Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite hjälp tack  (läst 2335 gånger)

Lippa

  • Inlägg: 20
  • Mitt hem är min borg
    • Västergötland
Lite hjälp tack
« skrivet: 03 jul-12 kl 12:08 »
Köpte nyligen två getter och när vi ska åka så säger förra ägarna att de inte kan gå på kraftigt bete för då börjar de producera mjölk (detta vill inte jag). Förra ägarna hade bara haft dessa getter ca 4 veckor å då har de bott i en liten hundgård för de hade inte staket som höll dom inne. Jag har nu satt upp en liten hage på 100 kvm där det är sly, buskar å träd de går och äter på, de är nöjda och glada, men jag är lite rädd att de ska börja producera mjölk osv. Vad ska jag göra, är det för kraftigt? Jag är väldigt novis när det gäller getter, men vill väldigt gärna lära eftersom vi trivs bra med getterna! Så snälla, finns det nån med bra råd där ute?! Har läst böcker, men all kunskap kan man inte få genom litteratur!  ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Lite hjälp tack
« Svar #1 skrivet: 03 jul-12 kl 15:31 »
Betet är ju inte så lätt att göra något åt men ge dem inget kraftfoder (säd, pellets eller likn). En saltsten och friskt vatten ska de ha. Har du köpt mjölkgetter kan det hända att de börjar producera mjölk och då får du helt enkelt mjölka ur den med tanke på juverhälsan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite hjälp tack
« Svar #2 skrivet: 03 jul-12 kl 18:53 »
Har de fött killingar, och i så fall när?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lippa

  • Inlägg: 20
  • Mitt hem är min borg
    • Västergötland
SV: Lite hjälp tack
« Svar #3 skrivet: 03 jul-12 kl 19:33 »
Nej, de har inte haft killingar, men hoppas det blir till våren! ;) Saltsten fick de direkt, även om förre ägaren sa till mig att de inte tyckte det behövdes! Men jag resonerar så att eftersom även de måste vara "svettande djur", så tycker jag de behövdes det!

Sussilo

  • Gäst
SV: Lite hjälp tack
« Svar #4 skrivet: 03 jul-12 kl 20:47 »
Har tittat på din hemsida där du skriver att det är göingegetter du har. Trevligt  :)! Allmogegetter, som göingegeten tillhör, är nog inte kända för att sätta juver utan att först ha killat. Det är de förädlade sv. lanrasgetterna av mjölkstam som kan ha sådana hyss för sig. Saltstenen innehåller inte bara salt utan också viktiga mineraler. Bäst är den grå viltsaltstenen till getter.

Lippa

  • Inlägg: 20
  • Mitt hem är min borg
    • Västergötland
SV: Lite hjälp tack
« Svar #5 skrivet: 03 jul-12 kl 23:02 »
Tack!!!  :D Alltid lite nervöst och svårt i början!!  :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite hjälp tack
« Svar #6 skrivet: 04 jul-12 kl 01:40 »
Aha, de är högdräktiga?  Då lär de väl börja sätta juver när det närmar sig med födseln.  Vet du något datum?

Självklart ska de ha fri tillgång på salt, vatten och mineral, helst även på grovfoder!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Lite hjälp tack
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 14:03 »
Saltsten fick de direkt, även om förre ägaren sa till mig att de inte tyckte det behövdes! Men jag resonerar så att eftersom även de måste vara "svettande djur", så tycker jag de behövdes det!

Getter behöver som alla djur salt och mineraler.  Därtill kommer att de är idisslare, som alltså har en vomm full av olika bakterier, svampar, jästceller och andra encelliga djur.  För att geten skall leva  måste vommen fungera väl.  Vommen fungerar bara om "Vommsamhället har rätt förutsättningar t ex mineraler, och grovfoder av rätt sort för respktive djurslag och ålder på djuren.  Till getter behövs utöver bete/hö/ensilage även ris och löv av t ex sälg, asp, lön, alm, lind al och i viss mån björk.  Vintertid är tall att föredra medan gran endast kan var lite som godis då den innehåller väl höga halter av mangan.

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: Lite hjälp tack
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 14:06 »
Aha, de är högdräktiga? 

Var står det?  ???

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite hjälp tack
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 14:09 »
Nej, de har inte haft killingar, men hoppas det blir till våren! ;)
Jag gjorde en tolkning, Sussilo, och satte ett ? efter.  Lippa får väl försöka berätta för oss hur det är!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Lite hjälp tack
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 14:11 »
Aha. Jag antog att ts menar våren 2013 eftersom hon skrev inlägget 3 juli i år.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite hjälp tack
« Svar #11 skrivet: 08 jul-12 kl 14:19 »
Va?  Är det redan juli?  Då har jag visst glömt att vända blad i almanackan ...  :-[  Men jag ser ändå fram emot sakinformation från TS!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite hjälp tack
« Svar #12 skrivet: 09 jul-12 kl 13:06 »
Nej, de har inte haft killingar, men hoppas det blir till våren! ;) Saltsten fick de direkt, även om förre ägaren sa till mig att de inte tyckte det behövdes! Men jag resonerar så att eftersom även de måste vara "svettande djur", så tycker jag de behövdes det!
Det här såg jag inte förut.  Men jag har hört liknande förr, och det blir inte ett dugg mera riktigt om flera säger det.  Alla djur behöver vatten, salt och mineral, i någon form!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser