Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåsrörsjakt/bågjakt  (läst 5530 gånger)

Händig Man

• Gäst
Blåsrörsjakt/bågjakt
« skrivet: 04 jul-12 kl 21:12 »
Någon som har koll på regelverket ang detta, har försökt hitta info på nätet men alla säger olika

J.S

• Västerbotten
SV: Blåsrörsjakt/bågjakt
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 21:26 »
Någon som har koll på regelverket ang detta, har försökt hitta info på nätet men alla säger olika

Jakt med pilbåge är inte tillåtet Sverige, antar att detsamma gäller för blåsrör.
Jakt med pilbåge har testats i hägn för ett par år sedan, och det pågår en del arbete med att få det lagligt i Sverige...
Du kan läsa mer på bågjägareförbundets hemsida www.bagjakt.org

Händig Man

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 21:48 »
jo det vet jag och att det redan och enligt andra källor ska det redan ligga på riksdagens bord dock vet jag inget om detta, men jakt med blåsrör har jag själv varit med på flera gånger när jag fortfarande bodde i Norrland, men nu tänkte jag om man kunde starta liknande här, för som jag fattat det får man jaga fågel och småvilt med blåsrör, men att lagarna kring detta styrs av vilka pilar du använder
Det finns ju jaktpilar för småvilt som de kallar dem, och då borde man ju få jaga just småvilt med dem? ???

Händig Man

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 23:47 »
INgen som vet?

Någon som vet vart man kan vända sig för att få svar då ?

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 23:56 »
Du får inte jaga med blåsrör heller!  Blåsrör räknas som luftvapen så du får nöja dig med att skjuta/blåsa prick!

Och du kan lita på det så du behöver inte leta någonstans. Ids inte ens länka.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 23:58 »
ok, anade att det var så eftersom det inte går att hitta info om det :(
Men varför säljer man då sk pilar för småvilt i en del svenska webshops?

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jul-12 kl 00:01 »
Är väll inte olagligt att inne ha ? man kan ju få jaga med blås rör utom lands .

Flemming

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 jul-12 kl 00:01 »
Händig Man : Jag hoppas inte du bor i Svedala Skåne
Läs tråden Allmänna Ankglädjetråden där jag har skrivit svar nummer 531.
Jag letar efter den skyldiga,mer än så får man inte skriva,för då blir det ett brott mot både det ena och andra...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Händig Man

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 00:03 »
ja innehav kan de inte säga något om, det gjorde de inte sist de var hemma för att kolla (genomsöka) min bostad och de hittade både plåsrörspilar och bågpilar avsedda för jakt :-[

Händig Man

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jul-12 kl 00:05 »
Händig Man : Jag hoppas inte du bor i Svedala Skåne
Läs tråden Allmänna Ankglädjetråden där jag har skrivit svar nummer 531.
Jag letar efter den skyldiga,mer än så får man inte skriva,för då blir det ett brott mot både det ena och andra...

Nja orkar inte plöja igenom tråden  :-[

Och som svar på din undran så bor jag inte där nej, bor just nu i Taberg utanför Jönköping och ovan nämnda jakt jag var på var för länge sedan och i Norrland

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jul-12 kl 00:06 »
ja innehav kan de inte säga något om, det gjorde de inte sist de var hemma för att kolla (genomsöka) min bostad och de hittade både plåsrörspilar och bågpilar avsedda för jakt :-[
Fan är du kriminell din rackare  ;)

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 jul-12 kl 00:06 »

Ja.. du kan nog köpa en 357 magnum  på nån webshop också om du letar!   ;)

Händig Man

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 jul-12 kl 00:07 »
Fan är du kriminell din rackare  ;)

haha vem är inte det? eller det är väl snarare en tolkningsfråga, nej kriminell är jag inte jag lever på gränsen bara hehe

För övrigt så handlade den husransakan om att någon tipsat om att jag odlade cannabis hemma, vilket jag inte gjorde eller heller har planer på

jakpil ser för övrigt ut enligt bilden

http://www.funstuff.se/uploads/af9987c3f69f1ec52854614780e33ccb.jpg_thumb_1000x1000.jpg
« Senast ändrad: 05 jul-12 kl 00:37 av Händig Man »

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 jul-12 kl 00:09 »
haha vem är inte det? eller det är väl snarare en tolkningsfråga, nej kriminell är jag inte jag lever på gränsen bara hehe

För övrigt så handlade den husransakan om att någon tipsat om att jag odlade cannabis hemma, vilket jag inte gjorde eller heller har planer på
oki :)

Händig Man

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jul-12 kl 00:10 »
Ja.. du kan nog köpa en 357 magnum  på nån webshop också om du letar!   ;)

jo det gör det säkerligen, men om man ska ha tag i sånt är det både billigare och smidigare att åka till ghettot ;)

Sen var det ju inte handeldvapen jag var ute efter utan mer hela upplevelsen att jaga ljudlöst och personligen så tycker jag det är mer sport att jaga med båge ;)

Flemming

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 jul-12 kl 00:11 »
Nja orkar inte plöja igenom tråden  :-[

Och som svar på din undran så bor jag inte där nej, bor just nu i Taberg utanför Jönköping och ovan nämnda jakt jag var på var för länge sedan och i Norrland

Okej,då är det inte dig jag letar efter...
Någon simpel ***** hade blåst iväg en pil som träffade en gräsand strax under vänster öga,ankan räddades...
Händelsen inträffade i Stadsparken.
Lägger in en bild på pilen och svaret jag fick hos en "vapenhandlare" är att blåspilar används när folk har trekamp/femkamp eller hur många kamper dom nu klarar...

Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Händig Man

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jul-12 kl 00:15 »
det är en väldigt vanlig pil, ofta dem du får med när du köper ditt rör och säljs även i 50pack för 50:- på tex teknikmagasinet

Flemming

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 05 jul-12 kl 00:21 »
det är en väldigt vanlig pil, ofta dem du får med när du köper ditt rör och säljs även i 50pack för 50:- på tex teknikmagasinet

Det är förmodligen dom som heter Terminator och säljs av bl.a. Hobbex...
Nu har vi kommit lite OT, i tråden och jag drar mig...

Tack och adjö.

Händig Man

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 jul-12 kl 00:24 »
haha vilken tråd här på alternativ har inte udda sidospår, dessutom tycker jag inte det är OT att ta upp sånt som har med just blåsrör att göra eftersom det var det tråden handlade om, Terminator e för övrig en blåsrörstyp pilarna har mig veteligen inga namn, utom just då standard och småviltspilarna

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser