Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen doft från ny ros? Kommer den senare?  (läst 2460 gånger)

Kretsloppan

• Södermanland
Ingen doft från ny ros? Kommer den senare?
« skrivet: 11 jul-12 kl 13:46 »
Som nyinflyttad från Norrland till Sörmland skaffade jag mig raskt en 'Gloire de Dijon', tenoisette, som jag suktat efter i åratal. Den är inte planterad ännu eftersom jag blev tveksam för den ska lukta starkt men de (fantastiskt vackra dock) två blommor som slagit ut doftar som ... citronvatten, d v s typ inget :(
Tror ni att denna planta är otypisk för sin sort eller att den kommer dofta starkt när den blivit planterad och tagit sig på växtplatsen?

tinna.m

• Skåne
SV: Ingen doft från ny ros? Kommer den senare?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-12 kl 17:57 »
Tror inte du kan hitta en ros som doftar så det stör så plantera du. Många rosor som är utslagna samtidigt doftar så klart mer.
Gå i nån rosengård och lukta in dig så får du se!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 11 jul-12 kl 21:07 »
Kan du ha fått fel sort? Har hänt mig. Kolla med stället du köpte rosen från.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 jul-12 kl 23:24 »
Alltså - jag VILL ha starkt doftande rosor :D! Pratade med plantskolan och jag får returnera den om jag är missnöjd, det är ju bra. Där trodde de att vädret gav upphov till mer eller mindre doft men jag har luktat på den i både regn och solsken utan nämnvärd skillnad.

rosengård

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 jul-12 kl 21:44 »
Det finns massor av doftande gammaldags rosor,som dessutom är härdigare äm GdD.Om du vill veta mer kan du fråga på Allt om trädgårds forum.Det finns många duktiga rosodlare där.

rosengård

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 jul-12 kl 22:20 »
Jag gick in på helpmefind,där man kan söka på rosor bl.a.Det stod att den har svag till stark doft,så det är kanske rätt ros.Lite konstigt att det kan variera så mycket egentligen,men inte så ovanligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser