Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Postkandar 2 eller 3 ringar? Vad är skillnaden rent funktionellt?  (läst 2194 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
som rubriken lyder :)

silverglans

• Gäst

vad jag lärde mig blir det ju större styrka från ditt håll om du använder den 3:e nedersta ringen ,vinkeln i mnnen på hästen blir ju större  och du får mer kraft
som ryttare/kusk.
men du kan oxå sabba munnen  på hästen om du har hakremmen på...

zeina66

• Värmland
Ifall du ska använda ett postkandar skall även hakremmen användas(två fingrar emellan när du sätter fast den). Den kan "ta" skarpt så du kan sätta på en tunn muff el liknande som finns att köpa.

Med erfarenhet kommer kunskap...min körlärare sa en gång; "Om du är tvungen att köra din häst på tredje ringen för att ha kontroll - då bör du börja om med inkörningen". Han menade att hästen kanske inte är mogen för uppgiften om den inte går att styra med ett snällare bett ;)

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Midsommaren

• Bohuslän
Jag ska enbart använda  andra ringen. Undrade mest varför det finns tre ringar på en modell av postkandar men nu vet jag det. Tack Silverglans! :) Det är min inkörare som lärt min pålle att gå på postkandar och han fungerar finfint på andra ringen, han har dock inte sagt att jag ska ha något skydd för kedjan så det hoppar jag nog över. Vad jag förstår så ska ju kedjan kännas för hästen i vissa situationer den ska ta emot vid 45 grader, och det av säkerhetsskäl.

silverglans

• Gäst
Jag ska enbart använda  andra ringen. Undrade mest varför det finns tre ringar på en modell av postkandar men nu vet jag det. Tack Silverglans! :) Det är min inkörare som lärt min pålle att gå på postkandar och han fungerar finfint på andra ringen, han har dock inte sagt att jag ska ha något skydd för kedjan så det hoppar jag nog över. Vad jag förstår så ska ju kedjan kännas för hästen i vissa situationer den ska ta emot vid 45 grader, och det av säkerhetsskäl.

kedjan kan nypa hästen och då blir den inte glad kan jag tala om.
börjar hästen slå med huvet är nåt på tok. behöver bara vara som små nickningar/ryck uppåt..va vaksam!

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
pow, Casa_dvine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser