Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk mage och försämrat allmänntillstånd på killing - BAD ENDING ; THE SAGA SAGA  (läst 8358 gånger)

ronnystromberg

• Finland
Ja de är i första hand "browsers" men de äter också gräs. Under mina 25-30 år med getter lärde jag mig av bitter erfarenhet det många redan visste; höet ska följa med ut på det färska vårbetet. Getterna åt i början av betessäsongen av höet för att balansera magarna och allteftersom gick det åt mindre och mindre hö. Flaskkillingar som inte lärt sig detta skulle jag ta in över natten och bara ge hö.

Häri ligger kloka ord med erfarenhet, och ger mig en bra ram att följa i framtiden.

Off of the topic; de bidde två tillskott i getfamiljen, 3 månader gamla Asta och Selma. 5 av de 6 i går kläckta myskällingarna har redan dött/försvunnit. Mycket  :) och  :'( finns komprimerat i ett dygns förlopp hos oss...

Ronny

Sussilo

• Gäst
Liv och död. Död och liv. Tråkigt med de döda pippifåglarna men härligt med Asta och Selma  :D! Vad säger Olga om dem och de om henne?

Luff

• Västergötland
Jag måste bara undra - varför säljs så unga killingar utan mamma - är dom flaskuppfödda? Du köpte alltså dom första när dom var 4 veckor?
//Luff

ronnystromberg

• Finland
Jag måste bara undra - varför säljs så unga killingar utan mamma - är dom flaskuppfödda? Du köpte alltså dom första när dom var 4 veckor?

Jag har tagit dem från en mjölkgård, låter hemskt att säga men de har varit "gårdsavfall" och har endast träffat sina mammor den första veckan.

Ronny

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
De flesta mjölkgårdar föder upp sina killngar med skål, inte flaska.  Och några dödar dem vid födseln, det tycker jag verkar helt hemskt.

Gissningsvis är de då ganska ovana vid närkontakt, men ändå vana vid att den goda mjölkersättningen kommer från människor.  Kanske de till och med känner igen varandra.  Killingar brukar inte slåss så mycket, de är alldeles för upptagna av att leka!  Lycka till!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

• Västergötland
Ok då är jag med. Misstänkte att det var så.
Då är det ju inte konstigt att dom får problem med tarmfloran.
Här får man ju verkligen tänka efter och introducera käket bit för bit. I naturen så smakar ju barna bara på det mesta och har mjölken som basföda - med begränsad tillgång till mjölk så snaskar dom ju i sig mer.
//Luff

ronnystromberg

• Finland
Ok då är jag med. Misstänkte att det var så.
Då är det ju inte konstigt att dom får problem med tarmfloran.
Här får man ju verkligen tänka efter och introducera käket bit för bit. I naturen så smakar ju barna bara på det mesta och har mjölken som basföda - med begränsad tillgång till mjölk så snaskar dom ju i sig mer.

Alldeles, de har blivit "fatmatade" med mjölkersättning.

Uppfödaren har avvänjt nyförvärven, 3 månaderskillingarna, från ersättningen, gett dem både pellets, halm och en del grönfoder.
Enligt henne torde de nya inte ha några som helst problem att anpassa sig till min frodiga och fuktiga getesmark.

Hon tyckte också att jag hade haft extrem otur med den första.
Men eftersom de endast var 4 veckor när de kom hit (oerfarna), inte fått gå naturligt med sin mamma, nya ägarna oerfarna, det var vår (frodigt) och fuktigt i marken, är jag egentligen inte jätteförvånad att det gick som det gick...

Allra bästa upplägget skulle vara att få en halvvuxen individ som fått gå fri med sin mamma, men utbudet är MYCKET magert på den fronten. Dessutom tyckte jag i min enfald att jag gjorde dem en tjänst när jag "räddade" dem från mjölkfarmen till mitt "paradis". Där tänkte jag nog lite fel. Både med "räddade" och "paradis".

Ronny

Sussilo

• Gäst
Uppfödaren har avvänjt nyförvärven, 3 månaderskillingarna, från ersättningen, gett dem både pellets, halm och en del grönfoder.
Enligt henne torde de nya inte ha några som helst problem att anpassa sig till min frodiga och fuktiga getesmark.

Hm, håller bara delvis med uppfödaren. Ett frodigt och fuktigt sommarbete kan alltid innebära en risk särskilt för nyligen avvanda killingar. Jag skulle absolut se till att de får grovfoder (hö och halm) och ingen säd.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Om jag nu förstått rätt, så tycker inte säljaren att det spelar så stor roll vilken killing ni köper, den ena kan bytas ut mot den andra.  För oss som blir personligen god vän med individuella djur är det inte riktigt så.  Jag tycker det låter väldigt tufft för en killing att först byta från Mamma till skål med ersättning, och sen vid endast en månads ålder flytta till ny miljö, nya flockmedlemmar (=Ronny), med den påfrestning det innebär.  Kanske det är mer att förundras över att Olga har klarat sig.

Lycka till nu i livet, ni tre som återstår!  Vi ser fram emot rapporter om glada skutt och andra tecken på god hälsa!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Åh, så sorgligt med lilla Saga :'( .

Hoppas att det går bra med de nya smågetterna! Om det är möjligt hade det allra bästa varit att försöka få tag på en vuxen och erfaren get som kan lära dina tjejer nödvändiga getsaker, men det kanske inte finns någon stor get till salu i närheten? Killingar kan ju ha vansinnigt kul ihop, men det krävs en vuxen för att visa hur de ska vara get :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ronnystromberg

• Finland
Det har börjat bra med de nya, detta har gjorts:

- Hage: En mycket mindre hage (ca 100 m2) har avgränsats, i gamla hagens magraste hörn. Jag släpper lös dem i stora hagen ibland så att de får pröva söka grönt själv. Senare till hösten får de gå i stora hagen oftare.
- Mat: Snickrades en höhäck för fibertillgången, videkvistar och annat gott slängs in med jämna mellanrum för grönbetet och pellets och vatten finns hela tiden framme.

Nu känns det tryggare. Semestern börjar nästa vecka, så det blir att spika en vinterbostad åt dem.

Gällande detta med att lära getsaker från vuxen till ung: Finns det några viktiga saker som helt faller bort, eller tar det bara längre tid att lära eftersom killingarna måste lära sig den hårda vägen?

Ronny

Hönshjärna

• Finland
Många börjar ju sin getkärriär med små killingar, det blir nog getter av dem också :)

Hippievagnen

• Västergötland
Getter är ju som tur är smarta och mycket läraktiga av sig, även om de inte får hjälp på traven av vuxna getter.
Min gammelget spenderade sitt första levnadsår utan andra getter och bodde tillsammans med en häst, hon hade ingen som lärde henne förutom jag själv och hästen då förstås...  . men hon är nu en mycket klok get som blivit vis av egna erfarenheter, och som också har mycket nyttigt att lära ut till små killingar.   :)

Vi människor kan också lära getterna olika saker. T.ex vad som är farligt i miljön. Allt från bilar till elstängsel. Getter har stark flockkänsla och är bra på att härmas. Det har jag utnyttjat ibland. När det kommer bilar och jag måste få getterna av vägen lite snabbt så brukar jag "fnysa" högt och då fryser getterna till is, sedan springer jag iväg över diket och getterna sluter upp direkt bakefter. Just fnysandet är en varningsignal som getter brukar reagera starkt på, även om de kommer från en människa, under förutsättning att getterna ser dig som en flockledare och att du inte missbrukar signalen för ofta.

ronnystromberg

• Finland
Skönt att höra att jag inte har berövat dem något livsviktigt (om än viktigt).

Sammanfattningsvis har denna tråd lärt mig otroligt mycket om killingens första tid hos en nybörjare. Det är dock en bra bit att vandra än...

Jag tackar alla som deltagit !   och hoppas jag får ställa nya kniviga frågor.

Ronny

ps. den eviga kontorsråttan har nu officiellt tagit steget in i det riktiga lantlivet, när första tuppen är nackad.
Den jäveln attackerade mina töser för sista gången. Steget till mat är dock lite för långt än, han vilar en bit från Saga. Jag tror ändå att Holger varit för seg och smaklös  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser