Blåslampa

Startat av Vitis, 10 Jul-12 kl 14:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vitis

Nån som har rfarenhet av fotogendriven blåslampa?

Fyndade en på loppis i söndags men vet inte riktigt hur den funkar.

ANCHOR KEROSENE FLAME BLOWER
NO.MD201

Stora ratten är märkt "ON <-> OFF".
Lilla ratten har ingen märkning.
"Tanklocket" har en manometer graderad 0 - 6 och en luftningsskruv.

Stora ratten och pumpen (röda knoppen) verkar funka bra, lilla ratten har kärvat fast.

Hur använder man denna på ett säkert sätt och kan jag elda den med lampolja?

Har ju lovat frun att varken elda upp mig själv eller bränna ner gården...  :-[

sɹǝpuɐ

Lampolja fungerar, men blanda i hälften diesel så blir det nog bättre, om du inte kan få tag på riktig fotogen. Lukten är ju inget problem med en blåslampa, i motsats till en fotogenlampa.

Blåslampan fungerar nog som ett mellanting mellan fotogenlampa med strumpa och fotogenkök. Det verkar vara en modern kinesisk kopia av en blåslampa av Optimus.

Med lite tur är lilla ratten till snabbtändaren. Onödig finess. Den behövs inte om du istället använder t-sprit för att värma. Med lite tur är lilla ratten låst i stängt läge. Det märker du om blåslampan håller trycket cket efter att du pumpat upp den. Eventuellt kan det hjälpa att fukta packningar och pump med fotogen och låta stå. Sväller och mjuknar. Gamla blåslampa hade ofta pumpläder av just läder. Vet inte hur det är med denna modell..

Skölj ur det gamla bränslet!

Kolla om brännaren rensas om du vrider stora ratten on/off I maxutslag. En nål bör då synas som rensar munstycket. Men det finns kanske inte på just denna brännaren?

Var ute på en vindskyddad plats utan brännbart material i närheten.

Fyll till hälften med bränsle och öppna luftningsventilen. Det behövs en hyfsat stor luft volym i tanken!

Fyll skålen under brännaren med t-sprit, ett par matskedar. Tänd på.

När t-spriten nästan är slut blir det stressigt...

Stäng luftningsventilen. Pumpa upp trycket något. Öppna stora ratten försiktigt.

Med lite tur ryter då brännaren igång. Annars blir det en eldlåga framåt/uppåt på någon halvmeter. Håll alltså inte huvudet över när du öppnar ventilen. Om t-spriten hann brinna ut så blir det istället ett moln av förgasad fotogen. Öppna isf luftningsventilen och låt brännaren svalna och försök igen senare. Det går att tända molnet, men det kan bli lite av en explosion om molnet blivit stort... Dynamit och fotogen har ungefär samma energiinnehåll...

Kommer brännaren igång pumpar du upp trycket och reglerar till lämplig effekt.

https://www.youtube.com/watch?v=c-Ek5g97vv8

Värt att testa...

Vitis

Hej Anders!

Tack för ditt utförliga svar.

Jag testade blåslampan häromdan men resultatet blev inte så helt lyckat.

Ingen större skada skedd men den tände inte riktigt bra, mer eldkastare än blåslampa. Hade kanske inte fått upp värmen ordentligt på förgasningsrören eller så var inte min bränsleblandning så bra, diesel och lampolja.

Ska göra ett nytt försök vid lämpligt tillfälle.

sɹǝpuɐ

Ja, lite mer förvärmning kan nog hjälpa.

Eventuellt kan du ha i en liten skvätt alkylatbensin också. Max 20-25%. Kan bli spännande...  :o

Biltemas lysfotogen eller PETRO BLÅ, som du kan köpa på ÖoB, brukar annars fungera bra.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Lysfotogen-361542/

De har samma CAS-nummer, alltså samma kemikaliska sammansättning: 64742-48-9 Nafta (petroleum), vätebehandlad tung < 0,1 vikt% benzen.

Vitis

Så lämpligt att jag ändå skulle åka till Biltema idag!  :)

Tror jag skippar bensinen. Har testad det i andra sammanhang och det kostar i bästa fall bara ögonbrynen!  :P

yrian

Citat från: Vitis skrivet 06 Aug-12 kl 10:20
Ska göra ett nytt försök vid lämpligt tillfälle.

Åh? Tror du det?  :P

Citat från: Vitis skrivet 10 Jul-12 kl 14:16
Har ju lovat frun att varken elda upp mig själv eller bränna ner gården...  :-[

Som sagt...
Höns, stickning och pelargoner

admscoo

Citat från: sɹǝpuɐ skrivet 06 Aug-12 kl 15:38
Eventuellt kan du ha i en liten skvätt alkylatbensin också. Max 20-25%. Kan bli spännande...  :o

Man ska nog vara YTTERST försiktig med att använda bensin till blåslampa eller trycklampa eller motsvarande, må så vara att det går om man är försiktig men vips så använder någon annan grejorna som kanske "stänger av" apparaten genom att öppna tanklocket till den trycksatta tanken eller motsvarande och så är olyckan framme (ångor pyser ut och når heta delar -> kan gå illa).

Läs mer om olycka med Petromax (trycklampor som även gjordes i bensinmodeller men bensinbruk förbjöds bl.a. inom Bundeswehr på 60-talet) där man använt för explosivt bränsle. Ska tydligen också kunna vara farligt om man använder sprit som bränsle (finns vissa blåslampor tillverkade under andra världskriget som går på sprit, finns även adapter att köpa så man kan modifiera vissa trycklampor till att gå på sprit vilket i mitt tycke är förträffligt med tanke på att fotogen blir dyrare hela tiden och att sprit är en förnybar råvara).
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

sɹǝpuɐ

Fotogen idag är något helt annat än vad det var när fotogen användes för att det ännu inte var elektrifierat. Raffineringen gick till på annat sätt och det var rätt bra spridning av molekylvikter för kolväten som ingick. Det innebar bland annat att flampunkten var lägre än vad den är för dagens fotogen, även om molekylvikterna i genomsnitt är identiska.

För att efterlikna "gammal" fotogen kan man därför blanda modern fotogen med diesel och mindre mängder bensin.

Men jag håller med, det är inte riskfritt. Modern fotogen är rätt säker på det viset. Antänds inte lika lätt som gammal. Men det innebär också att fotogenkök, lampor och blåslampor kanske inte fungerar på samma sätt nu.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

912 Gäster, 1 användare
Linda