Nu i vår har jag förberett ett hönshus för att vi äntligen ska kunna skaffa hedemorahöns - de anlände för en vecka sedan.

Jag är otroligt nöjd med hur hönshuset blev(ännu mer nöjd med hönsen, men det får jag ta i en annan tråd). Det fanns redan ett mindre garage på tomten som var avdelat på mitten där den inre delen varit kombinerad snickarbod/hundhus och där fanns redan en lucka ut till en innätad rastgård som jag bara behövde rusta upp lite, lägga tak på och fixa ny dörr till. Till nästa sommar ska vi utöka den, för den är lite liten, men eftersom hönsen ändå får gå ute i trädgården nästan varenda dag känns det inte särskilt akut.
Snickarboden var perfekt som hönshus på så vis att det förutom luckan även fanns indragen el och fönster men i övrigt var det en hel del att pyssla med. Invändigt var den helt täckt med skivor som skruvats fast men som var helt obehandlade och det var fullt med springor och skrymslen. Eftersom min mamma har varit tvungen att sanera hela sitt hönshus pga hönskvalster var jag på det klara med att jag ville att vårt hönshus skulle vara "ohyreovänligt" och lättstädat så det första jag gjorde var att gå loss på boden med en hink spackel. Sedan var det dags för ett par lager färg och plastmatta på golvet som fästes med dubbelhäftande tejp och silikon vid kanten. Efter det kunde jag äntligen inreda och jag har sett till så att all inredning går att ta ut så att man kan sanera vid behov. Tack vare tips i trådar här blev det någon form av bajsbräda/låda under sittpinnarna(tillverkade av en egenhändigt nedsågad lönn som ändå stod i vägen).
Före:

Efter:

Lyckligtvis verkar även hönsen vara nöjda. De gillar både möbeln, som de ligger i(åtminstone en höna har redan provlegat ett rede) och sittpinnarna, där de sover.