Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaringtips!  (läst 6037 gånger)

Daniel

• Småland
Förvaringtips!
« skrivet: 01 jul-12 kl 13:49 »
Hej!

Håller på att odla, Potatis, purjolök, gul lök och rädisor(det går jätte bra)
Men när jag ska skörda allt detta och lägga i min jordkällare så kommer vi till problemet.
Hur förvara jag allt bäst, gärna handfasta tips. Måste ju kunna förvara det så att inte skadedjur går på allt.
Finns det några bra lådor, som är ventilerade?

Tacksam för all hjälp!!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Förvaringtips!
« Svar #1 skrivet: 01 jul-12 kl 15:23 »
Bäst är ju att ha en mussäker jordkällare...

Jag fångar möss i jordkällaren och vittjar varje gång jag hämtar något där. Så även om det är möss så minskar det senare på vintern.

Potatis trivs bra i jordkällare. Mörkt, svalt och fuktigt. Min vinterpotatis har jag i trälårar som jag ställt på tegelsten. Några potatisar blir det lite gnag på, men inte många. Det går säkert fint i stora plastspannar/backar också. Gärna trasiga/spräckta. Bottna gärna med lite fuktigt grus och se till att locket inte ligger på helt tätt.

Gul lök vill ha det torrare än vad det är i en jordkällare. Kan gärna förvaras luftigt inne i huset i ett svalt utrymme. Gäller att torka löken lite innan man lägger den för förvaring.

Purjolök förvaras med fördel på odlingsplatsen. Låt den stå kvar. Lägg halm eller löv runt och skörda vid behov. Går också att ta upp och skära av allt utom ett par cm av rötterna. Sedan kan man bunta ihop purjon och sätta i en spann med fuktig sand i jordkällaren. Kallas att jordslå.

Rädisa har jag aldrig vinterförvarat. Men jag antar att det är som betor, rovor och potatis. Svalt, mörkt och fuktigt.

Andra alternativ är att torka eller använda en stuka.

silverglans

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jul-12 kl 15:32 »
Hej!

Håller på att odla, Potatis, purjolök, gul lök och rädisor(det går jätte bra)
Men när jag ska skörda allt detta och lägga i min jordkällare så kommer vi till problemet.
Hur förvara jag allt bäst, gärna handfasta tips. Måste ju kunna förvara det så att inte skadedjur går på allt.
Finns det några bra lådor, som är ventilerade?

Tacksam för all hjälp!!

ställ ut musfällor nedaför lådorna.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-12 kl 20:45 »
Brödbackar är bra om du kan få tag på såna, annars är det lätt att tigga eller snickra ihop trälådor :) . Hur bra de olika rotfrukterna kommer trivas i just din jordkällares klimat får du se under vintern.
Mössen är mest förtjusta i tvättade rotfrukter, lärde jag mig den hårda vägen. Låt dem vara lite jordiga! Lök tycker mössen inte om, vad det verkar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Daniel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 jul-12 kl 21:52 »
Tack för tipsen! Får nog bli att snickra
Ihop lite trälådor. Och sen några fällor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare (1 dolda)
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser