Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smälta vax hemma  (läst 11309 gånger)

ElinorE

• Västergötland
Smälta vax hemma
« skrivet: 06 jul-12 kl 16:55 »
Jag försöker att smälta vax hemma men det går inte så bra. Det blir en helt grynig massa. Meningen är väl att det ska skikta sig. Ska jag sila? Kan jag använda linnetyg?
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Moëll i Trädet

• -
SV: Smälta vax hemma
« Svar #1 skrivet: 06 jul-12 kl 21:23 »
Vad är det för vax?
Har du haft i nån typ av rengörings/lösningsmedel?
Hur hög temperatur/snabb avkylning?
"Kärleken är livets bäste vän"

stina j

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-12 kl 21:34 »
menar du utskurna vaxkakor? det smälter vi i en saftmaja, vatten i nedersta delen vax i översta.
slangen STÄNGD det är viktigt. tappa upp i en plastburk typ bigpack se till att tömma slangen.
när det kallnat skrapa av skräp på undersidan sen klart att använda.

Söderberg

• Skam den som ger sej...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-12 kl 21:37 »
Silar du på något sätt??

stina j

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 06 jul-12 kl 21:47 »
Nej det behövs inte kokongerna blir kvar i översta behållaren. Vaxet flyter uppepå vattnet och eventuell smuts, men måste stå stilla och kallna. Vi smälter avtäckningsvax för sig som är finast att använda till krämer tex.
Saftmaja finns för en billig penning på de flesta loppisar

ElinorE

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jul-12 kl 10:21 »
Det var lite avtäckningsvax. Jag slängde i vatten och vax i en stor gryta och satte på spisen. Rörde om tills vaxet hade smält. Silade sedan genom en bit linnetyg. Jag har säkert gjort helt fel men det fungerade hyfsat bra.  :D

Moëll i Trädet

• -
« Svar #6 skrivet: 07 jul-12 kl 21:34 »
Det var lite avtäckningsvax. Jag slängde i vatten och vax i en stor gryta och satte på spisen. Rörde om tills vaxet hade smält. Silade sedan genom en bit linnetyg. Jag har säkert gjort helt fel men det fungerade hyfsat bra.  :D
Och detta blev en grynig massa? Smält om massan med mycket vatten och låt alltihop kallna långsamt.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 03:29 »
Om det rör sig om mindre mängder kam man använda sig av mjölk/juice kartonger som man häller de värma vaxen i genom en sil som tar bort de största skräpet / kokonger / döda bin mm och låta det sikta sig

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ElinorE

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 17:27 »
Och detta blev en grynig massa? Smält om massan med mycket vatten och låt alltihop kallna långsamt.

Första gången jag smälte ned vaxet (använde 6-7 liter vatten, har gigantisk gryta) blev det inte bra skiktat när det stelnade, så jag smälte om det, då blev det en grynig sörja och jag trodde att jag hade lyckats att förstöra vaxet. Kokade vaxet en gång till och hällde genom silduk. Nu har jag fint skräpfritt vax.  :)

Moëll i Trädet

• -
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 23:39 »
Kokade vaxet en gång till och hällde genom silduk. Nu har jag fint skräpfritt vax.  :)
:) :)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #10 skrivet: 09 jul-12 kl 22:22 »
Jag har använt en saftmaja att smälta vax i och en trädgårdslandsväv, sedan är det bara att lyfta ur väven med allt grums ur saft Majan. Lät städat och silat.  ;)

Lenakatarina

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-15 kl 20:33 »
Hej där! Jag skulle nog inte använda en saftmaja om den är gjord av aluminium. Finns det såna i rostfritt? I så fall - ja! Smart metod.
Hälsningar Lenakatarina

Znibban

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 sep-15 kl 08:21 »
Hej där! Jag skulle nog inte använda en saftmaja om den är gjord av aluminium. Finns det såna i rostfritt? I så fall - ja! Smart metod.
Hälsningar Lenakatarina

Varför då? Kan man ha de att k oka saft så kan man väl ha de till att smälta vax?
"Ivigtut" det var smart att lägga väv under vaxet!!!!
Förra året rensade jag vax i saftmajan, man låter vaxet stela i vatten. När man vänder på vaxklumpen så sitter alla föroreningar på undersidan så man kan skrapa bort de. Det vax jag smälte var så skitigt att jag fick smälta om det många gånger, det blev renare för varje gång. Då behöver man ju inga rengöringsmedel utan bara tvättar det med vatten.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-15 kl 08:46 »
Varför då? Kan man ha de att k oka saft så kan man väl ha de till att smälta vax?
"Ivigtut" det var smart att lägga väv under vaxet!!!!
Förra året rensade jag vax i saftmajan, man låter vaxet stela i vatten. När man vänder på vaxklumpen så sitter alla föroreningar på undersidan så man kan skrapa bort de. Det vax jag smälte var så skitigt att jag fick smälta om det många gånger, det blev renare för varje gång. Då behöver man ju inga rengöringsmedel utan bara tvättar det med vatten.
Anledningen att inte använda en saftmaja av aluminium är att aluminium reagera med syror som C-vitamin, citronsyra ... Man ökar alltså intaget av aluminium som i höga halter har kopplats till demenssjukdomar.
Med bivax är det så att den också innehåller organiska syror som reagera med aluminium. Nu äter vi ju inte vaxet, men jag kan tänka mig att blir missfärgningar av aluminiumsalterna, men jag har själv inte testat.....

kurt

« Svar #14 skrivet: 18 sep-15 kl 09:55 »
Anledningen att inte använda en saftmaja av aluminium är att aluminium reagera med syror som C-vitamin, citronsyra ... Man ökar alltså intaget av aluminium som i höga halter har kopplats till demenssjukdomar.
Med bivax är det så att den också innehåller organiska syror som reagera med aluminium. Nu äter vi ju inte vaxet, men jag kan tänka mig att blir missfärgningar av aluminiumsalterna, men jag har själv inte testat.....

Världens största organisation för släktingar och patienter drabbade av Alzheimer's är  "Alzheimer's Association":

"Myth 4: Drinking out of aluminum cans or cooking in aluminum pots and pans can lead to Alzheimer’s disease.

Reality: During the 1960s and 1970s, aluminum emerged as a possible suspect in Alzheimer’s. This suspicion led to concern about exposure to aluminum through everyday sources such as pots and pans, beverage cans, antacids and antiperspirants. Since then, studies have failed to confirm any role for aluminum in causing Alzheimer’s. Experts today focus on other areas of research, and few believe that everyday sources of aluminum pose any threat."

http://www.alz.org/alzheimers_disease_myths_about_alzheimers.asp

Znibban

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 sep-15 kl 09:58 »
Världens största organisation för släktingar och patienter drabbade av Alzheimer's är  "Alzheimer's Association":

"Myth 4: Drinking out of aluminum cans or cooking in aluminum pots and pans can lead to Alzheimer’s disease.

Reality: During the 1960s and 1970s, aluminum emerged as a possible suspect in Alzheimer’s. This suspicion led to concern about exposure to aluminum through everyday sources such as pots and pans, beverage cans, antacids and antiperspirants. Since then, studies have failed to confirm any role for aluminum in causing Alzheimer’s. Experts today focus on other areas of research, and few believe that everyday sources of aluminum pose any threat."

http://www.alz.org/alzheimers_disease_myths_about_alzheimers.asp

Tack Kurt, så bra, då kan jag fortsätta rensa vax i saftmajan!

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 18 sep-15 kl 11:01 »
En ny rostfri kostar bara 479:- eller som 8 burkar honung..... http://www.granngarden.se/Day-system-AB/Saftmaja-DAY-system,-8-l/p/1167202_BASE

Funkar även på induktion.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

herzie

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 sep-15 kl 18:24 »
Tack Kurt, så bra, då kan jag fortsätta rensa vax i saftmajan!

Det finns ett "men" för insekter, dock. Bivax är lite surt och kan lösa ut stora mängder aluminium i vaxet.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0127665#sec001
« Senast ändrad: 18 sep-15 kl 18:31 av herzie »

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 sep-15 kl 21:01 »
En ny rostfri kostar bara 479:- eller som 8 burkar honung..... http://www.granngarden.se/Day-system-AB/Saftmaja-DAY-system,-8-l/p/1167202_BASE

Funkar även på induktion.

Det finns rostfria för 299 SEK.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 18 sep-15 kl 21:12 »
Det finns rostfria för 299 SEK.

Se där, bara 5 burkar honung! Fast länk till butiken glömde du ge de som är intresserade?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare
Numera, Advaita

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser