Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp ! Myrinvasion !!  (läst 6842 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Hjälp ! Myrinvasion !!
« skrivet: 02 jul-12 kl 22:30 »
Upptäckte ikväll att hela mitt växthus är helt översållat med myror !  Det är inte lite, snarare som att en hel myrstack med släktingar har tagit över !  Vad gör jag för att få bort dem snabbt ? 
De har börjat tugga i sig mina växter, bla gurkplantorna !
Förra året var vårt bostadshus nersållat med HÄSTMYROR , livrädd att de ska komma in i år igen...
Gigantiska !!  Snälla hjälp , vad gör man åt dessa kryp som verkligen är överallt ??

Tännlappen

• -
SV: Hjälp ! Myrinvasion !!
« Svar #1 skrivet: 06 jul-12 kl 23:50 »
 :D ....Själv aldrig sett myror äta upp plantorna,däremot svartmyror som bygger bon vid rötterna men brukar försvinna om man vattnar ofta. Odlar man i stora krukor är det svårare att bli av med dom... Har du stackmyror kan du bli tvungen att använda original Myrr,Myrra runt växthuset,kanske även i växthuset,hett vatten kan även funka..

Marielle

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 jul-12 kl 17:55 »
Tack ! Ska testa...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 18:01 »
Kanel fungerar utmärkt :D men vet inte om det är dåligt för växterna?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Marielle

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-12 kl 22:05 »
Kanel fungerar utmärkt :D men vet inte om det är dåligt för växterna?

Ingen aning om det är dåligt för växterna, men myrorna är definitivt inte bra för växterna iallafall så...  Nackdelen är väl att det kommer gå åt MYCKET kanel... ::)

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 08:20 »
Har du växterna i krukor/odlingshinkar eller i direkt i jorden i växthuset? om det är i krukor/hinkar så ställ dessa på stora underfat med vatten.  Myror gillar inte att simma.  Man kan börja med att dränka krukan i vatten. Om växterna står direkt i jorden - ja det är svårt att gräva direkt där de står,  men om du kan hitta myrbon - gräv och vattna, gräv och vattna i myrbona.  Förstås ska du ha stövlar och rejäla kläder på.

Marielle

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 10:31 »
Har du växterna i krukor/odlingshinkar eller i direkt i jorden i växthuset? om det är i krukor/hinkar så ställ dessa på stora underfat med vatten.  Myror gillar inte att simma.  Man kan börja med att dränka krukan i vatten. Om växterna står direkt i jorden - ja det är svårt att gräva direkt där de står,  men om du kan hitta myrbon - gräv och vattna, gräv och vattna i myrbona.  Förstås ska du ha stövlar och rejäla kläder på.

Jag har både i krukor och på friland, så det blir till att svämma över alltihop  >:D
Jag insåg ganska snabbt att man inte närmar sig i shorts och barfota , de anföll direkt !

morris matte

« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 18:54 »
Du kan även prova ättika. Den tar kål på myrorna. Tyvärr också på allt som växer om ättikan hamnar på växterna :'(. Jag har en torr, varm rabatt som regelbundet invaderas av både svart- och hästmyror. Jag har grävt ett grunt dike runt den och vattnar diket grundligt. Om inte det hjälper får dom även ca 10 liter ättika i diket.
Problemet med myrorna är att det underjordiska boet kan vara flera kvadratmeter stort med uppgångar och 'stackar' lite varstans. Och lyckas man inte ta kål på drottningen så förökar dom sig med oförminskad fart. Och kommer tilbaka. Suck...

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser