korrigerar höns, får och andra hundar o :Dm de inte sköter sig, kan sova hos hönsen ute och håller koll, suverän spårhund, vaktar, gosig i soffan... osv... Pälsvården är inget problem eftersom han hålls kortklippt.
Pinscher har jag haft, de kräver en hel del arbete, är för djäkliga på att hitta på dumheter...

Pudel... Hmmm...  Mina förutfattade meningar igen... Har varit lite med en storpudel också. Det jag såg då imponerade inte. Men det kan ju vara just den...

Nån mer som vill motivera varför eller varför inte en pinscher skulle få det bra hos oss?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 01 aug-12 kl 11:39 »
En storpudel skulle vara perfekt har en själv är världens snällaste men skulle inte släppa in någon om inte jag säger ok lättlärd gillar att spåra fäller inte är pigg och glad ute men inne är hon en soffpotatis.
Jag hade också förutfattade meningar om pudlar anledningen att jag skaffade en var att min måg ofta blev dålig av hundhår men jag har aldrig ångrat valet
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Jenova

• Halland
« Svar #33 skrivet: 01 aug-12 kl 12:02 »
Ge dig ut på hundutställningar och titta på lite olika raser.
Det är en stressig miljö för hundar och där kan man se lite hur rasen som sådan verkar uppföra sig. Gå fram till flera av de utställande hundägarna och prata med dem om deras hund. Be att få klappa hunden och bilda dig en uppfattning om hur de är. Fråga om deras nackdelar, ärftliga sjukdomar, hur valptiden var m.m. Enskilda hundägare är nog mer benägna att berätta sanningen om nackdelarna än en uppfödare.
Försäkringsbolagen brukar föra statistik över hundrasernas sjukdomar och där kan man få reda på mycket.

Ring uppfödare och be dem berätta om rasen. Ring alltid fler än en uppfödare även om du/ni fastande för den första. Besök flera uppfödare och se hur beskrivningen av hundrasen stämmer med verkligheten. Ring och besök uppfödare av flera olika raser eftersom ni inte vet vad ni vill ha. Därefter har ni lite material att jämföra med och då är det lättare att veta vad man vill ha/inte vill ha. Ring och besök även uppfödare till hundraser som kanske inte uppfyller alla era önskemål.

Alltså, mitt råd är:
Skriv upp alla de hundraser som ni tror skulle passa er eller som ni är nyfikna på. Besök större hundutställningar (både SKK:s och SBK:s). Sök på nätet. Följ sedan mina ovanstående råd så får ni ett helt annat utgångsläge när ni ska välja hund. Bilda er en egen uppfattning om hundraserna, efter många besök. Köp hund av en seriös hunduppfödare som sköter sina hundar väl.

Mycket dåliga exemplar, fantastiskt bra exemplar och allt där emellan finns inom alla raser, både vad gäller utseendet och psyket.
Det är hundindividen det handlar om. Hundrasen kan man likna med ramen runt en tavla och hundindividen är själva målningen. Det finns många likadana ramar men målningen är unik.
Alla uppfödare är inte seriösa. Dessutom föder de ju upp hundar för att de ska säljas. Allt går att sälja med mördande reklam.

Alla hundraser är framavlade för ett speciellt ändamål.   Ta reda på vad rasen ursprungligen användes till.
T.ex. en vallhund är en vallhund. Den vallar inte bara får. Den vill att alla flockar är samlade (även människoflocken). Det är vad den är framavlad till. Schäfer är från grunden en vallhund. Vissa vallhundsraser är avlade för att valla tuffare saker än får t.ex. tjurar. Då måste den samtidigt som den vallar, vara en stor, stark, tuff o tålig hund.

Sedan har vi valet mellan hane och tik? Finns för och nackdelar med båda. Det handlar om vad du/ni i er familj anser vara problem eller inte. Det finns så många påståenden om att tikar är si och hanar är så men åter igen så är det hundindividen det handlar om. Jag har haft tikar, som i folks tycke, uppfört sig som hanar och tvärt om.
Valp eller vuxen hund? Finns för och nackdelar med båda. Valpen går igenom många stadier innan den blir vuxen. Det är ert jobb att uppfostra den så som ni vill ha den och det går inte utan ansträngning. Valpen uppfostrar inte sig själv. En vuxen hund kan vara "färdiguppfostrad" och en mycket bra hund. Att den säljs kan bero på problem hos människorna och inte hunden. Men det kan också vara så att ägarna inte "orkat uppfostra" hunden under valptiden och då flyttas problemet över till nästa ägare.

Skulle vara roligt om du håller oss uppdaterade om hur det går för dig i ditt letande.
LYCKA TILL!

Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Luff

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 01 aug-12 kl 12:52 »
Kolla in Cane corso.
Jag har haft 4 schäfrar under 25 år och tyvärr är det inte samma ras längre - antingen får man en räka (uääk) eller en hund med för stort arbetsbehov för en "normal familj på landet". Annars är brukschäfrarna för jäkla fina och arbetsvilliga - inget fel på dom - men dom funkar inte för mig och min familj.

Så jag fick leta ny ras - och kollade in Cane corson efter ett tips här, hittade också en tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1042937&highlight=cane+corso  på mitt andra favoritforum och sen var jag såld.

Från rasklubbens hemsida;
Cane corson är idag en mycket lojal hem- och familjekär ras och vanligtvis mycket bra med barn. Den månar om hela familjen och de husdjur som eventuellt igår och är mycket lyhörd för ägarens önskemål. Har lätt för att lära och lyssnar mycket på rösten. Cane corson ska vara stabil mentalt, vaksam och uppmärksam, med vaktinstinkt. Den är inte alltid förtjust i främlingar utan kan ignorera dessa, den ska dock inte vara för reserverad utan acceptera hantering av de personer ägaren godkänt. Rasen behöver en god social miljöträning under uppväxten fär att utvecklas optimalt.
Cane Corso är en uthållig, stark och mycket tålig, aktiv och rörlig hund och kräver ett visst mått av motion och rörelsefrihet. Samtidigt som den även har typiskt lugnt molosstemperament. En allround aktiv sällskapshund med i många fall flera goda bruksegenskaper.
//Luff

Smajsan

• -
« Svar #35 skrivet: 01 aug-12 kl 14:30 »
Vad tycker du om Collie? Jag har bara träffat goa och lugna colliesar.Jag har själv 2 stycken
blandras bröder,det är schäfer/collie.Helt underbara hundar,med mycket vänlighet och mycket
humor.De är snälla mot andra människor och våra andra djur som går fria på tomten.Vaktar även vårat hem alldeles utmärkt,och sussar i soffan när tillfälle ges.
Hoppas du hittar just din ras,som passar dig. Lycka till  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #36 skrivet: 01 aug-12 kl 14:54 »

Fast schäfer, och knappt en timmes promenad dagligen, fungerar det verkligen? Tycker det känns som motion i minsta laget för en stor hund oavsett ras... :P

(Vi har en 4-årig korsning: 75% golden, 12,5% lab och 12,5% BC. Hon är en lugn hund och vi bor avskiljt så hon kan vara ute och hon är med oss i arbetet på gården, men knappt en timme om dagen skulle vara klart för lite fysisk motion i längden.)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

torpjens

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 01 aug-12 kl 21:07 »

Hej alla, återigen tack för kommentarer!

Ang. Schäfer så avstår jag nog även om idén är intressant. Misstänker att den, för att må bra, kräver mer än vi säkert kan ge den.

Angående draghundar så har jag umgåtts lite med Grönlandshundar och Siberian husky och jag känner inte att det varit hundar som passar mig .Den Australiska terriern är allt för liten, men jag tackar för tipsen!

@Snuzer:
Tack för ditt inlägg, jag blir bara glad när någon förklarar var jag tänkt fel och motiverar det. Västgötaspetsen är en intressant tanke men den är alltför liten. När du skriver att min lista nu börjar likna något, inkluderade du då Pinschern i den tanken?

Eurasiern får jag väl ge en eller ett par chanser till men de 5-6 st jag träffat har alla saknat det vakna (kanske ska jag kalla det "intresserat uppmärksamma" istället) som jag gillar så mycket hos den blandis jag skrivit om. Men kanske har jag fel och det är nervositet?

Jag tror inte att just det är nervositet för jag har sett det hos andra hundar som varit lugna och stabila; de är liksom med på när något händer omkring dem, uppmärksammar det och struntar i det eller undersöker det närmare. Eurasierna jag mött har verkat ouppmärksamma, de är trevliga men reagerar inte så mycket på omgivningen. Förstå mig rätt nu, jag är inte hundkunnig, jag använder antagligen fel ord och det är min tolkning av hundarna jag försöker förmedla.

Om man delar in uppmärksamhetsbeteendet när saker händer i omgivningen i tre kategorier:
  • Ignorerar
  • Uppmärksammar och värderar (för att eventuellt agera)
  • Uppmärksammar och agerar (ogenomtänkt)
...så är jag ute efter den som uppmärksammar och värderar, blandisen vi tar hand om ibland skulle jag påstå då och då uppmärksammar och agerar ogenomtänkt och jag uppfattar det som att Eurasierna jag mött i hög grad igorerat. Jag förstår att jag kan ha missbedömt dem, eller att jag helt enkelt inte fattar vad jag ser, eller att de är annorlunda med sin familj i hemmet utan besökare, men det är min känsla. (Rätta mig gärna om jag har fel!)

Pudel är en ras som envisas med att dyka upp när jag funderar på eller pratar om hundar. Jag blir nog illa tvungen att ta den under övervägande mer allvarligt. Jag har dock svårt att befria mig från bilden av lejonklippta överstajlade bjäbbande plutthundar. Jo, jag VET att det är orättvist men jag klarar inte alltid att övertala mig själv om att jag tänker fel. Det är därför extra bra när ni andra ger mig nya sätt att tänka.

Cane corso - jag tackar för förslaget men ser två klara nackdelar med den. Den är för stor och grov (min fru skulle inte klara att hålla den) och den har hängläppar vilket jag inbillar mig automatiskt medför flygande dräggel när den skakar på huvudet.  ;D  (Tala om ifall jag har fel!)

Collie - jättefina men jag tog tidigt bort rasen från min lista för att det är en vallhund med bruks i sig enligt skk http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/collie-kortharig/ och jag misstänker att jag inte skulle kunna ge den allt den behöver för att må bra och då riskerar jag att hamna i situationen med en hund som börjar valla saker på egen hand...

Hane eller tik:
Jag inbillar mig att tiken är något mer vaktig, har lite mer humörsvängningar och kan bli lite speciell om hon blir skendräktig medan hanen - speciellt hos dominanta raser - kan bli jobbig mot andra hundar eller i värsta fall även mot flockledaren (familjemedlemmarna). Samtidigt är den större vilket jag ser som en fördel hos de mindre raserna. Jag kan inte avgöra vilket som är bäst.

Min uppdaterade lista ser nu ut såhär:
Eurasier http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/
Keeshound http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/keeshond/
Norsk buhund http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/norsk-buhund/
Boxer http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/boxer/
Pinscher http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/pinscher/ Är denna för hård/skarp/jaktig tro?
Storpudel http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/pudel-stor/

Nån som vill ge sig på att korta listan åt mig?  ;)

Tack så mycket för alla svar!
Jens

anders50

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 aug-12 kl 21:15 »
Kan ge dig en kort lista!

Irländsk Varghund!   ;)

Där har du en som duger till det mesta! Glöm storleken, den märks inte inomhus, men kräver en lite större combi-bil!  ;)

torpjens

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 01 aug-12 kl 21:37 »
Irländsk Varghund!   ;)

Tack, men för stor - jag tror att min fru som väger under 50 kg kan få problem om den blir ivrig nån gång...  ;D

Vi har diskuterat fram och tillbaka vad det är vi önskar av en hund och kommit fram till några egenskaper vi önskar:
  • Fungera i sociala sammanhang med nya människor som vi sagt är ok (den måste inte vara intresserad men ska heller inte skrämma bort folk eller kräva ständig koppling).
  • Vaken (pigg / alert).
  • Inte ge sig iväg och jaga rådjur eller annat vilt på egen hand.
  • Varna när okända närmar sig (någon liten skärpa).
  • Inte liten (Minst 45 cm mankhöjd) men inte jättestor heller (max 35 kg).
  • (Bonus: Kan den hjälpa mig att hålla reda på får eller vakta höns utan att äta upp dem är det ett plus men inte alls något krav.)
  • (Bonus: Om någon aktivt attackerar någon i min familj föredrar jag att hunden inte springer och gömmer sig.)

/Jens     Edit - citerade fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser