Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård istället för frigående  (läst 5534 gånger)

Djursam

Hönsgård istället för frigående
« skrivet: 10 jul-12 kl 10:51 »
Hej!
Har blivit tvungen av missnöjda grannar (bor ändå låångt ute på landet) som inte gillar hönsskit att stänga in mina genbank åsbohöns  >:( :(. Det är sex hönor och en tupp. De har alltid gått fritt och jag har aldrig tidigare haft mina höns inhägnade heller, jag är alltså novis på det...
Vad ska jag tänka på? Skillnad i utfodring, smittorisker m.m.  ???
Jag har gått om plats ute, inkl. buskage/träd där hönsgården planeras och de kan bo kvar i en avskärmad (nät) del av ladugården.

Mycket tacksam för era svar/tips  :)

lena70

• Gäst
SV: Hönsgård istället för frigående
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 15:39 »
Dina höns lär äta mer foder, när de är instängda på begränsad yta och inte själva har möjlighet att hitta mat..Vad gäller hönsgården, kan du ju kratta och städa ur den regelbundet, och gräva upp och vända på jorden ibland..Alternativt lägga ditt ny jord..På så sätt blir hönsgården fräschare, minskar på smittrycket, på ett smidigt sätt..Klipp gräs till dom med handgräsklipparen!!!

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 15:45 »
Går hönsen in på grannens tomt?Gör dom inte det kan dom knappast kräva att du ska låsa in hönsen.

Djursam

« Svar #3 skrivet: 11 jul-12 kl 19:03 »
Klart mina älsklingar går in på deras tomt  ;)

Tack för svar, Fru solvända!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 11 jul-12 kl 19:10 »
Klart mina älsklingar går in på deras tomt  ;)

Tack för svar, Fru solvända!

Gör väl inte så mycke, bara de kommer hem å värper!  ;D Hur vore det att stängsla av hela, eller en stor del av dina domäner, samt stängsla in ev. rabatter? Hönshavande är något helt annat när de kan gå fritt & plocka. Jag chansar lite här nu, det är över en månad sen rävbesöket.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pyromanen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jul-12 kl 19:11 »
Skulle nog försöka göra en hönsgård med flera hagar i. Tycker det är så trist när det inte finns ett grönt strå kvar. Om man har fler avdelningar då kan de gå i hage 1 ett tag och när den börjar bli sliten kan de gå i nr 2 medan nr 1 repar sig.

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 11 jul-12 kl 19:18 »
Varför inte köpa ett flyttbart lamm/hönsnät. Det kostar runt 1000:- för 50 meter men är väldigt praktiskt. Jag har två stycken som hindrar hönsen från alltför fria turer i omgivningen.

högges521

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 jul-12 kl 19:30 »
Varför inte köpa ett flyttbart lamm/hönsnät. Det kostar runt 1000:- för 50 meter men är väldigt praktiskt. Jag har två stycken som hindrar hönsen från alltför fria turer i omgivningen.

Mitt tips också! Atta bygga hönsgård kostar ändå minst lika mycket med nät, trä, stolar, dörrar, reglar osv...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jul-12 kl 22:06 »
En rejäl hönsgård på ett par hundra kvadrat kommer sex höns att få jobba hårt för att fördärva.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 12 jul-12 kl 07:54 »
Jag har själv precis köpt 3st av detta nät för att hönsen blev alltför hemtama tillslut, en dag hade sonen inte stängt ytterdörren ordentligt så när vi kom in så hade ena tuppen bosatt sig i vårat sovrum.
150meter nät satte vi upp på ett par timmar, och det går fort att flytta om vi vill ändra placering av hagen. Och enkelt att öppna för att köra in gräsklippare eller traktor. Och det är ett elstängsel så det går att koppla till ett elstängselaggregat om man vill.
Hittils har det fungerat ypperligt för våran del och vill man minska risken för räv osv så är det bara att koppla in elen också.
När jag köpte det var det billigast hos Nima...varianten som är anpassad för höns kostar där 1295:-/50meter.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 12 jul-12 kl 09:05 »
Det som tog längst tid var faktiskt att räkna ut och mäta exakt hur lång varje sida skulle vara för att utnyttja hela längden på nätet så att det inte blev några meter kvar i slutet.
I hörnen slår man ner kraftiga stolpar för att spänna upp nätet med. Men på "raksträckorna" så räcker dom stolpar som sitter fast i nätet ypperligt.

Jo, ibland kommer man över produkter som underlättar tillvaron nå otroligt, detta är en sådan enligt mig. Och i detta fallet vet jag inte om det finns något alternativ som är billigare heller. Vanligt hönsnät med impregnerade trästolpar kostar ungefär lika mycket, men tar mycket längre tid att sätta upp.

Gamina

« Svar #11 skrivet: 12 jul-12 kl 13:02 »
Hur högt är ett sådant nät? Det låter jättepraktiskt men mina hönor flyger och behöver högt nät alternativt tak.
TS ajg har en drygt 170 m2 stor hönsgrd och gör du en så stor till din flock så kommer de garanterat ha mycket att plocka i. Nu har jag fler höns än du (17+4+6) men det är trots det grönt i den om för tillfället mest tistlar och nässlor.
Genbank för Gotlandshöns

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 12 jul-12 kl 13:24 »
112cm högt är varianten för höns. Mina försöker inte flyga över, misstänker att de vill ha något stadigt att landa på...inte ett svajjigt nylonnät.
De första dagarna var det några som smet under nätet istället, men de verkar de ha slutat med. Men blir det problem med det så är det bara att slå på strömmen så lär de ju sluta illa kvickt...

freitag

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 12 jul-12 kl 15:31 »

Menar du i att bygga detta nät/gård själv eller finns det färdiga koncept i butik? Kan någon visa vad det här är för något alt. länka till någon som säljer dessa i så fall? Tacksam!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 12 jul-12 kl 16:28 »
Jag har själv precis köpt 3st av detta nät för att hönsen blev alltför hemtama tillslut, en dag hade sonen inte stängt ytterdörren ordentligt så när vi kom in så hade ena tuppen bosatt sig i vårat sovrum.
150meter nät satte vi upp på ett par timmar, och det går fort att flytta om vi vill ändra placering av hagen. Och enkelt att öppna för att köra in gräsklippare eller traktor. Och det är ett elstängsel så det går att koppla till ett elstängselaggregat om man vill.
Hittils har det fungerat ypperligt för våran del och vill man minska risken för räv osv så är det bara att koppla in elen också.
När jag köpte det var det billigast hos Nima...varianten som är anpassad för höns kostar där 1295:-/50meter.

Blindstyre!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Strajder

• Aspegården
« Svar #15 skrivet: 12 jul-12 kl 17:05 »
Elstängselnät/elnät finns hos flera butiker på nätet:

Granngården/Nordpost: http://www.granngarden.se/product/elst-ngseln-t-h-ns-lamm-50m- 1595:-

Nima: http://www.nimaab.se/se/art/elnat-112cm-50m.php 1036:-

Viktigt är att köpa det finmaskiga lamm/hönsnätet. Det finns fårnät som ser likadant ut och är billigare men har större maskor - hönsen går rakt igenom dessa!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 12 jul-12 kl 18:26 »
Elstängselnät/elnät finns hos flera butiker på nätet:

Granngården/Nordpost: http://www.granngarden.se/product/elst-ngseln-t-h-ns-lamm-50m- 1595:-

Nima: http://www.nimaab.se/se/art/elnat-112cm-50m.php 1036:-

Viktigt är att köpa det finmaskiga lamm/hönsnätet. Det finns fårnät som ser likadant ut och är billigare men har större maskor - hönsen går rakt igenom dessa!

Nima-priset du anger är exkl.moms. och priset hos Granngården är inkl.moms...så ingen blir förvirrad...

Djursam

« Svar #17 skrivet: 18 jul-12 kl 12:26 »
Tack för tankar och idéer!  :D
Ska kolla upp det där med elnät. Hur får ni dit hönsen, eller har ni flyttbart hönshus inom hägnaden...? Mina bor i ladugården.
De flyger också, så det är inte säkert det fungerar.
Stängsla in gården är svårt, väldigt långsträckta åkrar längs med vägen, grannarna bor på andra sidan vägen. Ingen vidare ekonomi för mycket stora utlägg :(

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 18 jul-12 kl 15:22 »
Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt, men mitt hönshus står i anslutning till hägnaden, så fåglarnas utgång är i hägnet och min ingång är utanför hägnet. Så jag behöver inte flytta några fåglar in i hägnet.
Nog kan fåglarna rymma om de vill, i alla fall hos mig eftersom jag inte har någon el på mitt nät. Men de verkar inte visa något intresse för det, de är ju flockdjur så hamnar en utanför så vill den inget annat än att komma tillbaka in till dom andra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare
Genomsnittswannabe, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser