Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arrendepris  (läst 3717 gånger)

Herkelle

• Östergötland
Arrendepris
« skrivet: 08 jul-12 kl 13:25 »
Hej!

Vad är rimliga priser för arrende på 4ha åker och 3ha bete i östergötlands södra del?

Stödrätter finns och tillfaller mig om jag eller arrendaten säger upp arrendet. Miljöåtagande är sökt till och med 2013. Det finns en viss bioptopskydd med ek som ska frihuggas mm.

Jämte lagstadgad mervärdesskatt betalas 2500kr per år i dagsläget.

Är det ett rimmligt pris eller kan jag begära lite mer?

Existens?

• Gäst
SV: Arrendepris
« Svar #1 skrivet: 08 jul-12 kl 16:54 »
Menar du att du får stöden nu, utöver arrendet?

Här betalar dom 1500 per hektar åker, men då får arrendatorn stöden. ( och arrenderar ju på det viset egentligen gratis )

Herkelle

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jul-12 kl 18:01 »
Menar du att du får stöden nu, utöver arrendet?

Här betalar dom 1500 per hektar åker, men då får arrendatorn stöden. ( och arrenderar ju på det viset egentligen gratis )

Hej!

Ne jag har nyligen köpt gården och marken är uthyrd. Stödrätterna har arrendatorn så länge jag inte säger upp denne eller förhandlar om. 2500kr är det som förra ägaren fick som hyra.
Men då låter det som att det är rätt billigt arrende. Troligen för grannsämjan :)

/Som ett tillägg/  Om jag har räknat rätt så är stödet värt ca 11000kr per år för detta. +att jag borde få ngn slant för bioptopskyddet som skall skötas. Sen om vi funderar på får å sånt så borde vi ju kunna få mer bidrag?
« Senast ändrad: 08 jul-12 kl 18:05 av Herkelle »

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jul-12 kl 18:21 »
Vad gäller arrende så brukar det ligga kring en 1500 som tidigare sagt. Själv tar jag 1000, i mellan-lite norra-Skåne. Lite billigt men jag är mycket mån om att kunna ta lite hjälp av två starka armar och två maffiga fyrhjulstraktorer när jag själv och grållen inte räcker. Värt mycket mer än hyresrabatten.

Angående bidragen så tycker jag det är mycket farligt att lägga för stort värde vid dem. Lätta pengar idag finns inte imorgon. Ska man se jorden som en verklig näring ska den gå runt utan bidrag. Annars lever gården farligt. Men det kan ju vara en hobby också...

Har aldrig hört om avtal där man skriver över stödrätter på det vis du beskriver. Låter underligt i mina öron men sedvänjor kan ju skilja sig.

Existens?

• Gäst
SV: (Ämne saknas
« Svar #4 skrivet: 08 jul-12 kl 18:29 »
Här skrivs ofta avtalen så att arrendatorn lånar stödrätterna av ägaren så länge han arrenderar. Sen går dom tillbaka. Jag valde dock att sälja dom för jag är tveksam om jag hade haft nån glädje av dom om 5 år när arrendet går ut.   Om arrendatorn i detta fall ägt dom från början så lär han inte skänka bort dom utan dom får nog betalas för.

Herkelle

• Östergötland
SV: (Ämne saknas
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 19:05 »
Här skrivs ofta avtalen så att arrendatorn lånar stödrätterna av ägaren så länge han arrenderar. Sen går dom tillbaka. Jag valde dock att sälja dom för jag är tveksam om jag hade haft nån glädje av dom om 5 år när arrendet går ut.   Om arrendatorn i detta fall ägt dom från början så lär han inte skänka bort dom utan dom får nog betalas för.

Så här är det. Den som vi köpte gården av har sen många år arrenderat ut marken till sin granne då han själv inte hade något intresse. Gården hade då stödrätter. Sen när det skulle komma något ny regeländring 05? så fick han vi köpte gården av till sig att han senast årskiftet 05 var tvungen till att säga upp arrendet han hade ute till sin granne för att inte arrendaten skulle sno stödrätterna av honom. Därav så skrev de ett arrendeavtal där det står " Vid arrendeförhållandets upphörande skall arrendatorn, utan ersättning, överlåta stödrätterna avseende arrendstället till jordägaren eller den han anvisar. Dock skall antalet överlåtna uttagsstödrätter ej överstiga den för regionen faställda procentsatsen för 2005"

Så det är inga större konstigheter vad jag kan se.

Ek

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 20:50 »
Om du har ett kontrakt vilket år går det ut! dom brukar va på fem år eller ett år i taget. Är det fem år ska det ändras skriftligen ett år iförväg innan det löper ut ettåriga åtta månader. Annars är det en ny femårsperiod som gäller. Priset brukar ligga på grundstödsvärdet för regionen. I bra spannmålsbyggder brukar det trissas upp..Personligen tycker jag det är för högt eftersom markägaren oftast gör bäst affär. Han behöver inte göra ett skit arrendatorn därimot får jobba för skit och ingenting..

Herkelle

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 21:39 »
Om du har ett kontrakt vilket år går det ut! dom brukar va på fem år eller ett år i taget. Är det fem år ska det ändras skriftligen ett år iförväg innan det löper ut ettåriga åtta månader. Annars är det en ny femårsperiod som gäller. Priset brukar ligga på grundstödsvärdet för regionen. I bra spannmålsbyggder brukar det trissas upp..Personligen tycker jag det är för högt eftersom markägaren oftast gör bäst affär. Han behöver inte göra ett skit arrendatorn därimot får jobba för skit och ingenting..

06 gick det ut. Därefter förlängs det med en period om ett år i sänder. Det är 8månaders uppsägningstid som skall ske innan utgången. LRFs juridiska byrå står det på pappret så jag antar att en jurist har varit inblandad.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 22:26 »
Hur långa arrenden får man skriva?

Ek

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 jul-12 kl 09:18 »
Hur långa arrenden får man skriva?
Vet inte om det finns nån längsta gräns men gårdsarrende bostadshus och ekonomibyggnader brukar vara på 30 år om jag minns rätt. Längre kanske är opraktikskt för bägge parter då folk tenderar att dö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
ärt, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser