Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Inkokning  (läst 103285 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #100 skrivet: 02 jun-11 kl 04:23 »
Tack Anders! Det börjar klarna nu.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #101 skrivet: 08 jul-11 kl 15:58 »
Vad är rimligt pris att betala för inkokningsburkar, ca?

Kommer ev. över en del och vill veta om de begär ett rimligt pris.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

HermetiseraMera

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #102 skrivet: 13 jul-11 kl 22:53 »
Först och främst tack för en sweet artikel och i övrigt en inspirerande hemsida.

Jag bor i en lägenhet och har inte tillgång till matkällare eller liknande svalt utrymme men ett väl tilltaget skafferi (rumstempererat). Hur påverkar detta hållbarheten??

Någon med erfarenhet av "parraffinering" som kan utveckla den metoden lite?

/Mathias
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 22:58 av HermetiseraMera »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #103 skrivet: 14 jul-11 kl 04:25 »
Först och främst tack för en sweet artikel och i övrigt en inspirerande hemsida.

Jag bor i en lägenhet och har inte tillgång till matkällare eller liknande svalt utrymme men ett väl tilltaget skafferi (rumstempererat). Hur påverkar detta hållbarheten??

Någon med erfarenhet av "parraffinering" som kan utveckla den metoden lite?

/Mathias


Det beror på vad du skall koka in. Problemet är att inkokning inte avdödar bakteriernas sporer, därför är sval förvaring, lågt pH, och högre salthalt bra hjälpmedel för att förhindra tillväxt av sporbildande bakterier:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0;all

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #104 skrivet: 19 jul-11 kl 01:04 »
I min släkt har vi "paraffinerat" i många år. Det fungerar bra när det är rätt utfört men är inte 100% säkert. Det kan finnas risk för mögelangrepp eller att det surnar i kanske ett fall av några hundra? Det räcker för att gälla för osäkert egentligen. ??? Har man att göra med sylt och andra sockrade rätter/produkter är det OK, det ökar säkerheten. Hygien och temperatur är viktigt hur som helst.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #105 skrivet: 20 jul-11 kl 08:07 »
Vad är rimligt pris att betala för inkokningsburkar, ca?

Kommer ev. över en del och vill veta om de begär ett rimligt pris.
man kan köpa sådana glasburkar på Ikea för 15:- (om jag inte missminner mig). de har även galsflaskor men de korkarna tål inte värme för de är av plast >:D (så nu behöver ni inte göra samma misstag som jag :'(
Glasburkarna med silikonring är jättebra! Finns i alla fall i ½l och 1l + lite fler.
Jag ränner en del på second hand butiker och de har också konerveringsglas - hm -till samma pris som Ikea.
Ber er ha överseende med mitt  >:Dminne.

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #106 skrivet: 11 aug-11 kl 18:20 »
Hej,
Jag har lusläst din artikel om inkokning i en Åter tidning och har efter det provat att koka in ärtor, broccoli och squash, men jag undrar om man kan koka in frukt oxå så som äpplen och rabarber? har man då saltlag eller gör man någon sockerlag?
sen undrar jag om det göra något om vattnet efter inkokning inte täcker grönsakerna helt? Påverkar det hållbarheten?
Tacksam för svar,
LIDHEM
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #107 skrivet: 14 okt-11 kl 13:36 »
Flott artikkel, tak!

Kan noen hjelpe en stakkars normann?
Spriting av bønner? Sprit? Eddiksprit?  ???
eller vad eller hur då?? :o

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #108 skrivet: 14 okt-11 kl 14:18 »
Flott artikkel, tak!

Kan noen hjelpe en stakkars normann?
Spriting av bønner? Sprit? Eddiksprit?  ???
eller vad eller hur då?? :o

lossa (frö e.d.) från fäste: ~ ärter; ~ bönor; ~ majs
KONSTR.: ~ ngt
HIST.: sedan ca 1710; identiskt med sv. dial. sprita 'sprida'; jfr spreta, sprida

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #109 skrivet: 14 okt-11 kl 18:52 »
Endelig!  :P
Tusen takk
(har lett etter oppskrifter med noe slags sprit)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #110 skrivet: 23 okt-11 kl 21:39 »
Oj, oj. Här fanns minsann kunskap så det förslår.

Att koka in visste jag inte att det var både tillagning och konservering. Ett bra sätt att bevara alla nyttigheter i burken troligen. Det blir givetvis lite av detta som kan pysa iväg under kokningen i burken men det blir kanske bättre än om man kokar i gryta och häller över i en burk. Lång koktid i burk och inga händer som berör maten eller luft som kan komma in. 

Tack för en informativ och genomarbetad artikel. Detta är internet när det är som bäst. Frågor besvaras direkt av en kunnig skribent som direkt kan få kritiken av alla läsare.  Många gånger när man läser en tidning hittar man fel och skulle vilja kommentera artikelförfattaren. Här har jag den möjligheten.

Tar till mig all info för kommande konserveringar.

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #111 skrivet: 21 apr-12 kl 16:08 »
Undrar bara hur det är med mjölkprodukter i konserver? Är det nån som vet? Jag har nästan alltid creme fraiche eller grädde i tex köttfärssås, och funderar över om man skulle koka in resterna till senare behov i stället för frysen. Tacksam för svar :D

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #112 skrivet: 01 maj-12 kl 20:25 »
Jag testade en gång med just grädde i köttbullesås. Blev väl sådär, det skar sig litet. Skall prova med kokosmjölk som ersättning, det finns dock vissa sorter som skär sig vid långkok och liknande där med. Försöker klura ut vilka dessa är.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #113 skrivet: 19 aug-12 kl 22:30 »
Kokpunkten på vatten är direkt beroende av trycket i kokkärlet. http://www.ventilservice.se/info/steam.htm är ett exempel på ångtabeller. Har man ett undertryck kokar vatten lägre än 100 grader, vid övertryck vid mer än 100 grader.

Ca 125 grader koktemperatur kan endast uppnås vid ca 2,5 bar tryck. Fysikaliska lagar.

Tryckkokare används huvudsakligen för att minska tillagningstider vid matlagning.

I konserveringsindustrin används jättestora tryckkokare, som kallas autoklaver.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #114 skrivet: 01 okt-12 kl 00:30 »
Har upptäckt en grej på de så kallade "snäpplås" burkarna från bland annat bormioli (säljes under namnet fido på ÖoB citygross ica) och det är att man troligen bör ta bort snäpplåset efter burkarna ha kallnat, för att sedan sätta tillbaka det när man öppnat burken och ska ha den i kylen eller likanande. Annars finns det ingen bra förklaraing till var gummit till dessa har en tunga att släppa in trycket med.
« Senast ändrad: 01 okt-12 kl 00:32 av BamCe »

Anders Wiklund

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #115 skrivet: 17 nov-12 kl 10:38 »
Tack för en suverän artikel! Nu till min fråga; min avsikt är att konservera färdiga rätter som bouef  bourgignon, kalops dillkött o s v. Skall jag koka färdigt rätten eller göra den halv/kvartsklar och låta den koka färdigt i burken?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #116 skrivet: 17 nov-12 kl 11:15 »
Tack för en suverän artikel! Nu till min fråga; min avsikt är att konservera färdiga rätter som bouef  bourgignon, kalops dillkött o s v. Skall jag koka färdigt rätten eller göra den halv/kvartsklar och låta den koka färdigt i burken?

Göra den halv/kvartsklar och låt den koka färdigt i burken. Eftersom det är kött i måste du koka två timmar, så det kommer bli precis lagom mört. Jag brukar bara bryna ytan och låta det ev vara rått i mitten innan när jag lägger köttet i burken.

Men jag har provat att göra klart köttet också, vid tillfällen då enklaste sättet att få av det från benen är ett långkok. Det blir OK det också. Tänk bara på att inte röra för hårt i köttet när du sedan värmer upp det, då går det sönder.

 

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #117 skrivet: 25 nov-12 kl 20:55 »
har fått håll i en faslig massa brysselkål! Fundera på att konservera in den i glaburkar, för fryst är ingen höjdare;( nån som gjort det? kan inte hitta i nån av mina gamla böcker om konservering just brysselkål, bara blomkål, ska man förfara på samma sätt, förvälla eller lägga råa på burk???

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #118 skrivet: 26 nov-12 kl 07:18 »
har fått håll i en faslig massa brysselkål! Fundera på att konservera in den i glaburkar, för fryst är ingen höjdare;( nån som gjort det? kan inte hitta i nån av mina gamla böcker om konservering just brysselkål, bara blomkål, ska man förfara på samma sätt, förvälla eller lägga råa på burk???
Jag har kokat in brysselkål och det blir utmärkt. Lägg dem råa i burken.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #119 skrivet: 27 nov-12 kl 13:26 »
Har upptäckt en grej på de så kallade "snäpplås" burkarna från bland annat bormioli (säljes under namnet fido på ÖoB citygross ica) och det är att man troligen bör ta bort snäpplåset efter burkarna ha kallnat, för att sedan sätta tillbaka det när man öppnat burken och ska ha den i kylen eller likanande. Annars finns det ingen bra förklaraing till var gummit till dessa har en tunga att släppa in trycket med.
Jag förstår inte.
Och det vill jag göra eftersom jag har en del snäpplåsburkar; både franska lite dyrare och billiga från Ö&B.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser