Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämmning av gäss  (läst 4223 gånger)

zeina66

• Värmland
Könsbestämmning av gäss
« skrivet: 09 jul-12 kl 11:42 »
Hej

Hur könsbestämmer man gäss?
I vilken ålder ser man kön?
Letat här på forumet men inte hittat svar :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämmning av gäss
« Svar #1 skrivet: 11 jul-12 kl 20:21 »
Halloj! Jag könsbestämmer mina från dag 1 genom kloaken. Öppnar upp/vänder typ ut och in på den *trevligt det där lät ::)* och på hanarna kommer det då ut en snorre (liknar en liten genomskinlig-vit skruvad mask) medan honorna saknar.

Denna metod kör jag även på ankor och änder som är byggda lika till skillnad mot t.ex. hönsfåglar där det är betydligt svårare att könsbestämma via kloaken då de inte har någon "snorre".

Upplever att hanarna växer fortare och är mycket större än honorna med eller så är det bara en slump, våra första gäss vi har i år. Hanarna här känns också lite mer "framåt", kommer först, sträcker ut halsen, vinkel snett uppåt och "småtutar" medan tjejerna håller sig lite bakom, tystare, försiktigare. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-12 kl 19:56 »
 ;D Tack !!

Det var "bildligt" beskrivet  :D Jag ska kolla hur många snorrar det finns i flocken...hahaha..min kille skrattade gott  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 13 jul-12 kl 22:31 »
Här har du bilder så kanske det blir ännu lättare. :)

Fotona är tagna på ällingar (ankor), dock så ser det likadant ut hos gässen. :)

2 dagar liten ankpojke

3 veckor gammal liten ankpojke

3 veckor gammal liten ankflicka

Obs. att vissa hanar kan ha betydligt mindre snorre vid 3 veckor än denna grabb på bilden. Jag kollade t.ex. en löpanka idag som är ca 6 veckor och hans kunde man jämföra med en lite skruvad glasnudel ungefär, haha :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser